Poslední aktualizace: 8.11.2018 , svátek má
Treking > Vesmír > Cassini a velké finále této kosmické sondy u Saturnu

Cassini a velké finále této kosmické sondy u Saturnu

Neúnavná kosmická sonda Cassini zamíří k Saturnu

6.4.2017 | Otakar Brandos, foto NASA / JPL-Caltech

Kosmická sonda Cassini, která se na svou misi vydala před 20 lety, neúnavně studuje planetu Saturn již dlouhých 13 let. Od roku 2004 nám z oběžné dráhy Saturnu předala tisíce fotografií a obrovské množství vědeckých dat. Ve středu 26. dubna 2017 se ale započne velké finále - závěrečná fáze mise Cassini.

Cassini se připravuje na velké finále

O tomto datu zamíří Cassini poprvé do 2 400 km široké mezery mezi Saturnem a Saturnovými prstenci. Bude to první z celkem 22 plánovaných přeletů této mezery, během kterých by vědci mohli získat další nové poznatky z oblasti, kterou dosud neměli možnost prozkoumat. Vědci doufají, že získají nové pohledy do vnitřní struktury Saturnových prstenců i do husté oblačné vrstvy zahalující planetu.

Definitivní završení velice úspěšné mise je plánováno na 15. září tohoto roku. Během své aktivní služby kosmická sonda Cassini učinila řadu zásadních objevů. Od moří kapalného metanu na Titanu po objev globálního podpovrchového oceánu na měsíci Enceladus, jenž vykazuje geotermální aktivitu.

Čtěte také: Cassini u Dione, fascinující fotografie Saturnových měsíců a prstenců

Po posledním plánovaném průletu má kosmická sonda zamířit do atmosféry Saturnu, ve které zazáří jako meteor. To však již budou poslední okamžiky existence této kosmické sondy, která zásadním způsobem rozšířila naše poznatky o nejkrásnější planetě Sluneční soustavy. Výzkumníci se rozhodli k řízenému zániku sondy z důvodu možné kontaminace některých z měsíců Saturnu, které by mohly nést stopy mimozemského života.

+ Cassiniho dělení, fantastický snímek Saturnových prstenců
+ Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a prstenci: Rychlostí 124 000 km / h těsně…
+ Na Titanu více uhlovodíků než na Zemi?
+ Saturn, nové prstence a nové měsíce
+ Měsíce planety Saturn
+ Mapa Saturnových prstenců
+ Prstence, svět prstenců planety Saturn
Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Mars Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Proton Turistické vařiče Hora Říp
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR