Poslední aktualizace: 5.8.2009 , svátek má

TREKING č. 3/2009 je právě v prodeji

Treking 3/2009

Nové číslo časopisu Treking (3/2009) je právě v prodeji v distribuční síti. O expedicích Trekingu vás budeme vždy informovat na těchto stránkách, abyste si častým chozením k novinovým stánkům zbytečně neušoupali nohy Smajl netrpělivostí.

Do Trekingu č. 3/2009 jsme i tentokráte připravili velké množství zajímavých článků a reportáží, testů outdoorového vybavení a několik novinek. Níže uvádíme přehled článků Trekingu č. 3/2009.

4   GR 54 - Tour de l´Oisans, Treking v Dauphinských Alpách

Nemáte rádi stereotypy? Chcete během jednoho treku zažít balanční cvičení v kulisách ostrých a nebetyčných štítů i toulky po poloninách, které jako by vypadly z oka karpatského oblouku? Pak zamiřte do francouzských Dauphinských Alp na GR 54 - Tour de l´Oisans.

Dauphinské Alpy

Tento překrásný okružní trek vede velmi proměnlivým terénem. Protíná Ecrinský národní park a dá se prostorově vymezit městečkem Le Bourg de Oisans, ležícím asi 50 km jihovýchodně od Grenoblu, sedlem Lautaret a na jihozápadě řekou Drac. Ačkoliv je zde příroda bohatá na velkolepé horské scenérie se záplavou alpských květin, rozeklané skály v odlesku jezírek a blyštící se ledovce, na turisty je - možná i díky četným převýšením - skoupá. Samotný trek má totiž v základní verzi jedenácti dní více než 12 000 výškových metrů a ve srovnání s často chozenými treky ve Francii je o něco náročnější než Tour de Mont Blanc (ale zase jednodušší než GR 20 na Korsice). I přesto, že jsme GR 54 pokořili na přelomu července a srpna, ráno se teploty pohybovaly kolem nuly, odpoledne běžně kolem 22 °C a obávaná bouřka nás navštívila jen jednou. Na celém treku naleznete velké množství odpočívadel s pitnou vodou a horské chaty, kde je možnost jak dobrat si vodu, tak dokoupit proviant nebo potěšit chuťové pohárky něčím ryze francouzským …

14   Hardangervidda na sněžnicích aneb zimní survival

Po dvou úspěšných běžkařských výpravách na sever Finska přišel nápad změny na něco blíž a možná trošku drsnějšího. Na Hardangerviddu, kde je na rozdíl od Finska třeba spát ve stanu, neboť zde není tak hustá síť chat a srubů. Není náhodou, že právě Hardangerviddu si Amundsen vybral pro přípravu na jižní pól a byl také první, komu se zimní přechod zdařil. Nahlédli jsme do meteorologické statistiky za poslední rok (http://met.no) a pro plánovaný výchozí bod - nejvýše položenou železniční stanici a stejnojmenné horské středisko Finse (1 222 m) jsme našli březnové teplotní minimum v roce 2007 úctyhodných -33,4 °C. Maxima rychlosti větru jsme ale nevěděli a právě vítr nás překvapil. Mínus třicet se nekonalo, ale maxima rychlosti větru bohužel ano. Stanování při větru 25 m/s je už opravdovým zimním survivalem …

23   Rush Peak, Karakoram, treking v pákistánském Himaláji

Jedinečný a krátký trek na Rush Peak (5 098 m) v Karakoramu nás obklopí hradbou sedmitisícových vrcholů a na konci údolí Hispar uvidíme majestátné vrcholy K2 (8 611 m), Broad Peak (8 047m) a Gasherbrum IV (7 925 m). Pohoří Karakoram se táhne 500 km dlouhým obloukem severně od horního toku Indu rovnoběžně s Himalájem. Představuje spojení Himaláje, Pamíru a Hindukuše. Silnice táhnoucí se tímto pohořím je známá jako Karakoram Highway. Vede kaňonem s 3 000 m vysokými stěnami a pokračuje přes sedlo Khunjerab do Čínského Kashgaru …

30   Kladecko, zapomenutý přírodní park

Kladecko, přírodní park o rozloze 2 800 ha, se nachází na rozmezí střední Moravy a východních Čech, asi 30 km západně od Olomouce. Na jihozápadě je území ohraničeno Nectavskou dolinou v úseku asi 1 km jižně od Jesence (od odbočky na Ladín) až po vyústění lesní cesty necelé 2 km před Nectavou, dále hranice parku prochází mezi obcemi Vysoká a Trpín, severně od Ospělova, na severu a východě mine Otročkov, dále k Březině a už na jih k Hvozdu, vrátí se 1 km na sever pod Ponikev a opět na jih na začátek v Nectavské dolině …

34   Nejen kamenné jsou Góry Kamienne, příhraniční krajinou dávných sopek a hradů

Nedávné otevření státní hranice zpřístupnilo pro turistiku i mnohé příhraniční partie u našich sousedů. K neobyčejně půvabným a dosud velice poklidným partiím polského Podkrkonoší v sousedství Broumovského výběžku, patří členité pásmo Kamenných hor - Góry Kamienne.

Horopisně i geologickou stavbou přímo navazuje na hraniční Vraní a Javoří hory. Také zde jsou hlavním "stavebním materiálem" sopečné vyvřeliny prvohorního (permokarbonského) stáří. Převažují křemenné horniny, náležející do "rodiny" ryolitů, významné zastoupení mají i poněkud tmavší melafyry. Inspirací k poněkud strohému pojmenování Kamenných hor jistě byly četné skalní výchozy a balvanité sutě z výše uvedených sopečných vyvřelin, většinu z nich však překrývá záplava lesních porostů. Na podzim listnáče na zdejších strmých návrších a táhlých hřbetech "hýří" až neskutečnou paletou barev. Zdejší krajina však nabízí i řadu dalších pamětihodností, nezřídka spjatých s pohnutou minulostí naší vlasti …

39   Tokaj Tour, za tokajským vínom cez stred Európy

Tokajská oblasť, ležiaca na severovýchode Maďarska a juhovýchode Slovenska, je svetoznáma vďaka kvalitnému vínu. Tokajské víno očarilo mnohých vrátane francúzskeho kráľa Ľudovíta XIV., ktorý ho označil ako "Kráľ vín, víno kráľov". Oveľa menej známe je pohorie, ktoré patrí do tejto oblasti. Toto pohorie je však veľmi pozoruhodné z viacerých hľadísk. Prvá zaujímavosť sa týka jeho vymedzenia a názvu. Maďarský názov pohoria je Zempléni hegység, slovensky Zemplínske vrchy. Ale pozor, netreba ich zamienať s neďalekými Zemplínskymi vrchmi na Slovensku, ktoré tvoria samostatný geomorfologický celok a sú od maďarských Zemplínskych vrchov oddelené údolím riečky Roňava.

Maďari majú pre toto pohorie aj ďalšie názvy, a to Tokaji hegység (Tokajské vrchy) a Tokaj-Zempléni hegység (Tokajsko - Zemplínske vrchy). Hranica tohto pohoria je určená na maďarsko-slovenskej hranici, tu je aj najvyšší vrch Veľký Milič (Nagy Milič) s výškou 895 m (inak jeden zo slovenských cyklovrcholov). Toto v podstate politické vymedzenie pohoria štátnou hranicou je však veľmi diskutabilné, s ktorým sa neviem stotožniť. Pohorie totiž plynule pokračuje na severe Slanskými vrchmi, s ktorými tvorí jednotný geomorfologický celok. Obdobne aj slovenské Slanské vrchy sú vymedzené štátnou hranicou. Niektoré maďarské zdroje uvádzajú aj veľmi zaujímavý názov pre toto celé "nerozdelené" pohorie: Eperjes-Tokaji hegyvidék, t.j. Prešovsko-Tokajské pohorie. Z tohto labyrintu názvov a faktov som nakoniec dospel k názoru, že Slanské vrchy, začínajúce pri Prešove, končia v podobe Zemplínskych vrchov až pri Tokaji a celé pohorie si tak zaslúži pomenovanie Slansko-Zemplínské vrchy …

48   Tam kde hory bojují s mořem, 1. díl; Na kole po horách Britských ostrovů

Británie na kole

Po dvacetihodinové jízdě autobusem jsem se vylodil na Victoria Station v Londýně s kolem sbaleným v krabici, balíkem bagáže a mozolem na zadku. Neprodleně se pouštím do práce, abych tu nesourodou hromadu materiálu proměnil v kolo připravené na cyklovýpravu a co nejdříve opustil dusno a rámus nádražní haly. Následujících šest týdnů chci naplnit poznáváním hor Britských ostrovů ze sedla kola a zbude-li čas a chuť, dojedu pak po svých až domů …

52   Galapágy, putování přírodní laboratoří

Fauna Galapág je neobyčejně bohatá

Bez nadsázky se to tak dá říci, protože rovníkové souostroví GALAPÁGY je ve všem výjimečné a zajímavé. Vždyť dnes již 97 % území ostrovů tvoří národní parky a jsou jedny z nejcennějších na světě. První národní park je zde již od roku 1934, od té doby se udělal velký krok k ochraně zdejších unikátů z oblasti místní vzácné fauny a flóry. V roce 1978 byly Galapágy zapsány do seznamu světového dědictví UNESCO, bohužel v předloňském roce také již na seznam světového dědictví v ohrožení! O to víc nepochopitelný se zdá barbarský čin, který se tu odehrál loni v lednu, kdy na jedné z pláží bylo brutálně ubito 63 lachtanů galapážských! Myslím, že tu není co dodat k jednání onoho"pána tvorstva" …

60   Cestujeme s Českými dráhami, Informace pro letní prázdniny a čas dovolených

62   Fotosoutěž 2008, otiskujeme vítězné fotografie minulého ročníku

64   Redakce informuje, nové soutěže, informace o předplatném aj.

A další…

Slovenský ráj Švýcárna Sněžka Krkonoše, ubytování Karlštejn Kamenná chata Beskydy, ubytování Ještěd Hranická propast Podzimní hvězdná obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Loket Porubský bludný balvan Jeseníky, ubytování Spacáky Gran Paradiso