Poslední aktualizace: 5.11.2023 , svátek má

Malé rovníkové souhvězdí Sochař (Sculptor, Scl) je nevýrazné

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Sochař (Sculptor) a objekty vzdáleného vesmíru

20.9.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Sochař (Sculptor, Scl) patří do skupiny nevýrazných souhvězdí jižní oblohy, které u nás vychází jen nízko nad jižní obzor. Souhvězdí Sochař v našich zeměpisných šířkách kulminuje o půlnoci na konci září, kdy vystupuje až 15° nad jižní obzor.

Souhvězdí Sochaře, které na oblohu zavedl až v roce 1752 Abbé de la Caille, nalezneme pod souhvězdím Velryby a Vodnáře. Dále Sochař sousedí se souhvězdími Jižná ryba, Jeřáb, Fénix a Pec. Souhvězdí Sochař má rozlohu 0,145 sr, což odpovídá 475 čtverečním stupňům. Tím se souhvězdí Sochař řadí na pomyslnou 36. příčku mezi 88 pojmenovanými souhvězdími.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Sochař

V souhvězdí Sochař nenalezneme žádných jasnějších hvězd. To proto, že v tomto souhvězdí leží jižní galaktický pól (severní se nachází ve Vlasech Bereniky). Díky tomu je tato oblast hvězdné oblohy daleko od Mléčné dráhy. V souhvězdí Sochař napočítáme jen asi 30 hvězd jasnějších 6m, ale ani jednu jasnější než 3m.

Čtěte také: Souhvězdí Honící psi, souhvězdí plné jasných galaxií

Nejjasnější hvězdou souhvězdí je hvězda Alfa Sculptoris dosahující zdánlivé jasnosti jen asi 4,39m. Tento modrobílý obr spektrální třídy B8IIIp se nachází ve vzdálenosti asi 272 světelných let od nás.

Hvězda Beta Sculptoris je opět modrou hvězdou. Tentokráte však hvězdou hlavní posloupnosti spektrální třídy B9V, která od nás leží ve vzdálenosti 251 světelných let a nepravidelně mění svou jasnost v rozmezí 4,46m až 4,49m. Hvězda Gama Sculptoris je žlutá hvězda spektrální třídy G8, kterou ze vzdálenosti 88 světelných let vidíme jako stálici zdánlivé jasnosti 4,51m.

Mapa souhvězdí Sochař

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Sochaře na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Sochaře

Na rozdíl od jasných hvězd je souhvězdí Sochař velice bohaté na extragalaktické objekty, neboť se ve směru tohoto souhvězdí díváme ven z naší mateřské Galaxie. Podobně jako je tomu v souhvězdí Vlasy Bereniky na severní obloze. Celkem tady nalezneme na 61 objektů NGC katalogu.

Pro menší astronomické dalekohledy je asi nejvděčnějším objektem spirální galaxie NGC 55 zdánlivé jasnosti 7,8m a úctyhodných zdánlivých rozměrů 27´ × 5´. Od Země je vzdálena asi 7,8 mil. ly. I další z jasných galaxií v souhvězdí Sochaře je spirální galaxie. NGC 253 má zdánlivou jasnost dokonce ještě vyšší než NGC 55 a dosahuje asi 7,0m. Zdánlivými rozměry 24´ × 6´ mírně pokulhává za výše jmenovanou spirální galaxií.

Rovněž NGC 300 patří ke spirálním galaxiím. Od Země je vzdálena asi 7,8 mil. ly a její hmotnost je odhadována na 24 miliard hmotností Slunce. Z řady nevybočuje ani NGC 7793. Tato spirální galaxie má zdánlivou jasnost 9,7m a rozměry 6´ × 4´. Leží ve stejné vzdálenosti jako předchozí galaxie.

Zvláštní zmínku si zaslouží malá trpasličí galaxie, která patří k nejbližším oběžnicím naší Galaxie. Nedávno jsme o ní psali v samostatném článku z dílny ESO. Jako poslední objekt v Sochaři tady uvedu kulovou hvězdokupu NGC 288 jasnosti 8,0m a průměru 19´. Tato kulová hvězdokupa má fyzický průměr asi jen 153 ly a od Země je vzdálena 27 700 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Malý pes, věrný průvodce Velkého psa
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Hory Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty: Trek podél česko - slovenské hranice
Hory Harmanecká jeskyně, veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
Vartovka Malá Fatra, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Pieniny Martinova bouda Rýchorská bouda Poľana Tematín Macocha Pajštún Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Oravské Beskydy Cirrus Otakárek ovocný Slunce Karimatky Helfštýn
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)