Poslední aktualizace: 24.7.2020 , svátek má
Treking > Vesmír > Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) září na hvězdné obloze

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) září na hvězdné obloze

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE): návštěva ledové krásky z periferie Sluneční soustavy a úžasná podívaná na noční obloze, která se bude opakovat až za 6 700 let

24.7.2020 | Otakar Brandos
Kometa C/2020 F3 (NEOWISE)

Noční obloze v současnosti kraluje jasná kometa C/2020 F3 (NEOWISE), která je nyní snad nejfotografovanějším objektem nad našimi hlavami. Kometa NEOWISE je neodolatelným lákadlem nejen pro profesionální astronomy, ale také pro řadu amatérů i fotografů. O kometě dokonce referují i deníky hlavního proudu, což není tak úplně obvyklé.

Větrný mlýn

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) je po dlouhých letech čekání konečně objektem, který můžeme na severní obloze spatřit pouhýma očima. Její krásu a detaily prachového chvostu si ale vychutnáme až při pohledu světelným binokulárem při malém zvětšení. A nebo na hezkých fotografiích, kterými se web začíná pomalu plnit.

Kometu C/2020 F3 (NEOWISE) objevil Joseph Masiero (JPL) na fotografiích pořízených satelitem NEOWISE (Near-Earth Wide-field Infrared Survey Explorer) dne 27. března 2020. Kometa měla tehdy jasnost pouhých 17 magnitud a komu o zdánlivém průměru asi 1´. První výpočet oběžné dráhy komety provedl S. Nakano a předpověděl, že kometa projde přísluním 3. července ve vzdálenosti pouhých 0,3 au. S dalšími pozorováními byla dráha vlasatice postupně zpřesňována.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE), schovávana mezi mraky Kometa C/2020 F3 (NEOWISE), schovávana mezi mraky

Kometa C/2020 F3 přísluním 3. července 2020 skutečně prošla a na rozdíl od řady svých kometárních předchůdců se nerozpadla a nebo nezklamala svou konečnou jasností. Třeba jako kometa Lovejoy. NEOWISE se naopak vyhoupla na severní oblohu a pozorovací podmínky komety se od 10. července, kdy byla pouhých 7° nad severozápadním obzorem, postupně zlepšují. 20. července byla kometa již 25° nad obzorem a aktuálně prochází souhvězdím Velké Medvědice. Zrovna včera míjela zadní tlapy tohoto souhvězdí pod Velkým vozem. Bohužel ale došlo za posledních pár dnů ke znatelnému poklesu její jasnosti.

Poměrně slušné podmínky k jejímu pozorování potrvají asi do 27. července. Tedy pokud dovolí počasí. Měsíc rostoucí do první čtvrti ještě nebude tolik rušit. Kometa by mohla být pozorovatelná snad až do srpna, avšak odhady její jasnosti jsou značně nejisté.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) na večerní obloze Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) a ISS Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) Kanihůra

Při průletu komety C/2020 F3 (NEOWISE) okolo Slunce došlo gravitačním působením naší mateřské hvězdy k zásadní změně oběžné dráhy tohoto tělesa. Velká poloosa oběžné dráhy se změnila z původních 275 au (astronomických jednotek) změnila na 365 au. Afélium oběžné dráhy komety tak dnes činí 709 au (asi 106 miliard kilometrů), perihelium 0,294 651 au (asi 44 miliónů km).

Oběžná doba ledové krásky C/2020 F3 (NEOWISE) se prodloužila z původních asi 4 500 let na 6 700 let (6 678 ± 25,6 let). Excentricita oběžné dráhy činí 0,999169 a sklon k ekliptice 128,94°. Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) navíc Slunce obíhá retrográdně, tedy v opačném směru, než v jakém obíhají Slunce planety. Průměr ledového jádra komety je odhadován na 5 kilometrů.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) po západu Slunce Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) s ohonem

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) má dnes asi 10° dlouhý ohon a druhý ohon plazmový (a mnohem slabší) je ještě delší. Jejich krásu přiblíží až fotografie profesionálních fotografů oblohy. Zmínku si zaslouží např. NASA (APOD) oceněné fotografie profesora Druckmüllera a nebo Petra Horálka.

Já mohu připojit jen několik snímků bez úprav a profi vybavení, které jsem pořídil během tří posledních nocí v Nízkém Jeseníku u Čavisova, u rozhledny Kanihůra u Bílova a u níže zmíněného větrného mlýna nedaleko Staré Vsi u Bílovce. Alespoň je doplňuji o nějaké ty náladovky nočního nebe z daných lokalit. Určitě se na webu postupně objeví další povedené fotografie komety C/2020 F3 (NEOWISE). Vždyť jen včera při fotografování u větrného mlýna v Novém Dvoře jsem potkal další tři (patrně hodně zkušené) fotografy, které jsem v zaujetí ani nestačil odzdravit…

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) a větrný mlýn Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) a větrný mlýn Větřák a hvězdné nebe Věrený mlýn s Mléčnou dráhou Loučení s kometou NEOWISE

Další krásné fotografie naleznete např. na těchto stránkách

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Vysoký vodopád Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Karlštejn Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky