Poslední aktualizace: 10.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Planeta nebo hnědý trpaslík? Záhadný objekt OGLE-2016-BLG-1190Lb

Planeta nebo hnědý trpaslík? Záhadný objekt OGLE-2016-BLG-1190Lb

Extrémně masivní exoplaneta v galaktické výduti Mléčné dráhy

7.11.2017 | Otakar Brandos

V červnu 2016 objevil tým polských astronomů z univerzity ve Varšavě metodou mikročočkování extrémně masivní exoplanetu. Objekt, který dostal označení OGLE-2016-BLG-1190Lb, byl nalezen s pomocí 1,3metrového teleskopu v Chile na observatoři Las Campanas.

Světelné křivky

Nová pozorování s pomocí Spitzerova teleskopu, jejichž výsledky byly publikovány na serveru arXiv.org 27. října, přinášejí přesnější údaje o opravdu extrémní exoplanetě. OGLE-2016-BLG-1190Lb se nachází v galaktické výduti Mléčné dráhy ve vzdálenosti asi 22 000 světelných let od Slunce.

Hmotnost exoplanety OGLE-2016-BLG-1190Lb se odhaduje na 13,4 hmotnosti Jupiteru. To je hmotnost na samé hranici vzplanutí deuteria - konvenční hranici mezi planetami a hnědými trpaslíky. Proto badatelé nevylučují, že by se mohlo jednat o hnědého trpaslíka s nízkou hmotností.

Čtěte také: Planeta, která by neměla existovat: Monstrózní exoplaneta NGTS-1b…

Exoplaneta obíhá kolem žlutého trpaslíka spektrální třídy G, jehož hmotnost odpovídá asi 89 % hmotností našeho Slunce. Exoplaneta OGLE-2016-BLG-1190Lb obíhá svou mateřskou hvězdu ve vzdálenosti 2,0 au (astronomických jednotek) v periodě tří let.

+ IC 2177 mlhovina Racek aneb na křídlech racka
+ Barevný vesmír - neuvěřitelné fotografie z vesmíru
+ Obrazy z vesmíru, mlhovina M 42 v Orionu
+ Prachové pásy reflexní mlhoviny M 78 v novém světle
+ Hvězda s chvostem, neočekávaný objev
+ Nejtěžší známá hvězda ve vesmíru
Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů