Poslední aktualizace: 25.1.2021 , svátek má
Treking > Vesmír > Kosmický dalekohled Hubble zkoumal galaxii UGC 2885 zvané též Rubinové galaxie

Kosmický dalekohled Hubble zkoumal galaxii UGC 2885 zvané též Rubinové galaxie

UGC 2885 je největší známou galaxií Rubinové (UGC 2885) v místním vesmíru

24.2.2020 | Otakar Brandos, foto NASA, ESA a B. Holwerda (University of Louisville)
UGC 2885

Při příležitosti 30. výročí startu Hubbleova kosmického teleskopu zkoumal HST majestátní spirální galaxii. UGC 2885 je patrně největší galaxií v místní části vesmíru. Má 2,5× větší průměr než naše Galaxie (Mléčná dráha) a obsahuje asi 10× více hvězd.

Navzdory svým rozměrům ji vědci nazývají "klidným obrem", neboť vypadá, jako by galaxie jen tiše seděla a možná usrkávala vodík z vláknité struktury mezigalaktického prostoru. To je hnací silou hvězdotvorby, která je však ve srovnání i jen s naší Galaxií slabá. Sotva jen poloviční. Také supermasivní centrální černá díra této galaxie je spícím a hladovějícím obrem.

Na připojeném snímku obří galaxie UGC 2885 je vidět několik jasných hvězd v popředí. Jedná se ale o hvězdy naší Mléčné dráhy. Nejjasnější z nich se jeví sedět na disku galaxie, ačkoliv UGC 2885 je mnohem dále. Tato obří galaxie ze souhvězdí Persea je od nás vzdálena asi 232 miliónů světelných let. Tyto blízké hvězdy lze snadno rozeznat podle difrakčních křížů.

Mezi astronomy je galaxie známá také jako "Rubinové galaxie". Pojmenování dostala podle astronomky V. Rubinové (1928 - 2016), která tuto galaxii s pomocí HST zkoumala již v minulosti. Vědci se domnívají, že převážnou část hmotnosti galaxie tvoří temná hmota.

Snaží se pochopit, co stojí za tak monstrózními rozměry této galaxie. Jedním z klíčů k odpovědi na tuto otázku může být fakt, že galaxie nemá žádné blízké sousedy, které by se s galaxií mohly srazit a narušit tak tvar jejího symetrického disku. A mohla nějakou tu satelitní galaxii pohltit v minulosti? A nebo jen tak pomalu nashromáždila plyn, ze kterého se postupně vytvořily hvězdy?

UGC 2885

Odpověď může možná poskytnout studium kulových hvězdokup v halu galaxie, které jako ohromné mračno slabých hvězd obklopují celou galaxii. Přebytek shluků kulových hvězdokup by mohl být důkazem, že byly zachyceny z menších pohlcených galaxií před miliardami let.

Na podrobnější průzkum si však musí astronomové počkat až po startu připravovaného infračerveného kosmického teleskopu James Webb. Ten poskytne astronomům méně omezený pohled na hvězdotvorbu v této galaxii, než jak tomu je v případě Hubbleova kosmického teleskopu pracujícího v oboru viditelného světla.

Další známé galaxie, může vás zajímat

18.2.2020 / Dorek Čermák
Cestování · Cestovatelská a fotografická výprava na Island: hory, fjordy, vodopády a sopky (2) / Fotogalerie k článku

Po půlhodině jízdy jsme v parku Vatnajokull: Jokulsárglúfur jedna z největších atrakcí Islandu je vodopád Dettifoss, ke kterému jdeme po stezce přes lávové pole černých skal, až strašidelnou krajinou. Tak tady je pohyb …

14.2.2020 / Otakar Brandos
Klima · Ještě o dva stupně tepleji a shoříme. Prý… Pak je ale podivné to, proč třeba takové Toskánsko již dávno není spálenou zemí

Pro někoho, kdo má rád exaktní vědy, je sledování rozhovorů s klimaalarmisty v TV a nebo na internetu utrpením. Spousta prázdných frází, naopak vědecké důkazy žádné. Nedávný rozhovor na jednom z online deníků …

5.2.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Saharští Tuaregové: muslimové s křesťanskou minulostí a berberskými kořeny

Tuaregové jsou hrdí a svobodní saharští kočovníci obvykle odění do volných modrých (méně často žlutých, bílých či zelených) dželábií s černým či bílým turbanem. Jejich nejdůležitějším poznávacím znamením je na …

5.2.2020 / ESO2002
Vesmír · ALMA zkoumá působivé následky hvězdného souboje: Podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd HD101584

Astronomové využívající radioteleskop ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, zkoumali podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd. Jedna z nich zvětšila svůj objem takovým způsobem, že obklopila …

25.1.2020 / Anton Opial
Turistika · Moravské Toskánsko: Kyjovská pahorkatina a jarná turistika

Kyjovskú pahorkatinu - geomorfologický celok o rozlohe 482 km2 ohraničuje z jednej strany Dolnomoravský úval a z druhej pohoria Ždánický les a Chřiby. Reliéf pahorkatiny je mierne zvlnený s plochými chrbtami rozvod …

16.1.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Babky - houbařské žně během podzimní túry na vyhlídkovou horu Západních Tater / Fotogalerie k článku

Bobrovecká Vápenica (750 m) si pro nás po ránu nachystala sychravé a mlžné přijetí. Zažeňte chmury, Babky se přece koupou ve slunečních paprscích. Část naší výpravy míří z Žiarské doliny na Baníkov (2 178 m) a do …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky