Poslední aktualizace: 19.4.2021 , svátek má
Treking > Aktuality > Pavol Barabáš a přehlídka filmů o horách

Pavol Barabáš a přehlídka filmů o horách

Přehlídka filmů Pavla Barabáše

20.1.2004 | RED

Vážení přátelé, ani ne půl roku uběhlo od vcelku úspěšné přehlídky dok. filmů o lidských právech a už je zde přehlídka další. Tentokrát jsme vybrali netradiční dokumenty Pavola Barabáše - výjimečného slovenského režiséra, kameramana a dobrodruha.

Cestopisně – dobrodružně – mystické filmy jsou směsicí cestopisu, ukázky adrenalinových sportů a duchovního poselství… Tajemství přírody a vnitřního světa člověka je až překvapivě blízké. I dnešní globalizovaný svět ukrývá místa, do kterých lidská noha ještě nevkročila. Místa plná mystiky a překvapení. Stejně tak každá lidská duše ukrývá tajemství, které člověk nalezne jen pečlivým a pokorným hledáním sebe sama.

Používáním násilného odkrývání vnitřních hodnot, může člověk nevědomě tyto hodnoty porušit. Tak samo je to s hodnotami přírody. Barabášovy filmy se vyznačují naprosto originálním zpracováním a obdržely desítky prestižních filmových cen po celém světě. Jsme rádi, že Vám většinu z& jeho tvorby můžeme ve Vratimově nabídnout…

Během přehlídky budou promítnuty následující filmy:

BUDDHISMUS NA STŘEŠE SVĚTA

Dějiny Tibeťanů jsou příběhem jedné z největších duchovních civilizací v dějinách lidstva. Jejich kultury si vážili a respektovali jí učenci široko daleko. I přesto, že byli Tibeťané vytlačeni na pokraj zániku. V roce 1951 se Tibet stal součástí Číny a okamžitě byla tradiční kultura vystavena tlaku neznámé ideologie. Tibet začal získávat novou tvář. I Lhasa, město bohů, se změnila k nepoznání, ale slova Buddhy, přeložené kdysi dávno do tibetštiny, si dodnes zachovala své poselství: cesta k vysvobození začíná v každém z nás a každý má v sobě předpoklady k dosažení trvalého štěstí…

BUDDHISTICKÝ LADAKH

Když oceloví ptáci začnou létat po obloze, když koně začnou jezdit na kolech, přijde čas a buddhismus se začne šířit do západních zemí." předpověděl v osmém století tibetský světec a mág Padmasambava. Po mnoha staletí nepřístupnou a izolovanou zemi mnichů žijících v nesčetných klášterech, Ladakh zpřístupnili právě auta a letadla. V bývalém království, ležícím na západním okraji tibetské náhorní plošiny, střežené vysokými hřebeny Himalájí a Karakoramu, bylo odhaleno unikátní kulturní a náboženské dědictví světa. Auta a letadla sem však přinášejí západní pokrok a materializmus, který tuto zemi, její historické tradice a vědomosti o skrytých silách lidské duše a nejvyššího poznání, smrtelně ohrožují.

MUSTANG

Mustang - tajemné království v bájné zemi Lo je chráněné před naším světem vysokou hradbou Himalájí. Přicházejíce sem, poutník nabývá pocitu, jakoby se tu zastavil čas. Na celém území lidé neznají elektřinu, cesty, auta. A přece jsou bohatší. Svými poznatky o světě, který je skryt někde hluboko v nás... Závisí jen na lidech, zda tato bohatství světa navždy zmizí, anebo se stanou duchovním majetkem budoucí vyšší civilizace.

OMO - CESTA DO PRAVĚKU

Minulost lidstva vychází právě z afrických dějin. Tam někde na břehu etiopské řeky Omo, daleko od civilizovaného světa, se našly nejstarší kosti pravěkého člověka. Milióny let se však dějiny lidských civilizací tomuto území vyhýbaly. Díky tomu se tu zachovaly kmeny, které nás můžou vtáhnout zpět do minulosti, aby jsme lépe pochopili odkud pocházíme a možná i to, kam směřujeme. Šest odvážlivců se pustilo nebezpečným kaňonem řeky OMO na raftu do neznáma. Bojovali s nástrahami řeky v těžkých peřejích tekoucích územím nikoho, aby objevili nejen přírodní kmeny žijící na dolním toku řeky Omo, ale i sebe samých…

TATRY-MYSTÉRIUM

Filmová esej o velkolepém tajemství hor a mystériu člověka, které je ukryto v srdci přírody. Člověk nikdy neprohlédne natolik, aby pochopil absolutní, transcendentální hodnotu přírody. Může se jí však dotknout, poznávat jí v detailech a zamilovat si jí skrze svou pokoru. Odhalování sil přírody se pro člověka stává objevnou cestou po svém vnitřním světě…

TAJEMNÉ MAMBERAMO

Irian Jaya je díky své nedostupnosti jak přírodní, tak i politické posledním místem, kde se civilizovaný člověk může dotknout primitivního světa. Zatím se žádné expedici nepodařil přechod z vnitrozemí k řece Mamberamo, která skrývá před bílým světem svá nesčetné tajemství.Je to sen všech cestovatelů a dobrodruhů. A právě zde vstoupili dva přátelé do neznámé džungle na tisícikilometrový pochod.

Hledali ty nejprimitivnější kmeny, aby nám pomohli vybavit si a naučit nás, jak jsme žili v souladu s přírodou. Čeká je několikatýdenní strastiplná cesta zakázaným vnitrozemím Nové Guiney, aby odkryli roušku tajemství panenské řeky. Bojovali s nástrahami pralesa, malárií, hladem i sami se sebou, aby našli skutečné klenoty. Jsou jimi úcta k lidem a pokora před celým světem i sebou samým.

POD KANCHENJUNGOU

Tajemství života neleží na nejvyšším místě světa, ale nosíme ho v sobě. Je v naší mysli, ale i když se nalézá tak blízko, většina z nás jej nikdy nenalezne. Cesta k vysvobození začíná v každém z nás. Před mnoha staletími přecházeli Tibeťané se svými stády jakůz vyprahlého Tibetu přes hradbu Himalájí na jižní vysokohorské pastviny. Jednou z takových cest byl i přechod přes Sikkimské Himaláje do oblasti zvané Ghunza, kterou by jste na mapách Nepálu marně hledali. Pro turisty je zakázaná a přístup sem je velmi složitý.

Ghunza je vlast Tibeťanů s jim vlastní buddhistickou filozofií života. Není jich mnoho, jen tolik, kolik jich může tato půda uživit. Na severu je chrání sama Kančendžonga, na které sídlí bohové. Svými vysokými ledovými stěnami ochraňuje tuto krajinu, aby v ní zachovala život takový, jaký byl před stovkami let. Ale právě krása těchto velehor může přilákat turisty, kteří navždy změní život a myšlení těchto lidí, jejich zvyky a stovky let budovanou, spokojenou společnost.

80 METRŮ POD VRCHOLEM

Nad územím Nepálu se tyčí osm ze čtrnácti osmitisícovek. Jedna z nich stojí bokem, osamělá na východní hranici se Sikimem - Kančendžonga. Pět vrcholů, z nichž čtyři dosahují výšky nad osm tisíc metrů. Pět pokladnic velkého sněhu. Ale není to jen počasí, které horu brání, ale i strmost všech stěn a hřebenů, chráněných před odvážlivci obrovskými ledovými bariérami. Na jaře roku 1997 přišla pod severní stěnu Kančendžongy slovenská expedice…

EXPEDICE SIBIŘ

Členy Expedice Sibiř jsou nejen mistryně světa v raftingu, ale i lidé, kteří v raftu nikdy neseděli. Účast na expedici prostě vyhráli. Jejich cílem je Rusko, pohoří Altaj, kde pramení ledovcová řeka Čuja. Podle vodáků je 5-tého stupně obtížnosti. Na jejich březích najdete mnoho kovových tabulek se jmény lidí, kteří ve studené vodě našli svou smrt. Mnoho z nich zemřelo ze strachu. Ten je tu však nevyhnutelný. Kdo se tu nebojí, podceňuje sílu přírody a přeceňuje sám sebe… Kdo bude mít větší respekt z peřejí řeky? Mistryně nebo nováčci?

118 DNÍ V ZAJETÍ LEDU

Velký klín - tak nazývají Eskymáci Severní pól, kolem kterého se otáčí země. Jak to věděli, to zůstane záhadou. Tento pomyslný bod, kde libovolný směr vždy ukazuje na jih, jako mocný magnet k sobě přitahoval odvážné polárníky. Po jeho dobytí zůstal v Arktidě pro největší dobrodruhy skoro nemožný sen, který i Reinhold Messner označil jako největší problém tohoto tisíciletí - přejít Severní ledový oceán z Ruska do Kanady přes Severní pól bez letecké podpory - sportovně, jen vlastními silami.

A o to se pokusila v roce 1998 slovensko - ruská čtveřice polárníků. Expedice startovala ze Severní země - z místa největších zim, hojného výskytu ledních medvědů a silných větrů. Severního pólu dosáhli po 75 dnech. Od této chvíle začali zápasit nejen s neustálým protiproudem ledových ker, ale i s množstvím otevřené vody a velkými výkyvy počasí. Film 118 dní v zajetí ledu Vás vtáhne do neskutečného příběhu, jaký může nabídnout jen dobrodružný život polárníků…

Další informace na planetearth@seznam.cz.

Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Kvarky Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?
5. Bulharské hory Divokou stopou Rodop (3), ke skalním mostům rodopského krasu
Česká republika, hledej podle pohoří