Poslední aktualizace: 5.11.2018 , svátek má
Treking > Cestování > Indický Kašmír a Himáčal Pradéš (cestopis)

Indický Kašmír a Himáčal Pradéš (cestopis)

Cestování po Indickém Himaláji - Kašmír a Himáčal Pradéš

18.10.2013 | Jolana Doležalová

Máte-li cestovatelského ducha či se potřebujete v životě zastavit a k tomu máte rádi hory, doporučuji CK Rajbas a s ním se vydat do Indie. Sešlo se nás 12 různorodých lidiček, a tak ukecaný zájezd průvodce Honza ještě nezažil (a doufá, že již nezažije).

Kašmír, Indie

Po příletu do Delhi, nás Honza ušetřil kulturního šoku a neposadil nás do vlaku II. třídy, ale do letadla směr Sri-nagar´ = hlavní město Kašmíru. Škoda. Kašmír, provincie, která patří Indii, ale Pákistán se s tím ještě nevyrovnal, je krásná muslimská země, na kterou turisté zapomněli, stojí za to.

Čtěte také: Annapurna trek, treking v Himalájích

Nejprve jsme se vydali do hor směr Pahalgam a Aru, horské vesnice. Zde je možné, pokud si nechcete tahat těžký batoh, najmout koně a majitel koně funguje jako horský průvodce v horách. První nocleh je v Lidderwatu (3 050 m n. m.) - krásné údolí, v noci svítí tisíce hvězd.

Druhý den jdeme na aklimatizační túru k ledovci pod Kolohoi (5 421 m) - skalnatá hora vypadající jako K2 (říkali jsme ji K3) a k jezeru Dudhaugsar (4 200 m n. m.).

Kašmír, Indie

Další den putujeme pod sedlo Sekiwas (3 800 m). Ráno lezeme na hřeben kouknout se na pleso a dál do sedla 4 220 m a klesáme dolů. Nocleh je již za dohledu místních, jsme pro ně exoti neboli "hurá, přišlo divadlo!" Sedí a koukají, jak vaříme, stavíme stan apod.

Ráno scházíme do civilizace. Do Sri-nagaru jedeme místním autobusem. Přijíždíme do města k velikému jezeru, nad ním hory, kde jsme před chvíli byli. A tu nás Honza opět rozmazluje - ubytování na hausbotech po Angličanech je přepychové: obýváky, koupelny, jídlo s obsluhou, a holičem. Pak přijíždí vodní taxi a vezou nás na druhou stranu jezera do krásných zahrad. Sedíme na terase, blíží se soumrak, muslimské melodie z mešity se linou nad jezerem, přijíždějí obchodníci se vším možným, jen to pivo tu chybí…

Ve čtyři ráno se nám modlidby z mešity zdají příšerné, inu ramadán. Když utichnou vstáváme my. Jedeme na lodích na ranní trh. Zážitek! Pak nás čeká jí mešity, výrobna koberců, trhy a vytrvalí obchodníci. Když si naše nejpůvabnější Irča v tom šíleném horku koupila kožešinovou čepici, háže náš Honza záda.

Ráno začíná přesun k dalším horám. Jedeme po vzdušných cestách, přespáváme v Bhaderwahu. Zde moc cizinci nejezdí, neboť davy, které se na nás přišly podívat, stály za to. Už víme, jak se cítí filmové hvězdy. Večer (jako správní Češi) jdeme pro pivo a celé město to ví.

Kašmír, Indie

Cesta dál je zavalená, pokračujeme lesní zkratkou přes sedlo 3 500 m n. m. Ostražití vojáci jsou i zde. Je to jako bychom autem přejeli Starou planinu. Přejíždíme do Himáčal Pradéše, cestu si zpříjemňujeme wine-shopy. Jsou to stánky, kde se koupí pivo a rum. Cesta s tímto občerstvením se dá přežít. Stejným způsobem si cestu krátí i řidiči.

Do Čamby jsme dojeli živí!? Ráno prohlídka templu, nákup nezbytných věcí do hor (např. Sárí a náramky) a jedeme. Cestou do Brahmauru nás v každé vesničce zastavují a nabízejí placky a kaši. Vrcholí zde třítýdenní hinduistický svátek.

Ráno polehku jdeme s poutníky k jezeru Manimahesh (4 115 m n. m.) se poklonit Šivovi. Ten bydlí na hoře Kailash (5 656 m n.m.). Řveme na sebe "Bambabolé!" - sláva Šivovi a potkáváme svérázné lidi.

Přesunujeme se do Lamu, házíme batohy na záda a jdeme do horské vesnice Kvarsi (2 730 m n.m.). Spíme na terase templu, nosič nás zve domů na večeři. Ráno přihlížíme popravě ovce.

Cestou dál prší, chodník je úzký a klouzavý, ale u vodopádu se spí dobře. Ráno se počasí zlepšuje a jdeme do sedla Laka Pas (4 425 m n. m.). Sedlo je strmé, skalnaté a zasněžené. Něco jako Baranie sedlo v Tatrách.

Konečně pohodový večer v Laka Got. Pokračujeme do Mcleod Ganj. Čeká nás hotel s opicí na balkóně a nádherní Tibeťané. Navštěvujeme sídlo Dalajlámy, manufaktury, muzeum, Tibetskou univerzitu v Dramashale, kde posloucháme buddhistický obřad. Dost dobré.

Kašmír, Indie

Přesunujeme se lůžkovým autobusem do Delhi, odkládáme batohy a jedeme do Taj-mahalu. 200 km jedeme 6 hodin ale stálo to za to.

A ještě Delhi: Lotosový chrám, Kutab minar se železným sloupem apod. K večeru přichází intenzivní bouřka, ulice plavou i naše auto dojelo. Musíme vystoupit a brodit se po kolena ve vodě. Radši ani nepřemýšlíme, co v té vodě je. Kolem jsou zatopené stánky a majitelé jsou v klidu. Čeká nás odjezd domů, ale raději bychom odjeli do dalších hor.

Doma si nemůžeme zvyknout na normálno: auta netroubí, ulice jsou čisté, lidé nervózní a jídlo málo ostré… inu vše je relativní.

Prožili jsme nádherné dny v horách bez lidí a dny ve městech plné zážitků. Nahlédli jsme do života tří kultur: muslimské, hinduistické a buddhistické. Po návratu domů vidíme naše problémy v jiné dimenzi. Doporučuji do Indie s Rajbasem a jste v pohodě.

Hory Medvědi na Slovensku, turista opravdu není na medvědím jídelníčku…
Hory Přechod Muránské planiny a Veporské vrchy, Rudohorský Karpattrek (7)
Hory Přes Stolicu na Muránskou planinu, Rudohorský Karpattrek (6)
Černé jezero Téryho chata Vysoké Tatry, ubytování Soláň Branč Chřiby Chata na Šerlichu Štefánička Roháče, ubytování Sněžka Pulčínské skály Maroko Praděd Slunce Hričov Strážov Vihorlat Morské oko Chalupská slať Mohelenská step Horská nemoc Panská skála

Jak bezpečně bivakovat v medvědích oblastech

Tatry

Při náročných vícedenních trecích ve slovenských horách i dalších horách v Karpatech (abychom zůstali v nám blízkých končinách)…

Ve Finsku již dávno platí "hiking without littering", tak proč by to nemohlo jít i u nás!

O kladném vztahu Skandinávců ke své krajině jistě nikdo z nás nepochybuje, čistá severská příroda je dokladem citlivého přístupu ke krajině. Přístupu, který se neobjevil nějak samovolně, ale je produktem vývoje…

1. Slovenské hory Putování Slovenským rudohořím, přes Sihlianskou planinu, Klenovské a Balocké vrchy
2. České hory Túra přes posvátný Radhošť, turistické trasy v Beskydech
3. Rumunské Karpaty Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
4. České hory Túra na Lovoš a do Oparenského údolí, turistika a vrcholy v Českém středohoří
5. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu