Poslední aktualizace: 10.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Letní trojúhelník tvoří jasné hvězdy Deneb, Vega a Altair

Letní trojúhelník tvoří jasné hvězdy Deneb, Vega a Altair

Letní trojúhelník - nápadný obrazec (asterismus) tří jasných hvězd letní oblohy

25.12.2014 | Otakar Brandos

Letní trojúhelník je podobně jako Jarní trojúhelník a Zimní trojúhelník asterismus, tedy obrazec hvězd nepředstavující žádné z 88 oficiálně pojmenovaných souhvězdí. Letní trojúhelník se nazývá letní, protože je tvořen trojicí jasných hvězd, které na obloze kulminují v letních měsících.

Letní trojúhelník je poněkud méně efektní než zimní protějšek. Je tvořen o něco méně jasnými hvězdami a je "pouze" rovnoramenný oproti rovnostrannému Zimnímu trojúhelníku. Letní trojúhelník, jenž může posloužit k orientaci na letní hvězdné obloze a k vyhledávání dalších souhvězdí je tvořen hvězdami Deneb, Vega a Altair. Tedy nejjasnějšími hvězdami souhvězdí Labuť (Cygnus), Lyra (Lyra) a Orel (Aquila).

Letní trojúhelník

Pro astronomy je z uvedené trojice bezesporu nejzajímavější hvězda Deneb. Tato nadobří hvězda spektrálního typu A2 má doslova extrémní svítivost. Naše Slunce by vedle něj vypadalo jako slabá svíčka vedle výkonného reflektoru. Vždyť svítivost hvězdy Deneb převyšuje svítivost našeho Slunce asi 80 000×! Zdánlivá jasnost Denebu činí 1,25m a je tak 18. nejjasnější hvězdou noční oblohy.

Čtěte také: Letní slunovrat aneb první letní den. Kdy nastává astronomické léto?

Hvězda Vega, nejjasnější hvězda souhvězdí Lyra, dosahuje zdánlivé jasnosti +0,04m. Je to 5. nejjasnější hvězda noční oblohy a nejjasnější hvězda Letního trojúhelníku. Je to žlutobílá hvězda hlavní posloupnosti spektrálního typu A0. Od Země je Vega vzdálena asi 26,5 ly.

Poslední hvězdou Letního trojúhelníku je Altair, nejjasnější hvězda souhvězdí Orel. Zdánlivá jasnost Altairu je 0,76m což z něj činí 12. nejjasnější hvězdu noční oblohy. Opět jde o hvězdu hlavní posloupnosti spektrálního typu A7. Od Země je vzdálena 16,7 ly.

+ Procházka letní hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Jarní souhvězdí, které hvězdy vidíme na jaře?
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí
+ Co jsou to hvězdy? Ze života hvězd
+ Nejtěžší známá hvězda ve vesmíru
+ Hvězda s chvostem, neočekávaný objev
+ Obzvláště nesourodý pár, dva různé oblaky plynu v nedaleké galaxii
+ Barevný vesmír - neuvěřitelné fotografie z vesmíru
Hory Trek do Temných Smrečin aneb i ve Vysokých Tatrách jsou místa, kde lišky a…
Hory Přechod Velké Fatry: Nejkrásnější slovenské hřebenovky
Hory Ovčí vrch, Krasíkov a Vlčí hora. Po sopečných kopcích Tepelské vrchoviny a…
Rozhledna Sitno Krkonoše, ubytování Ďurková Budzogáň Vartovka Štefánička Barborka Orlické hory Dolní Morava Hadí vrch Hazmburk Maroko Panská skála Supernovy Čachtický hrad Piz Bernina Volovské vrchy Cirrus Kubínska hoľa Planetka Ceres Spacáky Šerlich
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…