Poslední aktualizace: 9.11.2018 , svátek má
Treking > Vesmír > New Horizons je na cestě k objektu 2014 MU69 v Kuiperově pásu

New Horizons je na cestě k objektu 2014 MU69 v Kuiperově pásu

V roce 2019 prolétne kolem objektu 2014 MU69

12.9.2017 | Otakar Brandos, ilustrace NASA / Carlos Hernandez

Neúnavná kosmická sonda New Horizons, která v roce 2015 prolétla kolem trpasličí planety Pluto, je, jak jsem již psal v starším článku, na cestě k dalšímu cíli. Tím se stal objekt Kuiperova pásu - 2014 MU69, který objevil HST v roce 2014 jako objekt se zdánlivou jasností asi 27m. Zřejmě se jedná o binární objekt s max. průměrem 30 km (podle současných měření), který oběhne Slunce jednou za 295 let.

2014 MU69, ilustrace

New Horizons by měla kolem objektu 2014 MU69 prolétnout po hodně těsné dráze, kterou nyní naplánovali a upřesnili operátoři v řídícím středisku. Kosmická sonda by se měla kolem 2014 MU69 prosmýknout ve vzdálenosti pouhých 3 500 km. To na samotném počátku roku 2019. Podle současných plánů to bude asi 3× těsnější průlet, než jaký kosmická sonda předvedla u trpasličí planety Pluto v červenci 2015.

Čtěte také: New Horizons míří k 2014 MU69: Kosmická sonda je v polovině cesty…

Průlet kolem 2014 MU69 může přinést nové objevy v pásu transneptunických těles. Dlouhoohnisková kamera LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) bude při takovémto těsném průletu zaznamenat útvary o velikosti pouhých 70 metrů. V případě Pluta to bylo "jen" 183 metrů. S využitím všech sedmi vědeckých přístrojů na palubě kosmické sondy budou vědci pátrat po měsících a nebo případné atmosféře. Průlet kolem 2014 MU69 bude dalším milníkem v průzkumu Sluneční soustavy.

+ Trpasličí planeta Pluto: Modrá obloha a tekoucí led na Plutu aneb žně objevů pokračují
+ Pluto je zřejmě další vodní planetou Sluneční soustavy, data z kosmické sondy New Horizons…
+ Metan na trpasličí planetě Pluto, nové fotografie Pluta a měsíce Charon
+ Smog dodává Plutu modrou barvu. Komplexní uhlovodíky v atmosféře?
+ Sopky na Plutu a splašené měsíce, NASA po čtyřech měsícách hodnotí nové objevy
+ Co je to planeta a trpasličí planeta: Budeme rehabilitovat Pluto?
+ 20 největších měsíců Sluneční soustavy: Který měsíc je největší a který naopak nejmenší?
+ New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR