Poslední aktualizace: 9.2.2024 , svátek má

Tajemná roklina Suchá Belá, hezká túra ve Slovenském ráji

Túra roklinou Suchá Belá přes vodopády Slovenského ráje

20.4.2006 | Otakar Brandos

Roklina Suchá Belá je snad nejznámější roklinou Slovenského ráje. A také jednou z největších a nejkrásnějších roklin, která je zpřístupněna soustavou odvážně vedených žebříků, lávek, můstků a stupaček.

Při průstupu roklinou Suchá Belá je potřeba dbát zvýšené opatrnosti, v hlavní turistické sezóně je rovněž nutno počítat s pomalejším postupem "díky" velkému množství turistů. Rovněž i v této roklině platí jednosměrný "provoz" zdola nahoru.

Nejvhodnějším nástupním místem do této rokliny Suchá Belá je Podlesok. Podlesok je vůbec logickým nástupním místem na množství dalších túr. Od rozcestníku před recepcí kempu Podlesok (550 m) budeme pokračovat přes louku (označeno značkařským kůlem) k jihu do ústí rokliny.

Přechod plochou dolní částí rokliny je usnadněn řadou dřevěných stupaček. Přesto jsou za zvýšeného stavu vody nejvhodnějším obutím gumáky a nebo alespoň kvalitní vysoké pohorky. V teniskách se roklina sice projít dá rovněž (stejně jako řada jiných), ale rozhodně nepatří k nejvhodnější obuvi do tohoto terénu.

První část cesty roklinou Suchá Belá nám zabere asi 35 minut. Po té se dostáváme pod první z vodopádů této rokliny – Misové vodopády. Tady konečně začíná exponovaný výstup roklinou. Nádherný dvoustupňový vodopád překonáme s pomocí dlouhého kovového žebříku.

Následují můstky a dřevěné stupačky a vzápětí další dva žebříky a opět dřevěné stupačky. To již procházíme nejužším místem celé rokliny zvané jednoduše Roklina, které nás po 20 minutách (od Mísového vodopádu) přivede pod Okienkový vodopád, který dostal své pojmenování díky skalnímu oknu, které musíme nad vodopádem překonat. To ovšem není jediné skalní okno v těchto místech.

Pokud se po té, co vyjdeme z úzké rokliny před vodopádem otočíme nazpátek, uvidíme druhé skalní okno. Většina turistů si jej nevšimne, přitom je svou velikostí souměřitelné se svým blízkým sousedem. I kolem tohoto dvoustupňového vodopádu projdeme jen díky odvážně vedenému kovovému žebříku. Prolezeme oknem a pokračujeme roklinou kratším úsekem s množstvím dřevěných stupaček ke Korytovému vodopádu (4 min).

I Korytový vodopád je dvoustupňový, jednotlivé stupně jsou odděleny mohutným evorzním hrncem, v němž voda bouřlivě víří. Tento úsek překonáme pomocí kovových stupaček a krátkého žebříku. Následuje rovnější úsek, který je při vyšším stavu vody suchou nohou těžko schůdný. Po sedmi minutách se dostaneme k místu, kde se dolina štěpí na dvě rokliny. My pokračujeme tou pravou větví rokliny s množstvím kovových i dřevěných stupaček a jedním krátkým žebříkem k místu, kde se roklina opět dělí (10 minut).

A opět si vybereme tu pravou větev, kde si užijeme posledních dřevěných stupaček rokliny Suchá Belá, které nás asi po třech minutách přivedou na rozcestí s lesní cestou. Tady odbočíme pro změnu vlevo a poněkud strmějším stoupáním se dostaneme k upravenému prameni vody (10 min). Na asfaltovou cestu to máme již jen pár metrů. Na cestě odbočíme doleva a za další tři minuty jsme u rozcestníku a turistického přístřešku s lavičkami Suchá Belá-vrch (959 m).

V roklině

Z rozcestí pokračujeme vlevo po žluté TZ po široké lesní cestě. Asi po 13 minutách se dostaneme na větší palouk. Naproti v cípu lesa je velký krmelec. Tady musíme pokračovat vlevo po lesní cestě k rozcestí Pod Vtáčim hrbom (915 m, 10 min). Na rozcestí opět odbočíme, tentokráte doprava a po červené TZ pokračujeme na Kláštorisko. Po pěti minutách se z odlesněného svahu otevřou vlevo pěkné výhledy do Hornádské kotliny.

Mírně sestupujeme ve dvou prudkých zákrutách a opět se u lesní školky dostáváme na širokou vozovou cestu (7 min). Tuto cestu pouze příčně přejdeme a za lesní školkou odbočíme doprava pokračujíc kolem jejího plotu. Cesta vede mírně nahoru a pak prudce dolů (8 min) až na rozcestí s modrou TZ mířící do doliny Malý Kyseľ (10 min).

Slovenský ráj, průvodce

Pokračujeme vlevo dolů. Po pravé ruce máme několik vyhlídek, ze kterých se otevírají poněkud omezené pohledy na dno rokliny Kyseľ a protilehlý hřeben Pirť s rozsáhlým spáleništěm z roku 1976. Na Kláštorisko (770 m, na rozcestníku uvedeno 744 m) je to již jen 10 minut. Tady se lze občerstvit v restauraci místní chaty a nebo se můžeme podívat na ruiny bývalého kartuziánského kláštera. Za zmínku stojí místní sluneční hodiny.

Závěrečný sestup vede po zelené TZ vlevo (bráno od chaty). Z rozcestí Pod Kláštoriskom (740 m, v terénu uvedeno 775 m, 20 min) budeme pokračovat vlevo po žluté TZ. Následuje rozcestí Nad Podleskom (700 m, 35 min) a již se dostáváme do cíle této túry – Podlesok (550 m, 15 min).

• Obtížnost túry: středně těžká túra
  • Délka túry: 4 až 5 h
  • Celková délka túry: 5 až 6 a 1/2 h
  • Celkové převýšení: výstup 450 m, sestup 450 m
  • Základní trasa: Podlesok – Suchá Belá – Kláštorisko – Podlesok

Tip: Rezervujte si ubytování Slovenský ráj a zažijte nezapomenutelnou dovolenou!

Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Kvarky Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?