Poslední aktualizace: 9.2.2015 , svátek má

Počty smrtelných nehod v Tatrách vedou Slováci

Statistika smrtelných nehod

17.3.2010 | Otakar Brandos

Určitě to znáte. Tatranci a obecně slovenští turisté mluví poněkud s despektem o Češích a jejich schopnostech bezpečného pohybu v horách, potažmo ve Vysokých Tatrách. Určitě znáte zkazky o tom, jak "Čechúni" ve velkém hynou na tatranských šítech a v tatranských dolinách či plesech.

Vysoká

Hodně dlouho nosím v hlavě toto téma a vysypat jej na papír, respektive do virtuálního světa webu mě přiměl až článek na serveru Tatry.cz, na nějž jsem dnes náhodou narazil. Mé zkušenosti z nejvyšších hor Karpat jsou podobné a spíše opačné, než se v ústním podání tatranců traduje.

Největší voloviny tady dělají právě ti největší a nejhlasitější kritici, kteří rádi nastoupili na uvolněné místo návštěvníků z bývalé DDR. Házet ramena a vykládat o dosažených úspěších je věc jedna, bezpečný pohyb v horách (Tatrách) je věc druhá.

Vraťme se ale k tématu, jenž plyne z titulku článku. Jak je to se smrtelnými nehodami ve Vysokých Tatrách? Pro přesná čísla jsem nahlédl do statistik slovenské HZS (horské služby).

V roce 2009 zahynulo ve Vysokých Tatrách celkem 13 turistů a horolezců. Z toho bylo 6 Slováků, 5 Poláků a 2 Češi. Rok 2008 nebyl o nic lepší. Ve Vysokých Tatrách zahynulo 14 lidí. Z toho bylo 6 Slováků, 5 Poláků, 2 Češi a 1 Němec. V roce 2007 zahynulo v Tatrách 7 turistů a horolezců, z toho 2 Slováci, 1 Polák a 4 Češi. V roce 2006 si smrt ve Vysokých Tatrách vybrala nejvyšší daň v 6 případech. Z toho byli 1 Slovák a 5 Poláků. V dalších letech je to podobné, Slováci jsou občas vystřídání Poláky, ale pomyslnou první příčku tohoto žebříčku stále drží pevně v rukou.

i Vysoké Tatry
Vysoké Tatry jsou geomorfologickým podcelkem Východních Tater, které se dělí na již zmiňované Vysoké Tatry a Belianské Tatry. Vysoké Tatry jsou jediným Skalnatá dolina
pohořím Slovenska, které má velehorský charakter. Má všechny znaky vysokohorské krajiny - velkou nadmořskou výšku, vysokou členitost a bohatství různých skalních forem - štítů, skalních stěn, věží «

Tato statistika je o to více zarážející, že Slováci nepatří k nejčastějším návštěvníkům Vysokých Tater, citelně zaostávají právě za Čechy a Poláky. Takže vztaženo k jednotce návštěvníků, je úrazovost slovenských návštěvníků Tater ještě výrazně vyšší. A největší procento z této statistiky zaujímají samotní "tatranci". Autor článku na stránkách Tatry.cz vtipně dodává, že je s podivem, že se pod Tatrami "nevyučuje na školách nějaký ten kurz přežití". Pokud jde o výjezdy horské služby, pak domácí turisté mají na svědomí 40% zásahů horské služby, Poláci 18% a Češi 12%. Zbývající procenta zůstávají na ostatní národnosti.

Absolutní bezpečí v horách je samozřejmě nesmysl, vždy je tady nějaké to procento úrazů - nešťastných náhod, se kterými nic neuděláte a které někteří nazývají osud. Jde však o to ten osud nepopouzet. Vzpomínám si na jednu podzimní túrku ve Vysokých Tatrách. Přecházeli jsme tehdy Priečne sedlo během našeho týdne VHT (tudíž mám dostatek svědků) a před námi na řetězech plápolala skupinka turistů. Cesta byla beznadějně ucpaná. Nu což, obešli jsme se bez řetězů a skupinu podešli.

V Priečnom sedle jsme čekali asi 40 minut, než zmíněná skupinka vylezla k finálnímu "traverzu" s posledním řetězem. Tam se totálně zasekla již totálně zaseknutá holčina. Podle konverzace jsem vyrozuměl, že se jedná o smíšenou skupinu Maďarů a Slováků, kteří psychicky naprosto zdeptanou Maďarku nedokázali do sedla doprovodit, ale naopak ji tlačili dále nahoru po hladké žulové plotně.

Kamarád Lojza by řekl - pěkní mamlasi, já tehdy jen cosi zahučel o somároch krepých … Po čtvrthodině naprosté bezradnosti zúčastněných jsem to nevydržel a vydal se podat pomocnou ruku. Kolegy Slováky jsem zprdnul, že jsou trotli a nemehla a milou Maďarku za použití hrubé síly odlepil od skály a za ruku ji celou roztřesenou doprovodil do Priečného sedla. Nakonec jsem ji dopomohl kousek pod sedlo do lehce schůdného terénu. Velice mi děkovala.

Štrbské pleso

Abych předešel případné přihlouplé poznámky nacionalistického rázu dole v diskusi, že se Slováci snažili Maďarku zahubit tak dodám, že Maďarka byla velice pěkná. Takže slovenští kolegové mohli mít nějaké úmysly, ale úmysly zcela jiného rázu … Na Zbojnícké chatě, kam skupinka došla asi půl hodiny po nás, mi sličná turistka opět pevně tiskla ruku a děkovala, že jsem ji zachránil život (život nevím, ale zdraví určitě). Anglicky, maďarsky umím bohužel jen několik slov. A pak něco mluvte o blbých Čechúňoch.

Podobných příhod jsem v Tatrách zažil několik, jen Slováky s Maďary vystřídali Němci a Poláci. Ať již na Ostrém Roháči, na Kriváni či na pěkně zamrzlých Rysech. To snad někdy příště a v jiném článku.

Takže nezbývá než dodat - nevěřte tomu co se říká a nemyslete si, když většina spustí hlasitý povyk, že musí mít pravdu. Vždy šťastné návraty z hor přeje Treking.cz.

Hory Závěrečné hlasování, vyberte nejkrásnější vrchol České republiky
Hory Maleník, strážce Moravské brány
Hory Zimní výstup na Granite Mountain
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?