Poslední aktualizace: 2.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > 20 největších měsíců (satelitů) planet Sluneční soustavy

20 největších měsíců (satelitů) planet Sluneční soustavy

Měsíce Sluneční soustavy: Který měsíc je největší a který naopak nejmenší?

4.1.2017 | Otakar Brandos, foto NASA/JPL

Ve Sluneční soustavě dnes známe asi 176 měsíců, které obíhají kolem šesti z osmi planet a jedné trpasličí planety. Bez satelitů jsou pouze dvě, slunci nejbližší, planety. Merkur a Venuše. Planety Země, Jupiter a Saturn si přivlastnily první šestici největších měsíců s průměry nad 3 000 km. Až sedmý, co do průměru, měsíc obíhá kolem zmrzlé planety Neptun.

Srovnání velikosti měsíců

Vůbec největším měsícem Sluneční soustavy je Ganymedes, který věrně provází planetu Jupiter. Jen asi o 2 % menší je měsíc Titan, největší z měsíců Saturnovy rodiny. Tyto dva měsíce svým průměrem dokonce předčí Merkur (4 878 km), Slunci nejbližší planetu Sluneční soustavy. Průměrem nad 3 000 km se mohou pochlubit ještě další čtyři měsíce - Callisto, které je jen o pouhé procento menší než planeta Merkur, Io, náš Měsíc a Europa.

Ganymedes

Měsíc o průměru větším než 2 000 km, ale menším než 3 000 km máme ve Sluneční soustavě pouze jeden - Triton (2 706 km), který je satelitem planety Neptun. S průměrem nad 1 000 km pak máme dalších 8 resp. 9 měsíců planet Saturn a Uran a trpasličí planety Pluto. Všechny ostatní oběžnice planet (trpasličích planet) již mají průměry pod 1 000 km. Sestupně to jsou Enceladus až Mimas s průměry 499 km resp. 397 km.

Čtěte také: Sluneční soustava, model Sluneční soustavy

Zvláštním případem je měsíc Charon, který obíhá kolem trpasličí planety Pluto. Charon má průměr 1 212 km, což je jen o polovinu méně, než činí průměr trpasličí planety Pluto (asi 2 370 km). Jedná se tak o skutečnou dvojplanetu, byť za tu je obvykle považován Měsíc se Zemí. Avšak Měsíc vůči Zemi dosahuje jen asi čtvrtinového průměru. Charon do našeho přehledu patří. Definice měsíce jasně říká: Měsíc je přirozená družice pohybující se na oběžné dráze kolem jiného vesmírného tělesa, které obíhá kolem Slunce. A tímto vesmírným tělesem může být jak planeta, tak trpasličí planeta a nebo planetka.

Charon

Nejmenším měsíce přibližně sférického tvaru je Saturnův měsíc Mimas. Všechny další měsíce Sluneční soustavy již mají spíše nepravidelné tvary. Určit nejmenší měsíc ve Sluneční soustavě lze ztěží, neboť kolem velkých plynných planet obíhají měsíce, skaliska, s průměry jen kilometry či dokonce stovky metrů. Přesnost určení průměrů těchto těles je jednak poměrně malá, jednak objevy dalších měsíčků dodnes přibývají.

Největší měsíce Sluneční soustavy, 20 největších měsíců

18. Měsíc Miranda 472 km Uran
19. Měsíc Proteus 424 km Neptun
20. Měsíc Mimas 396 km Saturn

+ Pluto je zřejmě další vodní planetou Sluneční soustavy, data z kosmické sondy New Horizons…
+ Trpasličí planeta Pluto: Modrá obloha a tekoucí led na Plutu aneb žně objevů pokračují
+ Metan na trpasličí planetě Pluto, nové fotografie Pluta a měsíce Charon
+ Smog dodává Plutu modrou barvu. Komplexní uhlovodíky v atmosféře?
+ Sopky na Plutu a splašené měsíce, NASA po čtyřech měsícách hodnotí nové objevy
+ Tartaru Dorsa, hory na trpasličí planetě Pluto
+ Kryovulkán na Plutu? Možná jím je hora bratří Wrightů
+ Charon: Měl největší měsíc Pluta podpovrchový oceán?
+ Měsíce trpasličí planety Pluto: Nové poznatky přinese sonda New Horizons
+ U trpasličí planety Pluto byl objeven pátý měsíc
+ Měsíce planety Saturn, rovných 60 měsíců u Saturnu
Deklinace Boreč Chata Barborka Bezděz Modrý Kameň Prašivá Paprsek Hrad Sovinec Venuše Kaltenštejn Mlok skvrnitý Dachstein Egerberk Volt Velikonoce Mars Bouzov Únor, počasí Kamzík Proton Fotoaparáty Šerlich
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

1. Skály Prachovské skály: Skalní město Prachovské skály aneb Český ráj ve fotografii
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Mužské kameny, hora a skalní útvary v Krkonoších
4. Rozhledny Kopanina: Rozhledna v Českém ráji, Malá skála
5. Vesmír Mlhoviny, difúzní objekty hvězdné oblohy
6. Horské chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna