Poslední aktualizace: 10.2.2015 , svátek má

Týden vysokohorské turistiky v Tatrách, XVI. ročník

Týden vysokohorské turistiky 2011

20.11.2010 | Otakar Brandos

Redakce Trekingu ve spolupráci s Karpatským turistickým spolkem připravili tradiční a oblíbenou klubovou akci s bohatým a atraktivním turistickým programem - Týden vysokohorské turistiky na Slovensku. Po poněkud uplakaném jubilejním XV. ročníku počítáme, že nám bude počasí na XVI. ročníku více nakloněno.

Západní Tatry

Budete-li se chtít týdne VHT zúčastnit, prosíme vás o co nejvčasnější přihlášení (telefonicky na 595 136 473 nebo 607 213 773, e-mailem či písemně na adrese Karpatského turistického spolku, redakce Trekingu - Nádražní 166, 702 00 Ostrava 1. Počet míst je totiž omezen. Ubytování již máme objednáno v nám důvěrně známé chatě Lux na Oravicích na oravské straně Tater.

Doprava je zajištěna autobusem, počasí (krásné, jak jinak) je opět dopředu objednáno… Cena této akce se nemění a zůstává stejná jako v roce 2010. Cena Týdne VHT činí 3 900 Kč s odjezdy z Olomouce a Ostravy, 4 300 Kč při odjezdu z Prahy a Plzně. Cena platí, nezmění-li se do odjezdu na VHT nějak razantně ceny nafty a dálničních poplatků v ČR a na Slovensku.

V ceně týdne VHT je zahrnuta doprava a ubytování. Stravu a případné vstupy si každý hradí individuálně. Po vašem přihlášení vám zašleme složenku k úhradě a před odjezdem ještě podrobné a upřesňující informace. Nezapomněli jsme ani na tradiční večerní promítání. Jen namátkově vybíráme diapásma Apeniny - italské Karpaty, Ukrajinské a Rumunské Karpaty, Kavkaz a Nejkrásnější slovenské vrcholy. Při plánování túr vycházíme vstříc vašim požadavkům a pro většinu dní plánujeme vedle tradičních túr i kratší varianty pro účastníky, kteří se na náročné túry necítí.

Program Týdne VHT 2011

24. září 2011, sobota: Odjezdy vám vycházíme vstříc jak dosud bylo zvykem. Nástupní místa budou opět v Plzni, Praze, Olomouci a v Ostravě. Časy a nástupní místa před odjezdem upřesníme, z Ostravy počítejte s odjezdem v 10.00 dopoledne. Následuje přejezd na Slovensko a uvítací krátká túra po cestě. Opět zamíříme na Malou Fatru, kde si dáme sice krátkou, ale velice pěknou túru na skalnatý vápencový vrchol Sokolie v ústí Vrátne. Celková délka túry asi 6 km a 700 m převýšení. Trasu lze zkrátit.

25. září 2011, neděle: Na neděli jsme zařadili poměrně krátkou túru. Prosieckou dolinu a Kvačianskou dolinu jsme sice již mnohokrát navštívili, ale několik posledních let jsme se jim vyhýbali. Navíc jsme naplánovali netradiční trasu přes vrchol Prosečné. Start bude jako obvykle v ústí Prosiecké doliny.

Přes vodopád Červené piesky zamíříme na planinu Svorad. Ti co budou chtít absolvovat kratší variantu zamíří do Velkého Borového do penzionu a k autobusu, ostatní budou pokračovat na vrchol Prosečné (1 372 m) a do Kvačianské doliny ke známým vodním mlýnům. Od nich se kousek vrátíme a kolem dalšího vodopádu zamíříme navštívit uměleckého řezbáře, od nějž se pak vrátíme do Velkého Borového. Celková délka trasy činí asi 15 km a převýšení 1 000 m. Rovněž tuto trasu lze skrátit.

26. září 2011, pondělí: Na první pracovní den jsme naplánovali návštěvu Západních Tater. Ovšem těch polských. Zamíříme na Trzydniowianski Wierch (1 758 m). Chocholowskou dolinou se vydáme k nám již známé turistické chatě. Kdo nebude chtít stoupat na hřebeny, může zůstat v dolině. Ostatní zamíří na krásný vyhlídkový vrchol, fotky si můžete již nyní prohlédnout v následujícím článku. Při dostatku času a sil je možné dojít na hlavní hřeben Západních Tater na vrchol Končistá. Celková délka trasy činí 21 km a převýšení 1 000 m.

Tatry

27. září 2011, úterý: V úterý se podíváme ještě výše a konečně do Vysokých Tater. V plánu je opět polská strana. Vydáme se na krásný vyhlídkový vrchol Koscielec, z nějž jsou fantastické výhledy na Červené vrchy i celý hřeben Orli perći. Trasa vede kolem krásných velkých ples, z nichž největší je Czarny Staw Gasienicowy. Délka trasy 16 km a převýšení 1 400 m.

28. září 2011, středa: Třetí den má být odpočinek. A bude i v tomto roce. Bude se moci čachtat na termálním koupališti, posedět v hospodě a nebo se podívat do Juráňovy tiesňavy a nebo na zajímavý vrchol Magura Witowska či na Skorušinou.

29. září 2011, čtvrtek: Předposlední den zamíříme opět do Západních Tater. Podíváme se na hřeben Skriniarky. Přejdeme tedy vrcholy Brestová (1 903 m), Salatín (2 048 m), Spálená (2 083 m) a Pachoľa (2 187 m). Sestup nazpět na Zverovku. Pro méně zdatné jsme naplánovali okruh kolem Roháčských ples a nebo výstup k partyzánské nemocnici na svahu Predného Salatína. Celková délka trasy 14 km a převýšení 1 500 m.

30. září 2011, pátek: Ani poslední turistický den nebudeme zahálet. Nebudeme sice zdolávat žádný vrchol, přesto zamíříme do unikátní lokality Vysokých Tater. Podíváme se do Doliny Pieciu Stawow Polskich a od nich pak přes krásný hřeben Opalone zamíříme k největšímu plesu celých Tater - Mořskému oku, které je téměř dvakrát větší než nám důvěrně známé Štrbské pleso. Pro výkonnostně slabší skupinu jsme naplánovali výstup k Mořskému oku Dolinou Rybiego Potoku. Sestup stejnou trasou. Celková délka trasy 19 km a převýšení 1 100 m. I tuto trasu lze zkrátit.

1. října 2011, sobota: Poslední den Týdne VHT nás nečeká pouze odjezd domů, ale opět krátká rozlučková exkurze. Zamíříme do Oravských Beskyd na železnici Tanečník. Vyjedeme si lesní úzkokolejkou do sedla Tanečník, krajinářsky velice nádherný úsek. Kdo by se chtěl projít a neabsolvovat i zpáteční jízdu, vyřešíme na místě. Cena jízdného činí 4 EURa, více o železnici si můžete přečíst v článku o železnici.

Předpokladem absolvování všech túr je nejen dobrá kondice, ale hlavně dobré počasí. podobně jako v předchozích letech může být tento program pozměňován a pořadí túr v závislosti na počasí prohazováno. Nezapomeňte s sebou platné doklady a kartičku zdravotní pojišťovny. Také nezapomeňte na připojištění pro pohyb v horách (pokud nemáte Alpenverein, ČHS aj.). Rovněž nezapomeňte na teplejší oblečení, rukavice a čepice, kvalitní pohorky. Máme sice objednáno pěkné počasí a sluníčko, ale v této roční době se může již objevit sníh.

Také si před cestou vyměňte cca 20 zlotých, v Polsku se do národních parků platí vstupy (podle sezóny cca. 4 - 6 zl.). Na hranicích bývají směnárny dosti často uzavřeny, proto nepočítejte s možností výměny. Celková délka plánovaných tras na Týdnu VHT 2011 činí asi 91 km, trasy lze zkracovat a nebo naopak prodlužovat.

Hory Zapomenutá Brankovská hřebenovka v Nízkých Tatrách
Hory Pohořím ticha, hřebenovka Čergova
Hory Podzimní Nízké Tatry, přechod východní části
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?
5. Bulharské hory Divokou stopou Rodop (3), ke skalním mostům rodopského krasu
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Česká republika, hledej podle pohoří