Poslední aktualizace: 22.11.2022 , svátek má

USA: Great Sand Dunes National Park v San Luis Valley

Colorado, krásné tě znám (7), Great Sand Dunes National Park

22.7.2016 | Dorek Čermák

Velký vůz i se Severkou na noční obloze ještě svítí, nebo bude li vám lepší znít Velká Medvědice. Pro tento kout Colorada je ten název autentičtější. Sjíždíme z Indian Hills (Indiánské vrchy) a po dvěstěosmdesátpětce míříme k jihu až k hranicím Nového Mexika, kde na jihu Colorada se nachází písečné duny v San Luis Valley.

Great Sands Dunes National Park

I samotná více jak tříhodinová jízda nás nenechá v autě dospávat krátkou noc. Stále je se na co dívat. Po obou stranách údolí jsou hory, ještě se zbytky sněhu. Přejíždíme několik horských sedel a vjíždíme do obrovského údolí, které protíná silnice v rovné přímce, která měří 36 mil. To je asi padesát km po silnici, která nevybočí ze svého směru.

Čtěte také: Mohavská poušť a Údolí smrti, 6 000 kilometrů po americkém Západě

Vlevo od nás se vypíná pohoří horského masivu "Sangre De Cristo" kterému dominuje nejvyšší kopec Blanca Peak (4 374 m). A právě v závěru těchto hor, vlastně v jejich podhůří se písečné duny nachází. A to ne nějaké pískoviště, jsou největší v celé Severní Americe. Duna pojmenovaná "Star Dune" má na výšku úctyhodných 230 metrů.

Chráněné území bylo vyhlášeno v roce 1932 a národní park až v roce 2004. Rozloha parku je 343 km2 (z toho písečné duny mají rozlohu 78 km2) takže je to malé pískové pohoří, nad kterým se vypínají skutečné hory. Ty dotvářejí dominantní kulisu.

Great Sands Dunes National Park Great Sands Dunes National Park

Vše je propojeno do nerozdělitelného celku. Písečné duny postrádají vodu, přesto po odhrnutí horní vrstvy horkého písku je ta spodní vrstva vlhká. K jejich vzniku bylo potřeba právě vysokých hor, vody a větru. Duny začínaly vznikat, někdy před 440 tisíci lety.

Je začátek června, neděle a nádherný slunečný den, který vylákal davy obdivovatelů přírodních krás právě do této části Colorada. Většině však stačí obdivovat pískové hory jenom z podhůří. Cesta k dunám vede přes koryto řeky "Medano Creek", který protéká v sousedství dun z přilehlých hor "Sangre De Cristo". Řečiště je široké tak dvěstěpadesát metrů, je mělké, pískové a protéká jím několik potůčků ve kterých se "rekreují" davy lidí. A nad tím vším ční pískové hory, po kterých se drápou nahoru malé postavičky.

Každý si může vybrat svoji trasu. Není zde žádné omezení. Bereme sebou dvě "prkna" upravená pro jízdu po strmém písku a sjíždíme několik dun. Písek pálí, jako bych šel po rozpálené plotně. To sem šel ještě bos. Obouvám rychle tenisky, je to lepší, přesto se horký písek dostane až do špiček bot.

Šlapeme nahoru po ostrém hřebenu a kolem jsou malá údolí, další hřebeny, žebra. Dokonalé hory. Hory písku. Jsou to naplaveniny řeky "Rio Grande" a jejích přítoků. Jihozápadní větry za tisíciletí navály částice písku až do podhůří Sangre Di Cristo a tyto hory zabránily písku dalšímu putování. Duny jsou ve stabilní poloze, přesto se jejich tvar díky větru mění. Naše stopy, které na hraně pískového hřebene zanecháme, budou již zítra díky větru zahlazené.

Stojíme na místě, odkud přehlédneme celé toto pohoří. Stovky vrcholů, spojovacích hřebenů, jenom si vybrat cíl. A ten je vlevo a ještě daleko. Samo, že chci na tu nejvyšší dunu. S dcerou Adélkou se vydáváme po dalších hřebenech, pozorujeme i život, který je na horkém písku. Jsou to malí pavouci, kteří nelezou, ale skáčí, asi je taky pálí bosé nohy.

Great Sands Dunes National Park Great Sands Dunes National Park Great Sands Dunes National Park

V létě je zde teplota až +65 °C a v zimě i -30 °C a duny, které vidíme jsou jenom jednou desetinou písku. Ostatních devadesát procent je porostlých rostlinami. A řídké ostrůvky trávy jsou i v pískových údolích na severních stranách.

Od ještě zasněžených hor fouká studený vítr. Je to příjemné osvěžení. A to platí i pro tu nejvyšší dunu "Star Dune" 230 metrů vysokou a ležící v nadmořské výšce 2 850 m n. m. Rozhled do velikých dálek a lidičky, kteří se válí pod horami ani nejsou odsud vidět.

Great Sand Dunes National Park, mapa

Cesta dolu je rychlá. Potkáváme několik "mladých" kteří jdou nahoru. Mám z těch lidí dobrý pocit, že se zvedli od Ajpodů a jdou si užívat krásné přírody. Ale jsme v Coloradu a tady se lidi hýbou a rádi chodí do hor. Krásné Colorado nás opět překvapilo a nabídlo nádherné místo k poznání.

Hory Corno Grande neboli Velký roh, túra na nejvyšší horu v Apeninách…

Hora Corno Grande (2 912 m, v některých mapách 2 914 m) je nejvyšší horou celých Apenin. Corno Grande…

Hory Góry Bialskie: Neznámé sudetské pohoří v sedle kola

Jezdit na dovolenou na přelomu května a června je skvělé. Počasí přiměřené, v horách ani živáčka. Dokonce…

Hory Starohorské vrchy křížem krážem, dvoudenní túra po…

Starohorské vrchy jako soused mnohem známější Velké Fatry resp. Nízkých Tater stojí tak trochu…

Hory Na Elbrus přes Pik Terskol, výstup na nejvyšší horu Kavkazu…

"Ne! Nechci si to ulehčovat, ani náhodou! Do lanovky mě nikdo nedostane, takový kopec by mě ani…

Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Maroko Slovenský ráj, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Starý Jičín Vilcan Kadovský viklan Souhvězdí Lyra Osoblažsko Bernina Bezděz Blesk Motýli Měsíc Batohy Viklany
1. Skály Pravčická brána - největší skalní brána Evropy, Jetřichovické stěny
2. Skalní města Prachovské skály: Skalní město Prachovské skály aneb Český ráj ve fotografii
3. Naše vrcholy Chopok, třetí nejvyšší hora Nízkých Tater
4. Chaty Chata pod Chlebom, ubytování na Chatě pod Chlebom, Malá Fatra
5. Vesmír Rychlost světla, nejvyšší rychlost šíření informace ve vesmíru
6. České hrady Hrad Bouzov, perla Moravy a střední Evropy, patřil řádu německých rytířů