Poslední aktualizace: 5.11.2018 , svátek má

Cestopis Kambodža / Sen Monorom, Koh Rong a Phnom Penh

Kambodža 2016 (2): Lidé, příroda a památky

17.10.2016 | Klára Mališová

Půda v okolí Ban Lungu je prodávána bohatším a mocnějším sousedům Kambodže. Nejen prales mizí pod razítky a podpisy smluv, ale taky budoucnost kráterového jezera Boeng Yeak Lom je v ohrožení. V současné době má toto jezero, včetně okolních pozemků, v pronájmu místní etnická menšina. I toto se má změnit. Bohužel ani místní lidé si nemyslí, že jezero bude čekat šťastná budoucnost.

Kambodžská svatba

Pokud máte v plánu si půjčit motorku a jezera s vodopády projet sami, tak mějte na paměti, že jezero Lumkut je těžké najít, nevedou k němu žádní ukazatelé. V období dešťů se cesta k vodopádům i jezerům promění v červenou a uklouzanou bahnitou past. Bez dostatku zkušeností je více než jisté, že to položíte.

Ubytování 7 USD/noc Tree Top Guesthous. Cesta z Kratie do Ban Lungu 8 USD. Vstupy k jezeru a dvěma vodopádům 3 USD. Jídlo na tržišti 1 USD. Řidič mota 35 USD - celý den.

Sen Monorom

Divočina, která začíná být mezi turisty velmi v oblibě, ale i tady se jim můžete vyhnout a půjde to určitě lépe než v Siem Reapu. V kraji Mondulkiri uvidíte divokou přírodu, která zatím stojí v pozadí zájmu politiků. Divoký prales, sloni a místní etnikum žijící v pralese, kde obdělávají svá pole s horskou rýží. Ani tady už není cesta tak náročná. Hodně času vám ušetří i to, že se sem celkem pohodlně dostanete z Ban Lungu minibusem.

Čtěte také: Minulá část článku Kampodža 2016 (1)

Ubytování 5 USD/noc Happy Elephant Guesthous, Cesta z Ban Lungu do Sen Monorom 8 USD (minibus). Avodáko shake 1 USD. Jídlo v guesthausu 2 USD.

Kampot

Kampot je město jako dělané pro nic nedělání. Potkáte zde spoustu seniorů z Evropy, USA a Austrálie. Jde o ten typ seniorů, u kterých si říkáte, že museli na vlastní kůži zažít Woodstock a nehodlají se smířit s tím, že ta doba už je dávno pryč.

Jezero Lumkut Koh Rong

Jen tady vám pán, ve věku vašeho dědy, ubalí jointa s takovým gryfem, že by to mohl přednášet a hned za rohem vás na kávu pozve sedmdesátiletý týpek s dredama až pod zadek. Chvílemi mě mrzelo, že neumím být tak ofrklá, abych se zeptala, zda si je můžu vyfotit. Mimochodem marihuana je v Kambodži nelegální, ale v Kampotu a na Koh Rongu to asi ještě neví.

Ubytování 8 USD/noc. Asijská masáž 5 USD/hodina. Cesta ze Sen Monorum do Kampotu (přes Phnom Penh) 10 USD. Jídlo 3 USD. Ledová káva 1 USD. Třtinový nápoj 0,25 USD.

Koh Rong

Původně to měl být Koh Rong Samuel, ale koho jsem potkala, tak ten tam mířil. Když oni tam, tak já jinam. Cesta na ostrov probíhala v klidu a to přesto, že pršelo. Loď vás zaveze do rybářské vesnice. Pokud máte ubytování rezervované na pláži Sok San, tak si budete muset vzít lodní taxi, které v době sezóny stojí 5 USD za osobu, mimo sezónu 30 USD.

Dejte si pozor - na tuto pláž se nemusíte vůbec dostat, pokud nebude dobré počasí. Myslete na to, než si na pláži Sok San zarezervujete ubytování. Já na ostrov dorazila mimo sezónu a s ubytováním nebyl problém. Dala jsem přednost guesthousu, který vlastní kambodžská rodina. Pokud vám nevadí hlučný bar hned vedle, asijská čistota a trocha té vlhkosti, tak jste tady správně. Odměnou vám bude fakt, že přispíváte místním, ochotným a vstřícným majitelům.

Zatopený les u vesnice Kompong Pluk Plovoucí vesnice Kompong Pluk

Koh Rong je party ostrov. Pořád je to baťůžkářský ráj se vším, co k tomu patří. Nakonec jsem měla štěstí, i co se počasí týče. Pršelo vždy od páté ráno do desáté hodiny dopoledne, pak už bylo pěkně. Pamatujte, že pokud jedete mimo sezónu, tak moře nebude blankytně modré a obloha nebude bez mráčku. I přesto stojí za to, tenhle tropický ráj s bílým pískem vidět.

Phnom Penh

Zbytek dní, které mi zbyly, jsem věnovala Phnom Penhu. Zprvu mě trošku mrzelo, že na hlavní město mám těch dnů moc a že jsem mohla déle zůstat v Ban Lungu. Jenže počasí neovlivníte. Právě kvůli počasí jsem se rozhodla svůj pobyt na ostrově zkrátit a v Phnom Penhu jsem tak trávila čtyři dny. Dnes musím říct, že nelituji a to nemám velké města ráda.

Phnom Penh je jiný. Jde o hlavní město, ale je poměrně malé a velmi dobře se v něm orientuje. A pokud nepatříte mezi pohodlné turisty, tak vám pro přesuny z bodu A do bodu B budou ve většině případů stačit vlastní nohy.

Specialita Kratie - krolan

Phnom Penh nabízí vše, co od Asie čekáte, ale naservírujete vám to v líbivé a něžné podobě. Hlavním lákadlem jsou tržiště. Ke zhlédnutí stojí všechny tři Centrální trh, Ruský trh i Psar Thmei. Mě se nejvíce líbil Centrální trh, který sídlí v nádherné budově, ve které je příjemně, i když jsou venku teploty, které jsou pro Středoevropana k nepřežití.

Toto tržiště mají v oblibě především turisté, pro místní obyvatelé je příliš drahé. Pokud ovšem při nákupech (teď nemám na mysli jídlo) upřednostňujete aspoň trošku zdánlivého řádu před chaosem, tak jste na správném místě. Psar Thmei zase nabízí tu správnou asijskou atmosféru. Nezapomeňte smlouvat!

Phnom Penh - olympijský stadion Phnom Penh - Centrální trh

V Phnom Penhu sídlí i mnoho organizací, které se snaží podporovat znevýhodněné skupiny místních obyvatel. Rozhodla jsem se podpořit projekt Friends. Dětem ulice nabízejí možnost zapojit se do pracovního procesu. Pod tento projekt spadá restaurace a salón s manikúrou.

To, co by žádný turista neměl opomenout při návštěvě Kambodže je krom chrámů Angkoru, také vězení S-21 a vražedná pole. Vězení S-21 je místo, které vás uvede do stavu hlubokých depresí. Celou hrůznost tohoto místa dokresluje obyčejnost třech betonových budov bývalé střední školy.

Už po prvních místnostech nebudete chtít nic vidět, nic slyšet… budete mít chuť otočit se a z toho místa vypadnout. Je jen pár míst na zemi, které vás donutí přemýšlet nad tím, že pokud by hned teď zmizelo lidstvo z povrchu země, tak si tato planeta oddychne. Je jen pár míst, které vás donutí se stydět za to, že patříte mezi lidskou rasu, která je schopna zrealizovat takto obludné věci.

Tržnice v Siem Reapu Pouliční občerstvení v Ban Lungu

Všechny výtvory lidské činnosti se najednou zdají absolutně bezvýznamné a nicotné. A přesně tohle je Kambodža. Nabídne vám lidství v jeho pravé podobě. Můžete spatřit úžasné chrámy, které jsou dokladem lidského umu a génia a za pár dní se ocitnete na místě, které vás donutí pochybovat o samé podstatě člověka.

Trocha základních údajů

Termín přelom července/srpna 2016. Celkem 21 dní. Let Praha - Paříž - Šanghaj - Phnom Penh a zpět. Cena zpátečních letenek 17 000 Kč (od jiných cestovatelů jsem zjistila, že šly koupit i za 13 000 Kč). Sbalila jsem se pouze do příručního zavazadla batoh DMM Flight 45 l. Útrata na místě 700 USD (ubytování, stravování, vstupy, dárky a prvotní nákup toho, co jsem si nemohla vzít na palubu letadla). Cena za pokoj 5 až 8 USD (pokoje většinou se studenou vodou).

Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

Proton Pravčická brána Holubyho chata Na Turoldu Házmburk Borišov Kašparova chata Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Mont Blanc Loket Soumrak Brouci Kuiperův pás Batohy Říp
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Propasti Hranická propast, nejhlubší propast v ČR
5. Vesmír Černá díra: Extrémně podivný objekt, z jehož osidel neunikne ani foton
6. Horské chaty Téryho chata: Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů