Poslední aktualizace: 5.10.2023 , svátek má

Hvězda Alderamin (α Cep) je v souhvězdí Cefea nejjasnější

Jasnost a svítivost hvězdy Alderamin, vzdálenost od Země a spektrum

14.11.2014 | Otakar Brandos

Hvězda Alderamin (α Cephei) je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Cefeus. Dosahuje zdánlivé jasnosti 2,43m (poslední kalibrace uvádí 2,51m). Hvězda Alderamin mírně mění jasnost (o 0,06m), neboť patří mezi proměnné hvězdy delta Scuti.

Fyzicky se jedná o podobra (třída svítivosti IV) spektrálního typu A7 s povrchovou teplotou asi 7 740 K. Svítivost alfa Cep převyšuje svítivost našeho Slunce asi 17×, hmotnost asi 1,74×. Průměr hvězdy asi 2,3× převyšuje průměr našeho Slunce.

Poslední poznatky však naznačují, že jádro této hvězdy je již neaktivní a termonukleární reakce probíhají ve slupkách. To by znamenalo, že se Alderamin začíná opouštět hlavní posloupnost a měnit barvu na oranžovou. Jinými slovy - začíná přecházet do stádia rudého obra.

Čtěte také: Souhvězdí. Kolik souhvězdí nalezneme na naší obloze?

Zajímavá je i neobyčejně rychlá rotace hvězdy. Obvodová rychlost na rovníku činí asi 246 km/s (oproti asi 2 km/s u našeho Slunce), Alderamin tak jednu otočku vykoná za pouhých 12 hodin. Tato rychlá rotace má za následek výrazné zploštění hvězdy. Rovníkový průměr hvězdy je asi o 1/3 větší než ten polární.

Tato rychlá rotace mimo jiné ovlivňuje nejen podobu magnetického pole, ale i chemické složení jednotlivých vrstev hvězdy. Co za tak rychlou rotací hvězdy astronomové dosud nevědí. Pouze se dohadují, zda-li je to důsledek interakce s některou z blízkých hvězd a nebo rychlá rotace zárodečného mračna, ze kterého se hvězda Alderamin zformovala.

Hvězda Alderamin, jejíž jméno (jak jinak) pochází z arabského al-dira´al-jamin (pravé rameno) se nachází asi 49 světelných let od Země. V našich geografických šířkách je alfa Cephei cirkumpolární.

Alfa Cephei (Alderamin) jako Polárka

V důsledku precese zemské osy, která gravitačním působením Měsíce a Slunce opisuje vlnovku podobnou té, jakou opisuje roztočená dětská káča (pamětníky zvaná také jako bunek) se okolo roku 7 500 n. l. stane Alderamin "Polárkou". Přesněji - zaujme na obloze její místo (přibližně).

Nebude to sice až tak těsná "Polárka", ale i zhruba 3 ° ujdou. Polárka je nyní od světového pólu vzdálena asi 3/4 stupně, ale 24. března 2 100 n. l., kdy se k pólu přiblíží nejvíce, to bude pouhého 0,4525 °.

Zemská osa nemíří na stále stejné místo na obloze, ale v důsledku oné precese se směr pomalu mění. Sklon rotační osy k rovině oběhu zůstává ale prakticky stejný. Osa opisuje jakoby plášť kužele. Jeden takovýto cyklus (tzv. platónský rok) trvá přibližně 26 000 let.

+ Aldebaran, oranžový obr a nejjasnější hvězda v souhvězdí Býka
+ Altair, jedna z hvězd letního trojúhelníku
+ Antares, rudý obr v souhvězdí Štíra
+ Arcturus, nejjasnější hvězda v souhvězdí Pastýře
+ Betelgeuse, rudý obr a nejjasnější hvězda souhvězdí Orion
+ Rigel, nejjasnější hvězda v souhvězdí Orion
+ Procyon, nejjasnější hvězda v souhvězdí Malý pes
+ Spica, modrý obr a nejjasnější hvězda v Panně
+ Oranžový trpaslík, ctrpasličí hvězda hlavní posloupnosti
+ Rudý obr a nadobr, závěrečné stádium vývoje hvězd
Hory Ukrajina - jen tam tak nakouknout aneb kam nelézt na Podkarpatské Rusi
Hory Slezské Beskydy: Túra přes Velkou Čantoryji, Velký Stožek a Filipku
Hory Z Čadce do Turzovky, kysucký trek přes Javorníky
Milešovka Krkonoše, ubytování Štefánička Černé jezero Drahotuš Zverovka Útulna Limba Javorníky Dolní Morava Praděd Hukvaldy Sahara Panská skála Jupiter Spišský hrad Les Ecrins Kvarky Cirrostratus Fačkovské sedlo Neutronové hvězdy Pohorky Chopok
1. Turistika Suchá Belá, túra turisticky nejatraktivnější roklinou Slovenského ráje
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
5. Vesmír Jaká je tloušťka kůry a rozložení moří na Měsíci? Sondy GRAIL ukázaly novou tvář Měsíce