Poslední aktualizace: 28.1.2016 , svátek má
Nominujte vrchol
Treking > Aktuality > Hledá se nejtajemnější hora Slovenska a ČR!

Hledá se nejtajemnější hora Slovenska a ČR!

Nominujte kterýkoliv vrchol do ankety i vy

Po dvou anketách o nejkrásnější horu Slovenska (ČR) a horu s nejkrásnějším výhledem na Slovensku (v České republice) spouštíme anketu třetí. Vždyť se říká, že do třetice všeho dobrého. Tentokráte nebudeme ale hledat horu nejkrásnější ani tu s nejkrásnějšími výhledy.

Helfenburk

Tato anketa má za cíl "vystopovat" nejtajemnější slovenskou horu a nejtajemnější horu České republiky. Horu, která vůbec nemusí být nejkrásnější, dokonce z ní nemusí být žádné výhledy do kraje a dokonce nemusí být ani horou v pravém slova smyslu, klidně se může jednat o pahorek či návrší. Nemusí být ani nejvyšší, ani nejstrmější, dokonce nemusí mít žádný "nej" atribut, který dokážeme změřit. Naopak hledáme atributy neměřitelné, hledáme místa, z nichž na nás dýchne natolik rozmanitá směs vůní, krásných zákoutí či výhledů a tajemna, že právě o nich můžeme říci, že mají své neopakovatelné "genius loci". Paralelně s touto anketou spouštíme i anketu o nejtajemnější horu (kopec, návrší) České republiky.

Skalisko

Jsou vršky, na kterých má návštěvník pocit, že se musí stát něco neobvyklého, neuvěřitelného. Že se zpoza skalní hrany vyřítí jezdec na koni v nablýskané zbroji, pán hradu, jehož stopy již dávno odvál čas. Nebo že se z temného ústí jeskyně vynoří robustní, do kožešin zahalená postava neandrtálce opírajícího se o mohutný kyj. Nebo že už už musí zahlédnout nekonečnou palisádovou hradbu výšinného sídliště našich pra pra předků, kteří si vybrali strmou skalní a těžko dostupnou ostrožnu za své sídlo. A nebo že se z bublajícího bahna mlhou zahaleného mokřadu vynoří obrysy mohutného pterodaktyla a nebo alespoň zasvítí mdlá světla bludiček svádějící poutníka ze správné cesty.

O vyhlášení této ankety jsem začal uvažovat již před řadou let. Dokonce mnohem dříve než o předchozích dvou anketách. Vnuknutí, nejasné obrysy této ankety jsem získal na vrcholu Ragáče v Cerové vrchovině. Vrcholu, jenž je znám výrony poměrně teplých plynů unikajícími z jeho stále aktivního nitra, které připomínají dávnou vulkanickou činnost. Konkrétní obrysy začala anketa získávat při vyhlašování předchozích anket o nej slovenský (český) vrchol a zcela konkrétní podobu získala před pár dny, kdy mě s podobným návrhem oslovil kamarád a jeden z autorů Trekingu - Karol Mizla.

I tato anketa bude mít dvě kola. Nominační kolo a hlasovací kolo. Do obou zveme nejširší komunitu turistů, horolezců a milovníků přírody. Paralelně tak na této stránce vedle sebe poběží dvě ankety, o nejtajemnější slovenskou horu a českou horu.

• Nominace vrcholů probíhají do 31.12.2011
  • Hlasování bude probíhat do 31.3.2012

Do ankety o najzaujímavejší kopec (najtajomnejšiu horu) je možné v prvom kole prostredníctvom formulára (prípadne formou diskusného príspevku) navrhnúť ľubovoľný kopec na Slovensku a v ČR. Stačí uviesť názov kopca, nadmorskú výšku a pohorie (oblasť), v ktorom sa nachádza. A zároveň označiť aspoň jednu vlastnosť zo zoznamu zaujímavých vlastností, vďaka ktorej je kopec ako zaujímavý navrhovaný.

Cigánka Muráň

V zozname je uvedených 9 vlastností kopca: poloha, celkový vzhľad, tvar, geológia a geomorfológia, flóra, fauna, výstup, výhľad, história. Vhodné je do formulára alebo formou diskusného príspevku vložiť slovný popis kopca a zaslať aj fotografiu kopca na redakčný mail.

Počet "zaujímavých vlastností" nie je dôležitý, o najzaujímavejší kopec sa bude hlasovať v druhom kole ankety zo zoznamu 30 kopcov pre Slovensko a 30 kopcov pre Českú republiku, ktoré vyberie redakcia Trekingu na základe obdržaných návrhov. "Najzaujímavejším" kopcom sa môže stať kopec hoci len s jednou zaujímavou vlastnosťou, ktorá je však natoľko výrazná, že získa obdiv a hlasy najväčšieho počtu účastníkov ankety.

Kozelka

Zaujímavosťou tejto ankety o najzaujímavejší kopec bude, že okrem hlasovania čitateľov bude prebiehať aj paralelné interné hlasovanie členov redakčnej rady Trekingu a okruhu stálych spolupracovníkov redakcie.

Vzhľadom na význam pojmu zaujímavý (pozoruhodný, pútajúci zvedavosť, u kopcov aj tajomný) bude poradie kopcov ešte viac subjektívnejšie ako u ankiet s prívlastkom najkrajší. Preto oficiálnym víťazom ankety nebude jeden kopec, ale desať kopcov pre každú zo zemí, ktoré získajú najväčší počet hlasov. Každý kopec z desiatky najzaujímavejších kopcov (Top Ten) získa titul Mimoriadne zaujímavý kopec Slovenska (ČR). Víťaznú desiatku kopcov bude tvoriť prvá päťka čitateľského hlasovania a prvá päťka redakčného hlasovania. V prípade, že niektorý kopec sa vyskytne v oboch hlasovaniach, do desiatky postúpi striedavo najbližší kopec čitateľského a redakčného hlasovania.

Zároveň z účastníkov ankety budú vylosovaní traja výhercovia, ktorí získajú radu turistických sprievodcov od vydavateľstva Sky. Po skončení ankety redakcia Treking zaháji cyklus výstupov na Mimoriadne zaujímavé kopce Slovenska (České republiky) s cieľom lepšieho spoznania i propagácie týchto nevšedných kopcov.

Klenovský Vepor Veľká Stožka Treking.cz - diskuze

®e by (jarmila, 05.12.2011, 17:52 )
Blaník a Sitno? Jsou tam a čekají ? Jak by řekl Veverka z Bytýąky : " kdepak děti, je to noclehárna..., " . Ale váľně: Souhlasím s Ostaąem, je tam cítit taková zvláątní tajuplná atmosféra

+ Nejkrásnější horou České republiky je Lysá hora
+ Nejkrásnější horou Slovenska je Velký Rozsutec
+ Hora s nejkrásnějším výhledem v ČR, anketa
+ Hora s nejkrásnějším výhledem na Slovensku, anketa
Hory Dvoudenní přechod hřebene Orlických hor
Hory České Švýcarsko a turistika
Hory Hora s nejkrásnějším výhledem na Slovensku, anketa
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?
5. Bulharské hory Divokou stopou Rodop (3), ke skalním mostům rodopského krasu
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Česká republika, hledej podle pohoří