Kvalita služeb v Tatrách aneb proč nejezdím TEŽ!Proč nejezdím TEŽ aneb dobrou chuť přeje Štrbské Pleso11.11.2008 | Otakar Brandos
Do Vysokých Tater jsem jezdil, jezdím a jezdit budu vždy, ať již tam služby budou jakékoliv. Dobré, špatné a nebo doslova mizerné. Nejen do Tater, ale do hor vůbec jezdím kvůli horám a přírodě samotným, a ne za službami jako do nějakého lunaparku … Přesto si nad úrovní služeb v Tatrách nelze nepostesknout. Kritiky na jejich adresu zaznělo a zcela jistě zazní ještě mnoho, proč přilévat oleje do ohně. Se špatnými službami jsem se setkával před léty a nedělám si iluze, že se nebudu setkávat ani po létech. S TEŽ jsem si to vyřídil rychle. Dnes již TEŽ nejezdím (rozuměj Tatranskými elektrickými železnicemi). Ne snad proto, že jsou drahé, ani proto, že by nebyly pohodlné. Naopak, přednedávnem obnovily vozový park. Nejezdím s nimi proto, že si z lidí dělají prču. Poslední kapkou před několika lety byla vysloveně promakaná návaznost spojů. Byl krásný říjen, kouzelné babí léto. Měli jsme za sebou poměrně těžkou túru přes hřeben Belianských Tater Monkovou dolinou, Chatu pri Zelenom plese a Sedlo pod Svišťovkou. I z turisty vyhledávaného Skalnatého plesa jsme do Tatranské Lomnice šlapali pěšky. Již za tmy. Do Smokovce jsme to stihli poměrně rychle. No fajn, další elektrika na Štrbské pleso jede za asi třičtvrtě hodiny. Alespoň stihneme rychlou večeři. Stihli. I elektriku, která nás dopravila na Štrbské pleso. Zubačku jsme však již NESTIHLI! Odjela před pěti minutami, další jede za DVĚ hodiny! To si snad dělají srandu! Ne, nedělali, mysleli to zcela vážně. Stále přemýšlím, "kdepak asi soudruzi (nikoliv z NDR) udělali chybu". Na Psotkovu chatu jsme sice mohli sejít pěšky, avšak ten den jsme toho již měli opravdu dost a proto odcházíme raději na pivo. Na chatě jsme pak cobydup, něco po jedenácté. Od té doby TEŽ nejezdím. I za cenu drahého parkovného. I když vlastně levného, již ve dvou osobách se nám auto oproti TEŽ rentuje. Podobně jsem se vypořádal s dalšími službami v Tatrách. Prostě je NEVYUŽÍVÁM. S parkováním nic neudělám, špatným restauracím se vyhýbám jako čert kříži. Chodím jen do dobrých a odzkoušených, kde si nepřipadáme, že svou přítomností a objednávkami personál obtěžujeme. Nutno podotknout, že až tak mnoho jich není. S ubytováním si vystačím na horských chatách. Avšak před 14 dny jsem se v Tatrách nějak zapomněl a na Štrbském plese jsem si s kamarády dal kávu a demänovku. V jednom z bufetů. To že káva nebyla vůbec dobrá to pominu. Ne každý ji umí udělat. To, že byla studená je již trochu divné. Ale to, že vám dají špinavý hrníček od rtěnky, tak to ne každého žaludek musí vydržet. Teď již vím, že NEBUDU využívat ani služeb tatranského rychlého občerstvení. S takovouto "úrovní" služeb se olympiáda pořádat opravdu nedá. Pro jistotu dodávám - ne to není žádný útok na Slovensko a Slováky, ale pouze konstatování a postesk obyčejného českého turisty… Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Mnohe autor podal tendencne. Kombinaciu TEZ-OZ pouzijem cca 50x do roka, a stalo sa mi podobne iba 3x za posled. 10 rokov.
Naviac je usmevne autorovo nariekanie, ked zbehnut dolu zo Strb, Plesa k spominanej chate i mne starsiemu trva pohodove 40 min, co som neraz pri skorsom prichode na Pleso uskutocnil a OZ i takto predbehol :-).
1. TEZ a OZ nie su ziadne zlatokopecke (BTW su sucastou statnych ZSSK), ceny maju prijatelne, dokonca ku kupnej sile priaznivejsie ako za pred r. 89. A v zrovnani s SAD busmi i priaznivejsie ceny, staci si len zrovnat relaciu na cp.sk (to vsak nie je iste podstatne). Zlatokopecke su J&T s lanovkami. Naviac cena sietoveho listka je velmi priazniva a zakaznicky zaujimava (zial tiez ojedinelost na SVK).
2. Plusom i dopr. obluznost TEZ. Maju taktovy grafikon (zial na Slovensku dost ojedinely) a nenasli by sme na SVK uzemie s obdobnou obsluznostou VHD, ale to je logicke, kde inde ako vo Vys. Tatrach sa nesmie zaostavat. V tomto si dovolim, ze maju zrovnanie i so Svajciarskom, kde mam i viacnasobnu osob. skusenost - ale staci ist len na net....Tam sa mi popravde stalo, ze miestna zelez. spol. vyslala taxi...nuz to je nielen o pristupe nejakeho zamestnanca, ale i o peniazoch, dopr. politike statu, regionu (tu je Svajc svet. lidrom).
3. Prevadzka kolajovych vozidiel ma iste pravidla, nielen technicke. Tak napr. OZ musi zviest do Strby k navazujucim rychlikom na Zilinu (Bratislavu, Prahu), co iste vyssia priorita. Prave k tym taziskovym ale chodia 2 zubacky po sebe, tak i pripadne meskanie TEZ mozu osetrit.
Celkovo by som zrovna TEZ/OZ hodnotil pre zakaznika v ramci Tatier ako to lepsie a fungujuce. Pre mna je zarazajuci pristup k preferncii OAD (auta), ked paradoxne je slusna ponuka VHD. Tatry a hlavne navstevnici si bujnenie automobil. dopravy nezasluzia.
Další související články:+ Vysoké Tatry, ubytování a horské chaty ve Vysokých Tatrách+ Turistické chodníky v Tatrách se právě uzavřely + "Turista" na lavičce + Nemilé překvapení na Kamenné chatě, Nízké Tatry + Nové turistické útulny na hřebenech slovenských hor již asi nikdy nebudou + Statistiku smrtelných nehod v Tatrách vedou Slováci! |
|