Poslední aktualizace: 26.12.2018 , svátek má
Treking > Cestování > Kolchida / Gruzie - památky, příroda a doprava

Kolchida / Gruzie - památky, příroda a doprava

Cestování po Gruzii, doprava a ceny

26.12.2018 | Petr Krčmář

Probouzíme se v Easy hotelu v Kazbegi. Je teplo, svítí slunce, ale vrchol Kazbeku zakrývají mraky. Je neuvěřitelné, že jsme to zvládli tak rychle. V duchu jsem doufal, že budeme mít 3-4 dny na cestování a máme jich 10. V krámě kupujeme chleba a jogurt na snídani. Potom ještě nějaké suvenýry a posíláme pohledy.

Mtskheta - Katedrála Svetitskhoveli

V hotelu zabalíme a jdeme k zastávce maršutek. Hned jsou u nás taxikáři a nabízejí odvoz do Tbilisi, chtějí to za 150 (ceny uvádím v Lari - 1 Lari / 8,40 Kč). Chceme to za 100, sleví na 140 a pak ztrácí zájem. Přijíždí maršutka, ale nevejdeme se do ní, příště musíme být průbojnější - jezdí po hodinách a tak čekáme. Najednou se přižene chlápek, a že nás tam vezme. "Kolik" ptáme se. "Za 80", odpovídá a my dál nesmlouváme.

Gori

Serpentinami se řítíme údolím dolů. Nejvyšší povolená rychlost, zákaz předjíždění, plná čára, to se tu bere pouze jako doporučení a každý na to kašle. Při předjíždění v zatáčkách a v kopcích jede podle šestého smyslu. Držím se dveří a zavírám oči. "Bojíš se", ptá se. "Bojím", odpovídám po pravdě. "Neboj, jsem Schumacher" a směje se.

David Gareja

Jedeme údolím Aragvi, provozují se tu tandemové seskoky a rafting, stálo by za to tu nějaký čas zůstat. Zase předjíždí a proti nám Kamaz, kousek před ním se zařadí. "Bál ses"? Přikyvuji. "Já taky", směje se. V podobném stylu přijíždíme do Mtskhety, město před Tbilisi, kde chceme zůstat. Platíme mu 100, protože byl fajn a domlouváme se, že nás zítra vezme do kláštera David Gareja.

Jdeme se ubytovat za 120 a pak razíme do města. Mtskheta je město, jehož historie sahá do 5. století př. n. l. a později se stalo místem prvotní křesťanské činnosti v Iberii. Katedrála Svetitskhoveli opravdu stojí za prohlídku. Nad městem se tyčí klášter Jvari a celé je to na seznamu UNESCO, jak jsme se později dohodli - nejhezčí město, co jsme navštívili.

Ráno se potkáme se Schumacherem a jedeme na David Gareja. V Tbilisi nečekaně zahýbá do města, zastavuje u domu a zve nás na snídani. Ta se skládá z kusu sýra a salámu nakrájeného na kousky a třemi panáky koňaku, pak ještě dostaneme láhev vína a pokračujeme v cestě.

Ta ze začátku ubíhá svižně, ale po odbočení z hlavní, úměrně kvalitě klesá rychlost. Posledních 20 km jedeme maximálně na dvojku. Klášter je nádherná stavba z šestého století, celý komplex není možno prohlédnout, protože část leží na území Ázerbájdžánu. Ve své historii, několikrát zpustl a byl zase obnoven, naposledy za sovětské éry. Dnes tam probíhá rozsáhlá rekonstrukce. Řidič nás vrátí zpátky do Mtskhety, za celou tu srandu platíme 150 Lari o 30 víc, než si řekl a jdeme na večeři a na hotel.

Uplisciche Uplisciche

Další den je neděle, nejdeme do kostela, ale zkoušíme se dostat do Uplisciche, skalního města z 6. století př. n. l. asi 20 km od Gori. Z Mtskhety nejedou maršutky a tak bereme taxík, který ukecáme na 40 Lari. Vystupujeme v Gori u Stalinovýho muzea. Tam se na nás během pár minut nalepí další taxikář a nabízí, že nás za 40 hodí do skalního města.

Zdá se nám to dost, ale když slíbil, že nám zastaví u obchodu a sežene hotel za stovku a počká, až si prohlédneme ruiny - souhlasíme. Město v době Říma obývalo prý 20 000 lidí. Pak pomalu pustlo a ve 13 st. bylo zničeno Mongoly a později ještě erozí. "Je to jako Drábské Světničky, ale v ohromném měřítku", řekl kdosi z nás a trefil to. Zaplatí se 8 za vstup a další pohyb je bez omezení.

Gori

Po prohlídce se vracíme do Gori. První co nás zaujme je pevnost Ciche a tak stoupáme k hradbám. Vstup je zdarma, na hradě probíhají nějaké práce a je tu výhled na nehezké město obsazené roku 2008 ruskou armádou. Pak obcházíme hradní kopec. Kromě katedrály Panny Marie už nic nestojí za prohlídku.

Najdeme restauraci a jdeme na večeři. Dal jsem si šašlik a dostal jsem kosti, kde se nedalo téměř nic obrat, hladový jsem za zoufalství zkusil ještě jakýsi kotlet. Přinesli mi nějaké bylinkami ovoněné, opečené těsto, kluci si zase dali pizzu, ze které kapal olej. Ačkoliv jsem slyšel pět chválu na gruzínskou kuchyni, nikdy se nám nedostalo porce, po které bychom zahnali hlad. Napříště jsme rezignovali na jídlo v restauracích a na trhu jsme kupovali lacinou zeleninu a sýry.

"Hotel" byl pokoj v soukromí. Malá nudle a v ní 4 postele. Batohy jsme museli nechat v obýváku. Přesto majitelé byli pohodoví, měli jsme volný přístup na zahradu, kde jsme seděli dlouho do noci a ráno nás čekala bohatá snídaně.

Jak jsme zjistili, maršutky jezdí pouze sporadicky. Míříme do Kutaisi (asi 150 km). Známý taxikář nás vezme na dálnici, kde lidi čekají na maršutku z Tbilisi. Za čtvrt hodinky jedeme, jen tak tak jsme se tam s báglama vmáčkli. Cena 36 Lari, tak levně jsme zatím nejeli. Ve městě přesedáme do další Maršutky a posuneme se ještě kousek k městečku Tskaltubo. Asi za půl hodiny máme hotel, nakoupíme jídlo a jdeme bydlet.

Pláž Maltakva

V úterý ráno jsme na trhu, snídáme a pak sháníme taxík na kaňon Okatse. Pod 80 nejdou. Nakonec nás tam jeden Polák hodí za 30. Zpáteční cestu odmítáme, protože chceme projít kaňon a pěšky se vrátit do vesnice. Vystupujeme u brány parku, platíme a sestupujeme ke kaňonu. Visutá stezka vede až na vyhlídku. Čekal jsem něco jako malý Verdon a tak jsem trošku zklamaný.

Sestoupit a dostat se na druhou stranu je nemožné. Vracíme se a za dalších 30 přejíždíme do Prométheovy jeskyně. Myslel jsem, že mě nic nemůže překvapit, ale když jsem viděl hlavní dóm, oněměl jsem a nebyl jsem sám. Neuvěřitelně široká, vysoká a do dálky táhnoucí se síň nám vyrazila dech. Po prohlídce, pěšky se zastávkou na pivo, se vracíme do penziónu.

Poti - dvojitá porce chobotnic

Ve středu nás čeká přesun maršutkama, do přístavního města Poti. Cestou míjíme nabourané auto a vedle sraženou krávu. Když vezmu v úvahu, kolik se jich prochází silnicí a jak místní jezdí, je vlastně zázrak, že toho nebylo víc. Velké množství aut tu jezdí bez přední, nebo zadní masky a prasklé čelní sklo je skoro národní tradice.

Bereme jediný hotel, co jsme našli. Cenově se nevymykal z normálu, ale uvnitř plíseň, vlhko a komáři. Křiklavě vymalovaný a na stropě ohromné rudé srdce - snad dřívější bo…el, jak se vyjádřil Tom. Procházíme město po hlavní třídě k přístavu a po pobřežní promenádě zpět. Zničené domy, cesta s osvětlením, které léta nesvítilo a na konci maják, který jakoby sem nepatřil.

Tbilisi Nejsvětější Trojice  Sameba

Nacházíme hezkou hospodu. Mají tam Staropramen a snad proto si dáváme s Ondrou chobotnici. Vzhledem k tomu, že jsme u moře a cena je 25 za porci, očekávám gastronomický zážitek. Šest chobotniček velikosti dvacetikoruny zalité omáčkou nás vrátilo do reality.

Po noci, zničení po komářích náletech, jedeme na pláž Maltakva, kterou máme vyznačenou na mapě. Nic zajímavého už neočekáváme. Je větrno, pár lidí se poflakuje v písku, mezi tím se prochází stádečko krav. Co tu asi spásají? Jdu po kolena do moře, to mi stačí.

Pár set metrů dál vidím stánek s občerstvením, kupuju Starouše, přichází kluci. Pozorujeme plavčíka na strážné věži uprostřed pusté pláže, jak mluví s nějakou slečnou - takhle se vytváří zaměstnanost. Po pivu se pěšky vracíme do Poti. Na pobřeží je spousta vyplaveného odpadu, a polehávajících krav. Tohle hned tak oblíbená destinace nebude. Na hotelu se nás paní ptá, jestli jsme byli u majáku a na pláži. Když řekneme, že jo, pokrčí rameny, jako že jsme tedy viděli všechno zajímavé.

Kaňon Okatse

Je pátek 8:30, jedeme do Tbilisi. Tentokrát volíme vlak. Na nádraží jsme hodinu před a je k mání posledních 20 lístků. Poti - Tbilisi, víc jak 300 km za 16 Lari na osobu!! Nejnižší třída přesto pohodlný a čistý vagóny. Většinu cesty prospím. Na nádraží bereme nechutné bágly a hledáme něco na spaní. Na druhý pokus máme hostel za 70. Ještě ten den navštívíme katedrálu Nejsvětější Trojice - Sameba. Pak na hotelu sedíme a užíváme poslední večer.

Ráno razíme do města, věci necháváme na hotelu, procházíme tržiště, kde nabízí nepotřebnou veteš, kupujeme nějaké suvenýry a nakonec dorazíme do pevnosti Narikala. Tbilisi je jak na dlani, procházíme hřeben s hradem a dostaneme se k soše Matky Gruzie. Pomalu se protloukáme k hotelu, jsme domluveni, že o půlnoci, nám přistaví taxík a jedeme na letiště.

Cestování po Gruzii, může vás zajímat

Uhlířský vrch Úplňky Chata Vyškovec Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Apogeum Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Pohorky

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

3.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (4): Vyvolený poutník Abram

Bůh poutníkovi žehná a stále jej in-spiruje: Mnohé texty Pentateuchu preferují poutnický, s pastýřstvím spjatý život, zatímco usedlý život spjatý se zemědělstvím nehodnotí stejně kladně (např. Gn 4). Také výstavba měst a …

30.11.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (1) / Fotogalerie k článku

Bílé Karpaty jsou nádherným pohořím plných přírodních krás a zajímavých cílů. Proto kolegům Dejvovi s Aljošou nedalo moc práce, aby mě překecali na výlet právě sem. Místo treku v oblasti Králove hole v Nízkých …

28.11.2018 / Martin Pánek
Turistika · Přes Jánošíkove diery a Velký Rozsutec na chatu pod Chlebom, dvoudenní túra na Malé Fatře

V poledne vystupuji z autobusu u hotelu Diery, který je nejoblíbenějším výchozím místem do Jánošíkovych dier. Ty jsou snad nejnavštěvovanějším místem celé Malé Fatry. Zatímco přes léto je tu doslova narváno …

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …