Poslední aktualizace: 9.11.2018 , svátek má
Treking > Vesmír > Sonda New Horizons zamíří k tělesu 2014 MU69 v Kuiperově pásu

Sonda New Horizons zamíří k tělesu 2014 MU69 v Kuiperově pásu

Kosmická sonda je v polovině cesty mezi Plutem a dalším cílem

5.4.2017 | Otakar Brandos, foto NASA / JHUAPL / SwRI

Kosmická sonda New Horizons, která v červenci 2015 proletěla kolem trpasličí planety Pluto a zprostředkovala nám pohled na zmrzlý svět na periférii vnitřní části Sluneční soustavy, míří k dalšímu cíli. Tím se má stát 1. ledna 2019 objekt Kuiperova pásu nesoucí označení 2014 MU69.

Tam někde leží příští cíl

Kosmická sonda se nyní pohybuje rychlostí 51 500 km / h daleko za dráhou Pluta a asi 5,7 miliardy kilometrů od Země. Nyní je přesně v polovině cesty (platí pro 3. duben 2017 UTC) mezi trpasličí planetou Pluto a svým příštím cílem - 2014 MU69.

Objekt 2014 MU69 je nyní vzdálen od sondy New Horizons asi 877 miliónů kilometrů, takže ani kompozitní obraz 45 10sekundových expozic z Lorri (Long Range Reconnaissance Imager) nedokáže tento objekt na hvězdném poli zachytit. Poprvé by New Horizons mohl MU69 vidět až v září 2018.

Čtěte také: Kuiperův pás: Stále neprobádaná část Sluneční soustavy za oběžnou…

Kosmická sonda se nyní připravuje k "zimnímu spánku". Ten je naplánován na 157 dnů. Poté bude kosmická sonda opět aktivována, aby nám nadále mohla zprostředkovávat další informace z oblasti Kuiperova pásu vyplněného prachem, vodíkovým plynem a velkým množstvím transneptunických těles. Cestu kosmické sondy New Horizons můžete sledovat na adrese http://pluto.jhuapl.edu.

Objekt 2014 MU69 byl objeven v roce 2014 Hubbleovým kosmickým teleskopem při hledání možných dalších cílů pro kosmickou sondu New Horizons. Tento objekt Kuiperova pásu má průměr okolo 30 až 45 km. Kolem Slunce obíhá po mírně excentrické dráze (e = 0,036) s perihéliem 42,66 au a aféliem 45,76 au jednou za 294 ± 24 roků.

+ Trpasličí planeta Pluto: Modrá obloha a tekoucí led na Plutu aneb žně objevů pokračují
+ Pluto je zřejmě další vodní planetou Sluneční soustavy, data z kosmické sondy New Horizons…
+ Metan na trpasličí planetě Pluto, nové fotografie Pluta a měsíce Charon
+ Smog dodává Plutu modrou barvu. Komplexní uhlovodíky v atmosféře?
+ Sopky na Plutu a splašené měsíce, NASA po čtyřech měsícách hodnotí nové objevy
+ Tartaru Dorsa, hory na trpasličí planetě Pluto
+ Kryovulkán na Plutu? Možná jím je hora bratří Wrightů
+ Charon, největší měsíc trpasličí planety Pluto
+ 20 největších měsíců Sluneční soustavy: Který měsíc je největší a který naopak nejmenší?
+ New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Mars Velký Blaník Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Elektron Turistické vařiče Hora Říp
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR