Poslední aktualizace: 22.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Velké jarní souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) a Asklepius

Velké jarní souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) a Asklepius

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Hadonoše a objekty vzdáleného vesmíru v Hadonoši

23.7.2015 | Otakar Brandos

Hadonoš (Ophiuchus, Oph) je sice poměrně jasným a velkým souhvězdím, ale laikům přesto souhvězdím málo známým. Nejjasnější hvězdy rovníkového souhvězdí Hadonoše vytvářejí na obloze nápadný obrazec nacházející se jižně od souhvězdí Herkules "uprostřed" oblohy. Hadonoš totiž leží mezi jarním a podzimním bodem a severním a jižním pólem.

Souhvězdí Hadonoš představuje slavného lékaře Asklepia, žáka kentaura Cheirona, držícího v rukou hada. Lékaře natolik dobrého, že dokázal léčit nejen všechny choroby, ale dokonce křísit mrtvé. To se však příliš nezamlouvalo bohu smrti Thanatovi, na jehož naléhání a aby zachoval řád světa zabil Zeus Asklepia bleskem. Přesto se Asklepius (Aesculapus) stal nesmrtelným, neboť se dostal na oblohu spolu s hadem, který podle řeckých bájí pomáhal tomuto slovutnému léčiteli hledat léčivé byliny.

Souhvězdí Hadonoš kulminuje v našich zeměpisných šířkách o půlnoci počátkem června asi 35° nad jižním obzorem. Na obloze zaujímá plochu 0,289 sr, což je v přepočtu 948 čtverečních stupňů. To dělá z Hadonoše 11. největší souhvězdí naší oblohy. Hadonošem sice prochází ekliptika, ale nepatří mezi zvířetníková souhvězdí. Hadonoš má poměrně členitou hranici. Sousedí se šesti souhvězdími. Jsou to Váhy, Štír, Střelec, Orel, Herkules a pochopitelně Had.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Hadonoš

V souhvězdí Hadonoše nalezneme na 100 hvězd jasnějších 6m a tři hvězdy jasnější něž 3m. Nejjasnější hvězdou souhvězdí Hadonoš je Ras Alhague (Alfa Oph) zdánlivé jasnosti 2,14m. Tato hvězda spektrální třídy A5III je od nás vzdálena asi 588 světelných let.

Čtěte také: Kulové hvězdokupy: Stáří, hmotnosti a průměry kulových hvězdokup

Hvězda Cebalrai (Beta Oph) se ze vzdálenosti 142 světelných let jeví jako oranžová hvězda zdánlivé jasnosti 2,94m. Jedná se o oranžového obra spektrální třídy K2III. Další hvězdy (vyjma Yed Posterior) v Hadonoši jsou již méně jasné než 3m. Muliphen (Gama Oph) je hvězda spektrální třídy A0V a zdánlivé jasnosti 3,74m. Od Země je vzdálena asi 102 ly.

Yed Prior (Delta Oph) je jasnější než Gama Oph. Její zdánlivá jasnost činí 3,03m. Tento rudý obr spektrální třídy M1III je od Země vzdálen 112 světelných let. Yed Posterior (Epsilon Oph) je pro měnu žlutý obr. Tato hvězda spektrální třídy G9III se ze vzdálenosti 91 světelných let jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 3,34m.

A konečně tady máme nějakou fyzickou dvojhvězdu. Tou je Sabik (Eta Oph), hvězda zdánlivé jasnosti 2,63m. Jasnější složka dvojhvězdy je spektrální třídy A2II a zdánlivé jasnosti 3,16m. Slabší průvodce dosahuje zdánlivé jasnosti 3,7m. Od Země je dvojhvězda vzdálena 88 ly.

Hvězda Marfik (Lambda Oph) mající totožné jméno s hvězdou Kappa Her je také dvojhvězda. Od Země je vzdálena 625 ly. Hlavní složka má zdánlivou jasnost 4,20m a spektrální třídu A1V. Vedlejší složka obíhající hlavní jednou za 132 let má zdánlivou jasnost 5,25m.

Zvláštní zmínku si bez diskuse zaslouží Barnardova hvězda. Ta totiž vykazuje největší vlastní pohyb po obloze. Každý rok se posune o 10,34´´, takže o průměr Měsíce se posune asi za 200 let. Barnardova hvězda je od nás vzdálená necelých 6 světelných let a dosahuje jasnosti 9,54 magnitudy, je tedy patrná až ve středně velkých amatérských hvězdářských dalekohledech.

Stejně tak musíme zmínit nepatrnou hvězdičku V 843 Oph zdánlivé jasnosti 19m. Proč? Protože v roce 1604 vzplála jako supernova a po krátkou dobu, kdy dosáhla jasnosti -2,5m konkurovala planetě Jupiter. A protože tuto supernovu pozoroval známý hvězdář J. Kepler, mluví se o ní dodnes jako o Keplerově supernově.

Mapa souhvězdí Hadonoš

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Hadonoš na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v Hadonoši

V souhvězdí Hadonoš se nachází 42 objektů NGC katalogu. Asi nejvděčnějšími objekty tohoto souhvězdí jsou kulové hvězdokupy. Nalezneme tady hned pět jasnějších kulových hvězdokup. Jsou to M 9 (NGC 6333) zdánlivé jasnosti 7,6m a průměru 14´, M 10 (NGC 6254) zdánlivé jasnosti 6,5m a průměru 22´, M 12 (NGC 6218) zdánlivé jasnosti 6,6m a průměru 20´, M 14 (NGC 6402) zdánlivé jasnosti 7,5m a průměru 15´ a konečně M 62 (NGC 6266) zdánlivé jasnosti 6,6m a průměru 16.

Všech pět kulových hvězdokup bylo zapsáno do Messierova katalogu a od Země jsou vzdáleny 24 800 ly, 14 000 ly, 17 300 ly, 31 600 ly a 18 600 ly. Následuje, jak jinak, opět kulová hvězdokupa. Je to M 107 (NGC 6171). Její zdánlivá jasnost však dosahuje jen 8,2m a průměr 16´. Od Země je vzdálena asi 23 000 ly.

Z otevřených hvězdokup si zmínku zaslouží NGC 6633 zdánlivé jasnosti 4,9m. Obsahuje necelou stovku hvězd a od Země je vzdálena asi 1 630 ly. Z mlhovin tady máme zástupce planetárních mlhovin. Tou nejjasnější je NGC 6572 zdánlivé jasnosti 9,6m a rozměrů 16´´ × 13´´. Mlhovinu k záření budí horká hvězda spektrální třídy Ob s povrchovou teplotou okolo 41 000 K.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…