Poslední aktualizace: 15.7.2023 , svátek má
Treking > Vesmír > Seyfertova galaxie M77 (NGC 1068) se nachází v souhvězdí Velryby

Seyfertova galaxie M77 (NGC 1068) se nachází v souhvězdí Velryby

Supermasivní černá díra v souhvězdí Velryby, Seyfertova spirální galaxie M77 (NGC 1068)

18.12.2015 | Otakar Brandos, foto NASA / JPL-Caltech / Roma Tre Univ.

Připojený složený snímek galaxie NGC 1068 (M 77) byl pořízen ve viditelné a rentgenové části elektromagnetického spektra. Vysokoenergetické X záření (purpurová barva) zachytil NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) je překryto snímkem ve viditelném světle z HST.

Galaxie NGC 1068 (M 77)

Rentgenové paprsky produkuje aktivní supermasivní černá díra (kvasar) ve středu této spirální galaxie v souhvězdí Velryby. Černá díra je pozorně studována díky své blízkosti. Galaxie NGC 1068 se od nás nachází jen asi 47 miliónů světelných let. Což je v kosmických měřítcích opravdu málo. K tomu se navíc od nás vzdaluje rychlostí okolo 1 100 km/s.

Galaxie NGC 1068 (M 77) dosahuje zdánlivé jasnosti 8,9m a průměru 7´ × 6´. Patří tak mezi největší galaxie Messierova katalogu. Fyzický průměr galaxie činí asi 170 000 světelných let. Je tedy téměř 2× větší než naše mateřská Galaxie. M 77 patří mezi tzv. Seyfertovy galaxie s bouřlivými procesy v jádrech. Hmotnost této galaxie činí asi 16 × 1010 Ms. Zářivý výkon galaxie je jen ve viditelné části spektra asi 5 × 1034 W, v rádiové oblasti pak ohromných 7 × 1032 W. Proto je tato galaxie označována také jako rádiový zdroj Cetus A (3C 71).

Čtěte také: Spirální galaxie M 96, hvězdný ostrov v souhvězdí Lva

Galaxii M 77 objevil v říjnu 1780 Pierre Méchain a nově nalezený objekt popsal jako mlhovinu. O dva měsíce později tuto "mlhovinu" katalogizoval Charles Messier. Galaxie M 77 (NGC 1068) patřila k prvním galaxiím, u kterých byla rozpoznána spirální struktura.

Použité zdroje

+ Spirální galaxie M 63, velká galaxie v souhvězdí Honící psi
+ Markarian 209, galaxie s bouřlivou hvězdotvorbou
+ Pandořina skříňka aneb Abell 2744, světlo duchů mrtvých galaxií
+ Stephanův kvintet, astronomická fotografie dne
+ Obzvláště nesourodý pár, dva různé oblaky plynu v nedaleké galaxii
+ Galaxie Arp 81: O 100 miliónů let později
+ Galaktický zabiják. Dvojice interagujících galaxií NGC 1316 a NGC 1317
+ Prachové pásy reflexní mlhoviny M 78 v novém světle
Hory Dúpna diera a Rumpálový závrt: Výprava za krasovými jevy na jižním úpatí masivu hory Baske v Strážovkách
Hory Góry Izerskie, podzimní putování polskou částí Jizerských hor
Hory Nejkrásnější dvoudenní trek v Jeseníkách: Velká kotlina, Praděd, Dlouhé stráně a Jelení studánka
Hory Hřebenovka Šar planiny: Poznávání života v Makedonii, trek přes Šar planinu, výstup na Golem Korab
Hrad Sloup Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Panská skála Vodnář Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka bodláková Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Skály Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách