Poslední aktualizace: 23.2.2021 , svátek má
Treking > Vesmír > Spirální galaxie M83 (NGC 5236) se nachází v souhvězdí Hydry

Spirální galaxie M83 (NGC 5236) se nachází v souhvězdí Hydry

Galaxie M83, úžasný snímek Jižního větrníku (Southern Pinwheel)

23.2.2021 | Otakar Brandos
Galaxie M83

Přístroj DECam (Dark Energy Camera), který byl původně určen k hledání temné energie v letech 2013 až 2019 se ani po skončení činnosti neodebral na zasloužený odpočinek, ale zůstává nadále v aktivní činnosti. Podobně jako někteří lidé. Jedním z nejnovějších úlovků kamery umístěné na 4metrovém dalekohledu Victor M. Blanco na observatoři Cerro Tololo (CTIO) je snímek galaxie Messier 83 (M83) zvané také jako Jižní větrník (Southern Pinwheel).

Galaxie M83 se nachází v souhvězdí Hydry ve vzdálenosti asi 15 miliónů světelných let. Je tak doslova naší kosmickou sousedkou. Tato spirální galaxie s příčkou je vzhledem k Zemi orientována tak, že se na ni koukáme téměř kolmo. Díky tomu můžeme pozorovat její spirální strukturu a spirální ramena. Má průměr jen asi 50 000 světelných let, takže oproti naší Mléčné dráze (Galaxii) je sotva poloviční, přesto nám poskytuje dobrou představu o tom, jak by se jevila naše Galaxie vzdálené kosmické civilizaci.

Nádherný snímek přibližuje spirální ramena galaxie M83 (NGC 5236) lemovaná tmavými oblaky prachu a červeně zářícími oblaky plynného vodíku, ve kterých dochází k bouřlivé hvězdotvorbě. K pořízení snímku bylo použito šest různých filtrů, které umožňují astronomům vybrat si, na jakých vlnových délkách si chtějí objekt prohlédnout a které struktury chtějí studovat. Snímek galaxie M83 je složen ze 163 samostatných expozic DECam s úhrnným expozičním časem 11,3 hodiny.

17.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina na Kodratové kopě: dva polští skialpinisté nalezli smrt v Tatrách na Červených vrších

Pouhé dva dny před lavinou v Obřím dole v Krkonoších se podobná nehoda s podobným koncem odehrála i u našich východních sousedů. Dne 13. února zahynuli v lavině na Kodratové kopě (Červené vrchy) v Západní …

16.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina v Obřím dole zabila skialpinistu. Pýcha je dnes vydávána za zdravé sebevědomí

Včera krátce po poledni strhli dva skialpinisté lavinu v krkonošském Obřím dole. Šířka odtrhu laviny činila asi jen 60 metrů a délka 400 až 500 metrů s výškou masy sněhu jen 0,5 až 1,5 metru. Přesto desková lavina …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky