Poslední aktualizace: 15.12.2022 , svátek má
Treking > Aktuality > Zimní sezóna a záchranné akce v našich horách

Zimní sezóna a záchranné akce v našich horách

Horská služba v zimě zachraňovala tisíce lyžařů, paraglidistu i ztracené oslavence

19.4.2016 | Nikola Kužílková

Sněhové podmínky letos nebyly ideální, lyžařská sezóna se naplno rozjela až po Vánocích. I přesto však měla horská služba plné ruce práce. Počet úrazů, u kterých horští záchranáři zasahovali, oproti předchozím zimním období klesnul jen minimálně. Nejčastěji byla pomoc horské služby potřeba na sjezdových tratích. Zde také došlo k nejzávažnějším zraněním letošní zimy. Na vině byli v mnoha případech neopatrní či bezohlední lyžaři, kteří nerespektovali pravidla. A i letos došlo k několika kuriózním zásahům.

Svoz zraněného

Horská služba během letošní zimy zasahovala při více než 5 700 událostech. Nejrušněji bylo v Krkonoších (2 203 zásahů), které každoročně přilákají nejvíce lyžařů, dále v Jeseníkách (785 zásahů) a Orlických horách (657 zásahů). Naopak nejbezpečněji by se návštěvníci našich hor podle statistik Horské služby mohli cítit v Beskydech (402 zásahů). Největší měrou se přitom o náplň práce horských záchranářů postarali sjezdoví lyžaři (3 326 případů) a vyznavači snowboardingu (1 204 případů).

Čtěte také: Lavina v Beskydech: V Beskydech zabíjela lavina, skialpinista skončil pod…

Právě na sjezdovkách se nejčastěji přihodí kolize, které přinášejí mnohá zranění. Podle očekávání převládají poranění dolních a horních končetin. Bohužel ve více než 900 případech letos příslušníci HS ošetřovali zranění hlavy patřící mezi nejzávažnější.

Během letošní zimní sezóny na horách došlo i k několika smrtelným případům. Šestačtyřicetiletý lyžař v Jeseníkách podlehl svým zraněním poté, co v plné rychlosti vylétl z trati na sjezdovce a narazil do stromu. "Mnoho nebezpečných situací by přitom bylo možno eliminovat zvýšením opatrnosti a ohleduplnosti k druhým. Právě bezohlednost lyžařů, kteří jezdí příliš rychle a neberou ohledy na ostatní, může za mnohá zranění," uvádí Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

Lavinový kurz

Údaje Horské služby potvrzuje i Jan Vlček ze Slavia pojišťovny: "Už několik sezón evidujeme nárůst případů, kdy klienti způsobí sobě nebo druhým škodu při lyžování. Nejčastěji neopatrnou jízdou zraní dalšího lyžaře nebo mu způsobí škodu na majetku, když mu například při srážce zničí vybavení. Vzniklou škodu hradí pojišťovny z pojištění odpovědnosti. Jde-li o újmu na zdraví, částky se pohybují i v řádech desítek tisíc korun."

Mezi nejčastější zranění ošetřená Horskou službou patří poranění kloubů či zlomeniny a pohmožděniny způsobené při lyžování, snowboardingu, na běžkách nebo při dalších zimních radovánkách. "Nezasahujeme ale jen na sjezdovkách či běžeckých tratích. Naší pravidelnou povinností je pomáhat také v obcích, protože jsme u případu dříve než ostatní," uvedl Michal Janďura, náčelník Horské služby Šumava. Často proto horští záchranáři asistují také u případů, kdy dojde k srdeční příhodě a je třeba rychle reagovat.

Mnohdy také dochází k pátrání po osobách, které se v horách ztratí, a dojde k podezření, že mohou být v ohrožení života. Noční novoroční pátrací akci po ztraceném mladíkovi letos zažili také členové šumavské Horské služby. Beskydští záchranáři zase pomáhali mladému paraglidistovi, který nezvládl přistání a dopadl do koruny stromu.

Na Horskou službu teď čeká rychlý přechod na letní provoz. Jakmile sleze sníh, lyžaře v horách vystřídají cyklisté a pěší turisté. Po zimní sezóně přichází také čas na servis technického vybavení a krátký prostor pro čerpání volna.

Hory Engadinské třítisícovky počtvrté (2), tentokráte s…

O cestě až na toto sedlo a sestup do údolí Val Bregaglia, o čemž jsme původně tak trochu uvažovali…

Hory Jezerní hory Retezat: Túra na Virful Bucura za výhledy…

Retezat patří k nejkrásnějším pohořím v Jižních Karpatech. Hřeben Retezatu se táhne jako nepřekonatelná…

Hory Turistika v Krkonoších, túra na Výrovku a do Modrého dolu

V Krkonoších jsou turistické trasy notoricky známé, trasy známé poněkud méně a pak trasy téměř neznámé…

Hory Sopky na Slovensku, přehled pohoří vulkanického původu

Aktivní sopky na Slovensku, stejně jako v České republice dnes nenalezneme. Avšak na rozdíl od sopek v…

Sahara Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Pastýř Osoblažsko Bernina Karlštejn Blesk Motýli Slunce Spacáky Viklany
1. Naše vrcholy Venušina sopka, jedna z nejmladších sopek v ČR
2. České hrady Templštejn, templářský hrad nad řekou Jihlava,
3. Tipy na výlet Roháčský vodopád, král Západních Tater v Roháčské dolině
4. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR
5. Chaty Luční bouda, Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
6. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
7. Přírodní rezervace Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna