Poslední aktualizace: 19.4.2021 , svátek má
Treking > Blog > Vzpomínky na Láďu: Maroko, Alpy, Tatry i Apeniny…

Vzpomínky na Láďu: Maroko, Alpy, Tatry i Apeniny…

Maroko, Alpy, zimní Tatry, Apeniny, Králický Sněžník, sopky Nízkého Jeseníku

12.10.2020 | Otakar Brandos
Kouzelný západ Slunce

Už ani přesně nevím, kde jsme se s Láďou poznali. Zdali při některém ze zájezdů v Alpách, když jsem ještě vodil horské zájezdy, a nebo v Maroku. Pravdou ale je, že jsme se vídávali na horách od onoho prvního setkání poměrně často. Stihli jsme sice jen zlomek toho, co jsme plánovali, přesto jsme toho stačili prochodit požehnaně.

Na Láďovi bylo skvělé, že držel (občas) "hubu" a šlapal. Šlapalo mu to skvěle, v kondici se udržoval celý život. Skvělé rovněž bylo, že nepokazil žádnou srandu a byl nenáročnej. A hlavně ušel. Ušel i s naloženým batohem vše, co jsme si naplánovali. Ono to člověk prostě musí mít nejen v nohách, ale také v hlavě.

Neznám nikoho jiného, kdo by mne neposlal někam, třeba "do háje" s tím, že spát v zimě Kouzelný západ Slunce pod širákem na lesní pěšině nebude. Tak jak se stalo nám při jednom ze zimních přechodů někde ve Slezských Beskydech v Polsku. Ládík si bez remcání rozložil na zemi karimatku, položil na ní spacák, převlékl se do spacího. Sníh nesníh. Podobně tak při zimní akci v Beskydech, kdy jsme širákovali ve sněhu na Nořičí.

A nebo když se, opět ve Slezských Beskydech, nechal překecat na prodloužení trasy. "Hele, dáme si ještě hraniční hřeben, vyšlapeme na Filípku. Tam dělaj skvělou hrachovku. Nejlepší, jakou jsem kdy jedl." Nekončili jsme tak v Polsku, ale již ve sněhové chumelenici jsme šlapali do kopce, aby. Abychom si dali skvělou polévku. Jen kvůli polévky jsme si přidali nějakých 10 kilometrů.

Apeniny V Apeninách

Vzpomínám, jak měl Láďa otazník v očích, proč stojím v té chumelenici před chatou, když mě na Filípce došel. Zaražený výraz, když četl na lístku, že je otevřeno denně, kromě středy. A tehdy byla zrovna středa… Jak se zklamaně opírá o hůlky se slovy (další z jeho oblíbených prupovídek): "Ty Ota, já se snad rozbrečím."

S Láďou jsme absolvovali dvě cesty po Maroku. Vraceli jsme se k nim v hovorech poměrně často. I při setkáních s jeho ženou Zdeňkou, kterou s sebou vzal na druhou z cest po nejzápadnějším Orientu. Města, cizí kultura, písečné duny na Sahaře, čtyřtisícovky Jbel Toubkal, Ras, Timesguida aj. ve Vysokém Atlase. No bylo toho hodně. Měsíc v autobuse, to by již dnes většina lidí nezvládla. Zejména psychicky ne.

V Itálii

Nezapomenutelné byly naše cesty do Apenin. Ve dvojku jsme absolvovali hřebenovku v Monti Sibillini, kterou jsme shodně zařadili mezi deset nejkrásnějších hřebenovek, které jsme kdy v životě šli.

I návrat v odlišné sestavě do Apenin, kde jsme se "loudali" po hřebenech nejvyššího apeninského pohoří Gran Sasso, byl nezapomenutelný. Tady si Ládik velice oblíbil slůvka peňolo a peňolizace. Po hodnotných přechodech a výstupech, třeba po přechodu Monte Corvo a nebo Corno Grande jsme si dávali peňolizaci peňolem. No nekupte to v diskontu za 1,25 až 1,50 Eura… Ať již šlo o šampaňské a nebo činzáno.

I zbývajícím parťákům a jeho dceři Ingrid, která tehdy jela s námi, tyto vybrané tekutiny docela chutnaly… Peňolo jsme těmto mokům říkali i přesto, že původně označovalo "kvalitní" odrůdové krabicové víno, které dozrálo na jižně orientovaných regálech v Peny marketu…

Na treku Na treku

Je tomu drahně let, co jsme absolvovali zimní hřebenovku Západních Tater. Resp. její část. První den byla plechová obloha a spousta prašanu. Prošlapávali jsme střídavě stopu se slovy, že nějaký "pitomec" to přece prošlapat musí… Po letech jsme si chtěli dát zimní hřebenovku Nízkých Tater. Za inverzí. Jenže za posledních x-let prostě dlouhotrvající (třeba alespoň týdenní) inverze, jak tomu bývávalo dříve, k naší velké lítosti nepřišla.

Láďa, pochopitelně, jezdil i jinam. S jinou partou. Také se nerad vracel na stejná místa. Do Tater a nebo na Fatry jsem jej nikdy opakovaně nevytáhl. Zato jsme třeba křížem krážem prochodili úchvatné Súlovské vrchy. Pivko ve Vrchteplé, výstup na Velký Manín s bivakem na útulně Severák, Súlovské skály, hrad Lietava patří také k těm, na které se nezapomíná.

Pivo jsme měli rádi oba

Bylo to v těch Súlovských vrších náročné, dlouhé, ale Láďa šlapal a neremcal. No možná jen trochu. To když jsem na jedné z informačních tabulí v Kostolecké tiesňavě našel zajímavou fotku Střechy Slovenska. Obrovského skalního převisu na vrchu Drienica. Kruciš, odkud tohle fotili! Že by někde od Kostolce?

Našlapali jsme kvůli pár fotkám hezkých pár kilometrů navíc. Láďa v takovýchto situacích, když jsme šlapali nad plán, říkával: "Když já jsem takový blbec, zase jsem se nechal překecat". Pak ale vždy dodával, že to bylo fajn. Ale že mě nesmíme nechat číst informační tabule a nebo studovat materiály z "íček", protože pak vymýšlím "kraviny".

Prokorzovali jsme spolu takto řadu hor. Rád vzpomínám na Králický Sněžník, kde jsme zabrousili i do Polska. Třeba na vodopád Wilczki u Miedzigorze. To byla další z mých "kravin". Ale Láďa šlapal, mnohdy s kamerou v ruce. A neúnavně točil a pak doma stříhal a ozvučoval. Filmy z jeho studia, které si soukromě nazval Horský Tygr, mají šmrnc, spád i rozumnou délku.

Naposledy jsme se takto toulali letos v květnu po Nízkém Jeseníku. Po sopkách u Bruntálu. Červená hora, Malý a Velký Roudný, Venušina sopka. Vystoupali jsme i na nejvyšší horu pohoří - Slunečnou. Láďovi ale začínalo znatelně ubývat sil. Po návratu z Piku Lenina, na který úspěšně vystoupil, začal v posledním roce zápasit s vážnou nemocí. Nestačila na ni, bohužel, ani vůle, ani současná medicína. Láďa, celým jménem Láďa Nohel, se asi před měsícem vydal na poslední cestu. Bohužel.

Pustil jsem si jedno z videí z posledních akcí, na kterých jsme se vždy hodně nasmáli a nachodili. Plánovali jsme, že přejdeme spolu jako trénink Starou Planinu v Bulharsku. Něco přes 500 kilometrů v horách. Měla to být příprava na hlavní náš cíl. Na přechod Pyrenejí od moře k moři. Přechod nádherných hor na pomezí Francie a Španělska.

Zima v Polsku Na naší poslední společné akci

Tento trek, jakousi hlavní výzvu naší trekařské "kariéry", jsme plánovali vždy se slovy, že na takovouto akci stejně žádného jiného pitomce neseženeme. On to říkal mně a já zase jemu. Úspěšnost dlouhých treků není totiž dána pouze fyzičkou. Velice často je to také otázkou toho, máte-li tu myšlenku, tu ideu pevně zafixovanou v hlavě. Máte-li vůli to nevzdát před koncem. Přestože jste unaveni, máte otlaky, je vám horko a nebo naopak zima a nebo se vám prostě někdy nechce. A tu vůli Láďa měl. Každý ze započatých společných treků jsme vždy dokončili.

Jeden z okamžiků, kdy se Láďa nechal překecat

Pokud si navíc s parťákem sednete i lidsky, je to pak v opravdové pohodě. A s Láďou jsme si, domnívám se, skutečně sedli. Zrovna pod Velkých Roudným, na poslední z našich společných akcí, jsme se bavili o tom, že jsme se nikdy nestačili ani pohádat. Hádají se přitom téměř všichni. Ať již blízcí příbuzní, přátelé, manželé. Rodiče s dětmi, děti s rodiči. Alespoň občas. My to nikdy nestihli. Nikdy.

Toho nej parťáka, který vás nepošle do háje ani s tím nejšílenějším nápadem na super podnik v horách, míváte obvykle jenom jednoho. Ten jedinečný horský parťák Láďa, který byl pro každou legraci, ten synek z Českého Těšína, mi bude chybět. Chybí mi vlastně již nyní. Vzpomínky na něj ale zůstanou navždy a v uších mi bude znít to jeho: "Že já blbec se nechám vždycky překecat".

18.10.2020, 12:53 Jindřich Nohel | Nestihli jsme to

6.10.2020 / Markéta Zigáčková
Trek · Východní Nízké Tatry, Oravská Magura a Oravské Beskydy aneb nad Tatrou sa blýská… a nejen tam (2) / Fotogalerie k článku

Pomalu jsme se vydali na sestup. V mělkém sedle, kde stála maringotka možná toho pastevce, zastihla bouřka rodinu s dětmi. Nezbylo jim než se schovat doslova pod maringotkou. Scházeli jsme dolů a už nám …

2.10.2020 / ESO2016
Vesmír · Dalekohled ESO zaznamenal galaxie polapené v síti superhmotné černé díry

Pomocí dalekohledu ESO/VLT astronomové objevili šestici galaxií ležících v okolí superhmotné černé díry. Uskupení se nachází velmi daleko a pozorujeme ho tak, jak vypadlo v době, kdy byl vesmír méně než miliardu let …

25.9.2020 / Markéta Zigáčková
Trek · Východní Nízké Tatry, Oravská Magura a Oravské Beskydy aneb nad Tatrou sa blýská… a nejen tam (1) / Fotogalerie k článku

Vloni nám vyšlo přesně 9 dní volna bez dětí. "Nedáme si Nízký Tatry?" navrhuji svému partnerovi. To by totiž vycházelo tak akorát i s cestou tam a zpět. Neřekl NE hned, takže to chvíli vypadalo nadějně. Jenže Luděk nerad …

23.9.2020 / Radomír Hruška
Trek · Severními úbočími Nízkých Tater: trek pro opravdové tuláky (1)

Koronavirová krize a nekonečné změny destinace se nám podepisují na plánování už od jara. Mnohokrát se tak mění obsazení (od původně dvojice aut po finální trojici nejschopnějších - tedy já, Petr a Barča) i …

23.9.2020 / Lea Vargovčíková
Trek · Kalottireitti - k nejvyšší hoře Finska Halti: Cesta Severní Kalotou (2)

Každopádně dosažením vodopádu Pihtsusköngäs, přezdívaného též Finská Niagara, se mi prudce zlepšila nálada. Konečně jsem měla možnost něco fotografovat, použít šedý neutrální filtr, a taky se trošku …

15.9.2020 / Dorek Čermák
Trek · Českomoravská vrchovina, projekt 13/2 - Kraj Vysočina: 4denní trek z Kostelce do Kostelce / Fotogalerie k článku

Než se rozepíšu o tomto krásném a kouzelném kraji, ve kterém jsem se v roce 1947 narodil, tak pro představu uvedu pár informací. Když řeknu "jedu na Vysočinu", tak většina lidí má představu, že je to oblast kolem Nového …

14.9.2020 / Otakar Brandos
Trek · Dva dny Keprnickou hornatinou s širákem na Šeráku: Červená hora, Rudohorské vodopády, Keprník a Vozka (2) / Fotogalerie k článku

Budíme se do slunečného, ale velice chladného rána. Teplota je jen pár stupňů nad nulou. Snažím se Míšu vyhnat ze spacáku. Ven se jí vůbec, ale vůbec nechce. Až po delším přemlouvání a příslibu, že se na hřebeni na …

14.9.2020 / ESO2015
Vesmír · V atmosféře Venuše byly nalezeny možné stopy života: objev fosfanu v oblacích planety

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev vzácné molekuly - fosfanu - v oblacích planety Venuše. Na Zemi tento plyn vzniká ve větším množství pouze průmyslově nebo činností mikroorganismů žijících v prostředí bez …

8.9.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Slovensko v roce 2020 (1): Nízké Tatry, Stolické vrchy, Muránska planina, Veporské vrchy, Poľana

Někdy člověk míní a okolnosti mění, tzv. doba koronavirová nás přinutila upravit cestovní plány. Kvůli omezením na hranicích jsme "odpískali" červnovou návštěvu Polska a místo toho vyrazili v červenci na týden na Slovens …

2.9.2020 / Lea Vargovčíková
Trek · Grónsko - za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou: Arctic Circle Trail (1)

Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky