Poslední aktualizace: 15.3.2021 , svátek má

Balkánská Černá Hora, země netušených možností

Černá Hora, turistika a cestování na Balkáně

15.3.2021 | Tomáš Maryniok

Asi jako v každém správném středoevropanovi i ve mně se s příchodem léta probouzí touha po blankytně modrém roztoku soli a vody (kterého je u nás tak zatraceně málo), tedy po moři. Snad každý z nás se rád vrací do míst, kde zažil spoustu neopakovatelných nádherných chvil. Proto i my jsme opět zamířili, kam jinam, než na Balkán.

Černá Hora

První cíl výpravy byl tedy stanoven. Hurá k moři a to Jaderskému. Poněvadž nám nějak není po chuti "přeplácané" chorvatské pobřeží, namířili jsme si to co nejvíce na jih do Černé Hory, ovlivněni návštěvou v roce 1997, kdy zde ještě platilo srbské vízum a cestování do této země nebylo zrovna v módě.

Cesta

Jelikož jsme neměli v plánu posouvat se milimetrovými kroky někde v zácpách na Jadranské magistrále, rozhodli jsme se pro průjezd nejkratší cestou přes Bosnu a Hercegovinu. Na trase Banja Luka - Jajce - Travnik - Sarajevo - Foča asi překvapí nejednoho z nás poměrně malý provoz na cestách, kouzelná krajina (vyznavači hor si jistě přijdou na své). Na někoho mohou zapůsobit zdejší vesnice, které dodnes nesou stopy války.

Cestu k moři je dobré naplánovat tak, abyste se pokud možno vyhnuli noclehu v Bosně, protože na zmiňované trase se nenachází žádný kemp a přenocování "na divoko" v poli u cesty bych neriskoval.

Jadranské pobřeží

Ať už si vyberete kteroukoliv ze tří severních příjezdových tras, pokaždé budete odměněni nádherným, takřka leteckým pohledem na Jadran, po kterém přichází pekelná jízda z tisícimetrových výšek až na úroveň moře. Skalní příznivci "plátěných přístřešků" zde mají na výběr z mnoha kempů. Ovšem ten nejlepší se nachází nedaleko městečka Sveti Stefan. Každého jistě potěší nesrovnatelně nižší ceny než v sousedním Chorvatsku.

Jaderské moře je kouzelné po celém pobřeží bývalé Jugoslávie, takže je celkem zbytečné tady popisovat jeho krásy. Jeho ozdobou jsou bezesporu kouzelná města, takže je vezměme po pořádku od severu.

Herceg Novi

Oficiální údaje praví, že město má nejvíce slunečných dnů na Jadranu, čemuž i nasvědčuje množství všudypřítomné subtropické flóry. Herceg Novi byl založen před více než 600 léty a kromě starého města a pevnosti nás nejvíce zaujme 1 000 let starý monastýr Savina.

Kotor

Další perla černohorského pobřeží. Připomíná zmenšeninu slavnějšího Dubrovníku. Nádherné křivolaké uličky, temná zákoutí, úzké průchody, žádné davy turistů, ráj pro fotografy.

Budva

Poslední ze středověkých městeček, stará část města podobná jako vejce vejci ostatním přímořských střediskům. Nová zástavba různých hotelů a apartmánů se táhne po okolních kopcích. Kdo hledá noční život, tak ten kypí právě zde.

Bar

Jedno z nejdůležitějších měst na pobřeží. Strategický význam mají zdejší zásobníky ropy a vlastně přístav. Je zde lodní spojení s italským Bari, takže kdo už nemá nervy na úzké klikaté černohorské silničky, může se trajektem přeplavit do Itálie a pádit po tamních dálnicích domů.

Ulcinj

Nejjižnější město na pobřeží, kde nás snad můžou překvapit jen mešity, kterých doma zase tolik nenajdeme.

Dalším oblíbeným výletním cílem je kupříkladu hora Lovčen, která se vypíná 1 700 metrů nad mořem. Vede zde kvalitní asfaltka, takže jedinci, kteří nezapomněli s sebou přibalit své velocipédy, mají určitě před sebou velkou výzvu (jen pro silné nátury, 1 700 metrů převýšení a v tom vedru, fuj).

Černá Hora

Cestu pro turisty se nám bohužel nepodařilo objevit, takže nezbývá nic jiného, než se pohodlně nechat vyvézt nahoru automobilem. Z vrcholu Lovčenu se naskýtají nádherné rozhledy nejen na moře, ale i do vnitrozemí, a my se utvrzujeme v názoru, že Černá Hora je samý "krpál" kam až oko dohlédne.

Okruh vnitrozemím aneb královská etapa

Mořské pobřeží má návštěvníků hodně co nabídnout, ale kdo chce skutečně poznat duši Černé Hory, ten musí zamířit na sever - do hor, do úzkých soutěsek, kaňonů…

První zastávkou se může stát bývalé hlavní město Cetinje, kde se nachází monastýr, a především milovníci historie si přijdou na své ve zdejším muzeu Černé Hory. Zhruba v polovině trasy Podgorica - Nikšič je také nádherný monastýr Ostrog, který je vtěsnán pod obrovský skalní výklenek. Bohužel je k němu špatný přístup, takže nezbývá než se ptát místních.

Durmitor

Co nelze zcela jistě vynechat při poznávání vnitrozemí, je právě toto pohoří. Nejlepším východiskem do hor se stalo městečko Žabljak, v jehož blízkosti se nachází i kemp. Taktéž není problém sehnat ubytování v soukromí.

Jelikož pořádné turistické mapy tady nelze pořídit a mapkám ve stylu omalovánek moc nevěříme, opět jsme odkázání na starý průvodce Jugoslávské hory.

Ráno vyrážíme na Savin Kuk (2 313 m). Míjíme nádherné Crno Jezero, pokračujeme krásně vonícím smrkovým lesem, přes travnaté planinky, a najednou nás překvapuje nově vybudované lyžařské středisko. Lanovka zde vede až do 2 000 metrů. Z vrcholu máme celý hřeben Durmitoru jako na dlani.

Jelikož lanovka chrlí stále více turistů, chystáme se k odchodu. Problém je v tom, že načrtnutá mapka Durmitoru v průvodci se kapánek liší od reality, takže původně naplánovaná trasa se musí kapánek pozměnit. Stejnou cestou dolů se nám samozřejmě nechce.

Naštěstí nedaleko objevujeme řetěz vedoucí někde žlabem dolů. Moc jistoty nám sice tento "rezavý špagát" nepřidává, ale co dělat, postupně překonáváme asi 200metrový kolmý úsek, takovou Durmitorskou "feratku". Prolézáme parádním skalním oknem a konečně se dostáváme na nějakou pěšinku vedoucí obřím suťoviskem k plechové boudě horolezeckého bivaku.

Dále pokračujeme do sedla pod Mededem a dolů do další doliny, v jejímž závěru trůní nejvyšší hora Bobotov Kuk (2 523 m). My už toho ale dneska máme dost, takže míříme raději do kempu.

Z východiska u Černého jezera lze podniknout další nádherné túry, např. na Minin Bogaz (2 387 m), Bezimeni Vrh (2 487 m), výstup na Savin Kuk trvá asi 3 hodiny, Meded (2 287 m), okruh kolem Mededa, Terzin Bogaz (2 303 m) a nejznámější výstup na Bobotov Kuk (5 h a 30 min). Tohle jsou všechny relativně dobře značené túry, které lze zde uskutečnit.

Pokračujeme dále směrem na východ snad nejkrásnější soutěskou, kaňonem řeky Tary. Kdo hledá naprostou a k tomu kouzelné scenérie, nesmí určitě opomenout pohoří Komovi, které leží na hranicích s Albánií. Nejlepší přístup je ze sedla Trešněvik, odkud se dostaneme i na nejvyšší horu Kom Kučki (2 484 m). Aby náš okruh byl úplný, musíme se dostat zpět k moři kouzelným kaňonem řeky Morači.

Jelikož v Černé Hoře lze každým dnem stále něco nového objevovat, čas určený dovolené uteče jako voda. A tak zbývá už jen rozloučit se s nádherným mořem, romantickými pohořími, se středověkými městy a v neposlední řadě i s milými domorodci.

Ad Černohorské moře (Petr, 15.03.2021, 10:11 )
No nejsem si úplně jistý, že Černohorské pobřeží je méně přecpané než to Chorvatské. Černohorci ho mají poměrně málo a takový Kotor v sezóně ale také později je co do množství návštěvníků totální maras. Naopak také v Chorvatsku se dají najít poměrně klidné destinace na pobřeží. Jen je třeba trošku uvažovat.

10.3.2021 / Ondřej Havelka
Cestování · Cesta za fascinujícími náboženstvími podél řeky Eufrat (2). Sumerská sexuální bohyně Inanna, akkadský bůh Šamaš, řecký bůh Zeus, Trojjediný Bůh křesťanů nebo Alláh muslimů

V sumerském klínopisném literárním dědictví je velmi důrazně diferencováno období před potopou a po potopě; tabulky uvádí i města, která existovala před potopou - Eridu, Badtibiru, Larak, Sippar a Šuruppak …

8.3.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina v Kulichovej dolině pohřbila 16 lesních dělníků. Největší lavinové neštěstí v Nízkých Tatrách

Je 8. března. Ráno okolo 9.30. Ve výškách 1 750 až 1 800 metrů nad mořem na svazích Žiarské hole (1 841 m) se do pohybu dává přes 1 650 000 kubických metrů prachového sněhu s úhrnnou hmotností nejméně 380 000 tun …

7.3.2021 / Martin Zapletal
Trek · Z Javorníku na Island a ještě dál (1): 14denní vandr Polskem, směřující stále na západ. Přes Klodsko, Landeck, Nowou Rudu, Lubavku, Sněžku, Szklarskou Porebu, Jizerské hory, Liberec, Lužické hory / Fotogalerie k článku

Tuto cestu jsme původně chtěli podniknout v červnu. Jenže Polsko mělo zavřené hranice. V září jsme zase chtěli jet do našich zamilovaných Ukrajinských Karpat. Jenže Ukrajina byla stále nepřístupná, takže jsme se vydali do Polska …

6.3.2021 / Petr Erban
Trek · Hory v době covidové: Šumava, Jeseníky, Beskydy, pražské a ostravské kopce

Tak jsme právě oslavili první výročí příchodu koronaviru do Česka, což mě přimělo si tu dobu trochu zrekapitulovat z pohledu Ostraváka trávícího veškerý volný čas lozením po kopcích a horách. V únoru loňského roku jsem ještě …

4.3.2021 / Michal Harnušek
Turistika · Ötzi, ledový muž z Ötztalských Alp. Nález starší než první egyptské pyramidy

Vyrazili jsme v sedm hodin ráno. Od chaty Martin Busch na vrchol Similaun (3 606 m) to trvá 3,5 hodiny. Stoupáme. Ubývá horských potoků, trávy i polodivokých ovcí. Nad kótou 3 000 metrů se plahočíme už jen sutí, skálami …

3.3.2021 / Zdeněk Kolář
Trek · Po stopách zlatokopů přes Chilkootský průsmyk, zlatá horečka na soutoku řek Yukon a Klondike

"Tak kampak se chystáte?" překvapil jsem českou otázkou dva chlapíky vyplňující lejstra pro udělení povolení k přechodu Chilkootského průsmyku. "No nazdar, vodkuď ste?" Jako obvykle v podobných případech v Americe …

1.3.2021 / Lumír Kothera
Lyžování · Z prvních lyžařských túr po Krkonoších: první přejezd Krkonoš na lyžích

Zimní cesty do Krkonoš a zimní turistika začaly o něco později než letní. Sníh, vánice, mráz, nutnost zdolávat značné vzdálenosti po cestách jen tu a tam prošlápnutých, zchladily romantické choutky i těch nejodvážnějších …

25.2.2021 / Otakar Brandos
Příroda · Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius), středně velký zástupce čeledi datlovití (Picidae)

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius) je typickým obyvatelem lužních lesů se starými a souvislými dubovými a nebo smíšenými porosty. U nás se s tímto druhem tak můžeme nejčastěji setkat například v CHKO Poodří, …

25.2.2021 / Radek Dlouhý
Trek · Z "Pomezek" do Liberce aneb Přechod Krkonoš a Jizerských hor; hřebenové přechody českých hor

Stejně jako loni, kdy se nám vydařil přechod Lužických hor a Ještědského hřbetu, jsme se s manželkou rozhodli strávit týden z naší dovolené v českých horách. Už tenkrát, když jsme ukončili naše putování v Liberci, jsme …

20.2.2021 / Jiří Pazderský
VHT · Grossvenediger (3 674 m n. m.), za bílým králem Východních Alp

Gossvenediger je jednou z nejmohutnějších ledovcových hor Východních Alp a nejvyšším vrcholem ve skupině Venedigergruppe, západní části Vysokých Taur v Rakousku. Od skupiny Grossglocneru ji odděluje silnice Mittersill …

17.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina na Kodratové kopě: dva polští skialpinisté nalezli smrt v Tatrách na Červených vrších

Pouhé dva dny před lavinou v Obřím dole v Krkonoších se podobná nehoda s podobným koncem odehrála i u našich východních sousedů. Dne 13. února zahynuli v lavině na Kodratové kopě (Červené vrchy) v Západní …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky