Poslední aktualizace: 28.1.2016 , svátek má
Treking > Aktuality > Najzaujímavejší kopec na Slovensku, apendix ankety

Najzaujímavejší kopec na Slovensku, apendix ankety

Appendix k ankete o najkrajší vrch

28.12.2010 | Karol Mizla

Predošlé ankety o kopcoch boli zamerané na ich krásu - fyzickú či vyhliadkovú (duchovnú). Ide o pomerne zrozumiteľné vlastnosti, ktoré boli či sú predmetom posudzovania. Ale čo to znamená byť zaujímavý, keď je to abstraktný pojem oveľa ťažšie opísateľný ako krása? Samotný pojem zaujímavý vytvára dojem tajomnosti, zvláštnosti, vzbudzuje zvedavosť a priťahuje pozornosť. Pri potulkách horami sa mi viackrát stalo, že som sa dlhšie zahľadel na nejaký kopec, alebo zdržal na jeho vrchole. Tieto zastavenia pritom neboli spôsobené krásou, avšak niečím zvláštnym.

Vysoký vŕšok

Pri uvažovaní o najzaujímavejšom kopci na Slovensku mi napadlo vniesť do tohto hľadania trochu objektívnosti. Pre tento účel som vytvoril zoznam "mojich" 40 najzaujímavejších kopcov. Každému kopcu som pri zaujímavej vlastnosti (uvedenej v ankete), priradil body od 0 do 5 (najvýraznejšia vlastnosť). Súčet bodov za všetky vlastnosti potom vyjadril úroveň zaujímavosti príslušného kopca.

Bol som veľmi zvedavý, ktorý kopec získa najviac bodov a stane sa tak "najzaujímavejší". Výsledok ma plne uspokojil. Iste, je to len zábavka (však vlastne o to ide). Myslím však, že tento postup dáva do subjektívnosti výberu i poradia štipku objektívnosti.

Najprv spomeniem niektoré kopce, ktoré mi napadli ako zaujímavé či tajomné medzi prvými, avšak nakoniec sa do mojich Top Ten po sčítaní bodov nedostali: Malý Kežmarský štít (zaujímavý vďaka najvyššej 900 metrovej skalnej stene), Busov (tvarom dokonale pripomínajúci trojvršie v slovenskom znaku), Osobitá (osobitná svoju polohu i tvarom, ktoré sa odzrkadlili aj v názve), Veľká Javorina v Bielych Karpatoch (zaujímavá polohou, výhľadmi i históriou), povesťami a legendami opradené kopce Klenovský Vepor, Sitno a Radzim, alebo ďalšie výnimočné kopce Stolica, Babia hora či Veľká Stožka.

Veľký Choč Kráľova hoľa

A teraz prezradím mojich Top Ten v abecednom poradí, ktoré získali najvyšší "rating zaujímavosti".

Hrb (1 255 m, Veporské vrchy)

Geograficky stred Slovenska s charakteristickým tvarom, ležiaci v krásnom pralesovitom prostredí. Zaujímavý výstup a z vrcholu pekné severné výhľady, dole ako na dlani prívetivá Chata pod Hrbom.

Kráľova hoľa (1 946 m, Nízke Tatry)

Legendami opradená hoľa s výnimočnou polohou a krásnym okolím. Výstup cez Martalúzku možno zaradiť medzi najkrajšie na Slovensku, z vrcholu ďaleký kruhový výhľad. Hranica štyroch historických regiónov (Liptova, Spiša, Horehronia a Gemera). Strecha Slovenska, pod ktorou pramenia štyri významné rieky: Váh, Hron, Hnilec a Hornád.

Kremenec (1 221 m, Bukovské vrchy)

Najvýchodnejší bod Slovenska, ležiaci na hranici troch štátov (Slovenska, Poľska a Ukrajiny). Nádherné husté lesy, zaujímavá a vzácna fauna i flóra.

Kojšovská hoľa (1 246 m, Volovské vrchy)

Najvýchodnejšia slovenská hoľa, excentricky situovaná neďaleko Košíc, majúca fatransko-tatranský charakter. Krásne výhľady, zaujímavé okolie, bohaté na husté lesy i rudy vrátane zlata.

Hrb

Muráň (1 890 m, Belianske Tatry)

Výnimočný tvar, pripomínajúci skôr útesy Skalistých hôr ako karpatský kopec. Zaujímavá poloha a fauna. Pritiahne pozornosť z mnohých strán, je to neprehliadnuteľný zaujímavý kopec.

Poľana (1 458 m, Poľana)

Majestátna, legendami opradená a básňami opevovaná hora. Najvyšší bod najväčšieho sopečného pohoria na Slovensku, pútajúci pozornosť v širokom okolí. V okolí vzácna divá zver, vtáctvo i fauna.

Skalisko (1 293 m, Volovské vrchy)

Zaujímavá poloha, okolie a nádherné kruhové výhľady. Vrcholové hrebeňové lúky s porastom kosodreviny vytvárajú mimoriadne malebné prostredie, blízko pod vrcholom sa nachádza vzácna Chata pod Volovcom.

Vysoký vŕšok

Veľký bok (1 727 m, Nízke Tatry)

Výnimočná poloha kopca na severnej rázsoche nízkotatranského hrebeňa. Zaujímavý vzhľad, fauna, flóra i história (v minulosti stála pod kopcom významná turistická chata). Pekné výhľady. Jednoducho mimoriadne zaujímavý kopec.

Veľký Choč (1 611 m, Chočské vrchy)

Kopec, ktorý je zaujímavý a výnimočný z mnohých hľadísk a preto je kandidátom na titul "najkopec" v každej horskej ankete. Poloha, výhľady, fauna, flóra, vzhľad, tvar, história... Musím priznať, že u mňa získal najvyšší počet bodov.

Vysoký vŕšok (874 m, Volovské vrchy)

Posledný v abecednom poradí, avšak zďaleka nie posledný. Pri tomto kopčeku (na mapách často nesprávne označovaný ako Vysoký vrch) sa trochu zastavím. Horský trpaslík, ale výhľady z neho mu dávajú parametre obra. Veď z neho vidno veľký kus Karpát, na vrchole je aj výhľadová ružica. Južne pod kopcom leží na "dohmat" horská banská dedinka Poráč a na severnej strane jaskyňa zvaná Šarkanova diera, ktorú obýval už praveký človek. Veľmi zaujímavé sú geologické podmienky i príroda blízkeho okolia (krasová planina Galmus, Červené skaly, Poráčska dolina). I keď v mojom hodnotení skončil "až" druhý, pasujem ho za najzaujímavejší kopec Slovenska.

Vysoký vŕšok, pohľad na sever

Ako každá podobná anketa, aj táto je subjektívna a navyše asi aj zložitejšia. Veď krásne kopce sú zväčša zaujímavé a zaujímavé kopce sú krásne. Pre horalov však môže byť anketa nielen zdrojom potešenia a zábavy, ale aj inšpiráciou na túru za poznaním a nevšednými zážitkami. Takže nabudúce keď budete na Spiši, nezabudnite navštíviť Vysoký vŕšok - najzaujímavejší kopec Slovenska! Môžete z neho uvidieť pol Slovenska a za päť minút si dať orosený penivý mok v poráčskej krčme na jeho zdravie.

Kontakt (Oberlova Vera, 12.01.2011, 18:34 )
Ahoj Karol konecne som nasla na teba kontakt: tvoja spoluziacka z gymnasia. Zaujima ma ci ste niekedy maly pomaturitne stretnutie, alebo ci sa nieco planuje. Zijem vo svajciarsku, ale ked sa tak divam na tie pekne fotky zo slovenska, i u vas je pekne. potesilo by ma, ked mi napises.

+ Hledá se nejtajemnější hora Slovenska a ČR!
+ Hora s nejkrásnějším výhledem na Slovensku, anketa
+ Hora s nejkrásnějším výhledem v ČR, anketa
+ Nejkrásnější horou Slovenska je Velký Rozsutec
+ Nejkrásnější horou České republiky je Lysá hora
Hory Hřebenovka Veřovických vrchů na sněžnicích
Hory Dvoudenní přechod hřebene Orlických hor
Hory České Švýcarsko a turistika
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?