Poslední aktualizace: 26.1.2021 , svátek má
Treking > Aktuality > MFOF 2020, slavnostní vyhlášení vítězů festivalu

MFOF 2020, slavnostní vyhlášení vítězů festivalu

Festivalové projekce 18. ročníku MFOF jsou zatím ještě stále pozastaveny, a tak se pojďme ohlédnout za GRAND PRIX posledních ročníků

11.1.2021 | Dajana Krestová

GP 2016: THE ELEMENTS (Tomáš Galásek, ČR) Dokument odhaluje podstatu tří sportovních odvětví - horolezectví, freedivingu a base jumpingu, která jsou spojena se symbolikou jim odpovídajících charakteristických živlů - země, voda, vzduch. Pořad.

MFOF

GP 2017: CHOOSE YOUR WAVE (Martin Smékal, ČR) sleduje příběhy lidí, kterým surfing změnil život. Pořad.

GP 2018: OFF PATH (Julie Jouve, Francie) zachycuje mladou matku, která se během světově proslulého ultramaratonu DIagonale des Fous na ostrově Réunion dostala až na hranici svých sil i své minulosti. Pořad.

GP 2019: TIEŇ JAGUÁRA (Pavol Barabáš, Slovensko) vypráví o cestě proti proudu amazonských řek, překonání pohoří Sierra Maigualida a místním indiánském kmeni. Pořad.

MFOF

GP 2020: K2 VLASTNÍ CESTOU (Jana Počtová, ČR). Dokumentární film o první české horolezkyni Kláře Kolouchové, která dosáhla vrcholu K2. Film o lidské potřebě zdolávat překážky, hranice vlastního komfortu, o potřebě vyšších cílů, které většina lidí nechápe, o snaze odkrýt, co se nalézá za onou vášní překonávat sebe sama, ale hlavně o tom, jak je těžké vybalancovat pozici ženy - matky - horolezkyně, která je mnohdy nucena vysvětlovat a obhajovat před ostatními svoji potřebu utéct do samoty hor, mnohem více, než kdyby byla muž. Pořad.

Který film získá tuto cenu v letošním roce? Přihlásit film do 19. ročníku MFOF 2021 budete moci od konce ledna do konce května.

Mysleli jsme, že je vymalováno, ale opak je pravdou

18. Mezinárodní festival outdoorových filmů

11.1.2021 | Jiří Kráčalík

Na jaře loňského roku, při příchodu první vlny Covid, jsem si říkal: Říjnové zahájení 18. ročníku MFOF je ještě daleko, virus zeslábne, situace se uklidní a festival se bez problémů rozjede do 42 měst a míst České republiky, Slovenska i Polska. Vše tomu i nasvědčovalo. Nebylo dne, aby nepřicházely z různých koutů celého světa i desítky filmů denně. Filmy přibývaly jako houby po dešti, smlouvy se spolupořadateli v jednotlivých městech se dařily úspěšně uzavírat, takže co si víc přát? Vyřazování a výběr filmů do soutěže dal zabrat porotě i nám (obdrželi jsme rekordních 1365 přihlášek filmů ze 102 zemí z celého světa), ale vše se zvládlo. I příprava slavnostního zahájení se tehdy zdála být bez větších komplikací…

Skleněné plastiky uměleckého skláře Zdeňka Kunce z Nového Boru pro vítězné filmaře

Ovšem nečekali jsme, že po letním rozvolnění se nám festival doslova zasekne, a to hned v začátku. 9. října jsme ještě mohli festival zahájit. Pak proběhly dva dny festivalového programu a projekcí v kině Art v Domě kultury města Ostravy, které dopadly nad očekávání. Přišla řada příznivců dobrodružných, adrenalinových a cestopisných filmů, ba co víc? Při projekci filmu K2 vlastní cestou (mapující již třetí, tentokrát úspěšný výstup Kláry Kolouchové na tuto obávanou osmitisícovku) s jejím osobním uvedením, praskal sál kina Art ve švech. Následná beseda s Klárou se protáhla do pozdních večerních hodin a pořadatelé chtíc, nechtíc, museli víc než zajímavé setkání s Klárou, ukončit.

V domnění, že omezení kulturních akcí potrvá nějaký ten týden, jsme se všemi městy a spolupořadateli domlouvali náhradní termíny, projekce festivalových filmů se odsouvaly, odkládaly a pokračování festivalu bylo v nedohlednu. Co si počít? Blížil se konec roku a festival se ještě pořádně nerozjel. Nemluvě o tom, že slavnostní zakončení s vyhlášením nejlepších filmů a oceněním filmařů se v prosinci v Praze také nemohlo uskutečnit! Kultura byla v celé naší zemi zmražena v celé své šíři.

Spolu s TV Noe - televizí dobrých zpráv jsme přišli na výborný nápad. Spolupracujeme s nimi už dlouho, připravujeme (jak dramaturgicky, scénáristicky i produkčně) již tři pořady - Outdoor films se zajímavými hosty, Dobrodružství před kamerou, kde představujeme festivalové filmy a filmaře i seriál dokumentů V pohorách po horách. Premiéry těchto pořadů se vysílají každý měsíc a mají vždy velkou sledovanost. Co udělat slavnostní vyhlášení vítězů a předání cen v TV Noe, a to v přímém televizním přenosu? Dali jsme hlavy dohromady, nápad posvětil ředitel televize Leoš Ryška, velký příznivec outdoorových a cestopisných filmů.

Po celé anabázi starostí, covidových zmatků, nám svitla naděje. Předávání cen v přímém přenosu by pro širokou veřejnost bylo určitě lepší v České televizi, na Nově nebo Primě, ale s nimi jsme spolupráci, přes veškerou naši snahu, zatím nenavázali. Takže TV Noe byla jasná volba, v dané situaci výborné řešení. Když si srovnáme návštěvnost slavnostního zakončení předchozích festivalových ročníků v Praze, kam přichází přibližně 200 - 300 lidí, v TV Noe v přímém přenosu se na vyhlášení vítězných filmů mohou podívat desetitisíce, možná statisíce lidí! Pojďme do toho, rozhodli jsme se spolu s ředitelem TV Noe Leošem Ryškou.

Začaly přípravy a nakonec to nebylo tak složité. Zajistit hudební vystoupení beskydské písničkářky a multiinstrumentalistky Kaczi a houslistky Dony Michelle. Obeslat nominované a vítězné filmaře a zajistit zajímavé předávající hosty - legendu ženského horolezectví Dinu Štěrbovou, legendu světového mořeplavectví Richarda Konkolského, cestovatele Jiřího Kolbabu, freediverku Alenu Konečnou a ultramaratonce Michala Činčialu.

V sobotu 12. prosince k večeru se všichni scházejí v ostravském studiu TV Noe a mají si co povídat. Panuje tu doslova rodinná atmosféra. Nechybějí kamerové zkoušky a netrpěliví filmaři, kteří zatím netuší, jak dopadli, se už možná nemohou dočkat, až to vše vypukne.

Příprava studia TV Noe pro přímý přenos Slavnostního vyhlášení vítězů a předání cen 18.MFOF

A přesně, jak to bylo připraveno, ve 20 hodin začalo v přímém přenosu vysílání slavnostního vyhlášení vítězů 18.MFOF. Někteří filmaři i aktéři filmů nevěřícně zírali, když si šli pro cenu i dvakrát - jako například filmař horských a horolezeckých filmů Tomáš Galásek, který v našem festivalu se svými filmy pravidelně boduje. Prostě kdo umí, ten umí.

Cenu si odnesl i protagonista filmu Kripl trip, handicapovaný biker Daniel "Pahýl" Bařák, který v uvedeném, dokonale sestřiženém, filmu předvede 11-metrový skok v asi 9-metrové výšce nad železniční tratí… a to tenhle borec přišel v dětství po úrazu o nohu! Co k tomu dodat…

Film Everest - najťažšia cesta filmaře Pavla Barabáše, vyprávějící dramatický příběh slovenských horolezců, kteří se nevrátili z nejvyšší hory světa, získal letos "pouze" cenu TV Noe. Porota to neměla lehké, například v kategorii horských a horolezeckých filmů se sešlo nebývale mnoho opravdu kvalitních (a především českých) filmů…

Ono vybrat ty nejlepší filmy z více než tisícovky přihlášených (z nichž je dlouhá řada opravdu filmařsky nadprůměrných), když máte k dispozici pouhých 13 cen, je složité - klobouk dolů před festivalovou porotou. I když ruku na srdce, rozhodnutí poroty bylo, je a bude subjektivním názorem každého jejího člena na dané zpracování, uměleckou a estetickou stránku i příběh… Každý z nich se na základě své profese rozhoduje podle jiných kritérií a ještě se pak spolu musí domluvit.

Nechyběla ani cena pro čestného hosta, tentokrát za celoživotní sportovní mistrovství. Jizerská padesátka se běhá víc než 50 let a Ladislav Míka startoval na všech 50 ročnících. A co víc, zúčastnil se všech dálkových lyžařských běhů světového poháru Worldloppet v Evropě. Snad mu skleněná plastika uměleckého skláře Zdeňka Kunce z Nového Boru udělala radost. Mrzí nás, že se v dnešní uspěchané době zapomíná na seniorské bardy, kteří toho za sebou mají mnoho a měli by generaci juniorů co říct…

Cenu nejvyšší, tedy Grand Prix, si přišla s údivem i nehranou radostí vyzvednout aktérka filmu K2 vlastní cestou, horolezkyně Klára Kolouchová. Režisérka filmu, dokumentaristka Jana Počtová natočila působivý dokument nejen o jejím třetím úspěšném pokusu o výstup na K2, ale zmapovala v něm přibližně dva roky příprav, niterných radostných i smutných chvilek jak během výstupu, tak i v rámci rodinných, osobních situací.

Za dvě hodiny přímého přenosu bylo vymalováno. I když ne tak docela. Festivalové filmy jsou nachystány v jednotlivých městech a čekají jen na to, až se situace kolem covidu uklidní, kulturní akce budou mít zase zelenou a jejich návštěvníkům bude umožněno zajít do kin, divadel, klubů i galerií, … Potom bude pokračovat i náš festival.

Současně budeme připravovat i další, v pořadí již 19. ročník MFOF, který plánujeme zahájit 22. října 2021 jako každoročně v Domě kultury města Ostravy. Takže nás čeká víc než náročný rok, ve kterém se sejdou dva festivalové ročníky. Držte nám prosím palce. Pokud máte o festivalové filmy zájem, zajděte na ně, až to bude možné, do nejbližšího místa ve vašem okolí. A pokud byste rádi, aby se festival uskutečnil přímo u vás, dejte nám tip na kino nebo jiný prostor, kde by se festival mohl konat a měli by o něj zájem.

Náhradní termíny festivalových projekcí 18.MFOF budeme uvádět na www.outdoorfilms.cz.

18. Mezinárodní festival outdoorových filmů

Slavnostní vyhlášení vítězů a předání cen

7.12.2020 | Dajana Krestová

18. ročník MFOF byl slavnostně zahájen 9. 10. v Ostravě a tamtéž proběhly ještě dva dny festivalových projekcí. Od pondělí 12.10. byl celý program festivalu 18.MFOF přerušen ve všech festivalových městech z důvodu vládních nařízení. Po uvolnění některých opatření bude opět festival pokračovat.

18. ročník MFOF

Na Slovensku proběhne festival ještě letos, a to v Sabinově 9. - 11.12. v kině Torysa a v Levicích 10. - 12.12. v kině Junior.

Slavnostní vyhlášení vítězů a předání cen filmařům včetně ukázek z nominovaných a vítězných filmů se letos netradičně uskuteční v přímém živém televizním vysílání a to v sobotu 12. 12. od 20:05 v TV NOE. Večera se zúčastní ocenění režiséři a zajímaví hosté: freediverka, mistryně světa a držitelka světového rekordu Alena Konečná, ultramaratonec Michal Činčiala, legenda československého horolezectví Dina Štěrbová, cestovatel Jiří Kolbaba a legenda jachtingu a světového mořeplavectví Richard Konkolski. Nebude chybět ani hudební vystoupení multiinstrumentalistky a písničkářky Kaczi a na elektrické housle zahraje Dona Michelle. Slavnostní pořad zakončí filmový sestřih Best of 18. ročníku.

Sledujte nás na www.outdoorfilms.cz a na sociálních sítích Facebook, Instagram nebo Youtube.

Ohlédnutí za 18. MFOF & Tourfilm

MFOF 2020 & Tourfilm

20.10.2020 | Dajana Krestová

Přes veškeré potíže, které v současné době trápí naši společnost, se podařilo pořadatelům Mezinárodního festivalu outdoorových filmů 9.10. v Ostravě odstartovat 18. ročník MFOF & TOURFILM. O bohatý program se postarali umělci a vrcholoví sportovci, nechybělo ani promítání pěti soutěžních filmů MFOF a tří filmů festivalu Tourfilm (Czech tourism).

V sobotu 10.10. pak začaly v kině Art festivalové projekce. Nejvíce diváky nadchl film K2 vlastní cestou spojený s besedou Kláry Kolouchové ve vyprodaném sále. Je první Češkou, která tento obávaný vrchol vylezla. Diváci více než příznivě hodnotili také film UFO LIFE s jedním ze současných nejlepších horolezců světa Márou Holečkem.

Festival pokračoval v ostravském Domě kultury DKMO ještě dvěma festivalovými bloky v neděli 11. 10.

Od pondělí 12.10. je festivalová projekce z důvodu vládních nařízení přerušena ve všech festivalových městech. Jakmile situace dovolí otevřít provoz kin, bude festival pokračovat ve všech kinech a klubech v ČR, na Slovensku a v Polsku. Pořadatelé věří, že diváci nepřijdou o mnohdy dech beroucí filmy z různých míst naší planety.

Slavnostní zahájení festivalu se blíží

MFOF 2020 & Tourfilm

6.10.2020 | Zuzana Vavrečková

Program v divadelním sále proběhne i za současných omezení (divadla, kina do 500 os.), bezpečnostní opatření budou dodržena! (roušky, dostatek prostoru mezi sedícími).

Slavnostní zahájení festivalu se blíží

Slavnostní zahájení 18. MFOF & Tourfilm propukne v Ostravě v pátek 9. října. Chystáme pro vás setkání s řadou milých hostů a filmařů i projekci několika festivalových filmů.

Dnes představujeme první dva hosty a dva filmy: z Prahy přijede hlavní host festivalu Klára Kolouchová a z Beskyd pak Kaczi, energická písničkářka a multiinstrumentalistka.

Z filmů vybíráme KRIPL TRIP Martina Vrbického (to opravdu MUSÍTE vidět!) a krátký timelapse Alba – The Epic Scotland. Více o programu a termínech festivalu v jednotlivých městech najdete ZDE .

Nouzový stav neovlivní podobu programu v divadelním sále (od 18 hodin), divadla a kina mají limit do 500 osob. Nebojte se přijít a podpořit tak svou návštěvou kulturu, která v současnosti zažívá perné chvíle. Zážitky z dobrodružných i cestopisných filmů plných nádherných záběrů, napětí i příběhů vám to jistě bohatě vrátí!

90 minut s Klárou Kolouchovou

V sobotu 26.9. ve 21:00 v TV Noe

24.9.2020 | Zuzana Vavrečková

V sobotu 26.9. ve 21:00 (TV Noe) Vás zveme ke sledování pořadu Outdoor films, jehož prostřednictvím budete mít možnost nahlédnout do světa a duše horolezkyně a současně mámy dvou dětí, charismatické ženy Kláry Kolouchové.

Klára Kolouchová a Jiří Kráčalík při natáčení pořadu Outdoor films ve studiu TV Noe

Klára je současně hlavním hostem letošního ročníku MFOF a setkat se s ní můžete i osobně, a to na slavnostním zahájení festivalu v Ostravě 9.10. nebo 10.10. v ostravském kině Art (DKMO) na besedě s dokumentem Jany Počtové K2 vlastní cestou.

Film jsme nasadili téměř do všech festivalových míst MFOF!

Předprodej vstupenek a permanentek v Ostravě zahájen!

XVIII. Mezinárodní festival outdoorových filmů

23.9.2020 | Zuzana Vavrečková

Dům kultury města Ostravy zahájil předprodej vstupenek na XVIII. Mezinárodní festival outdoorových filmů & Tourfilm. Začínáme 9. října v 17 hodin. Zajistěte si vstupenku na slavnostní zahájení festivalu s hosty, filmy a bohatým kulturním programem.

Ostravské kino Art v DKMO nabízí výhodné permanentky na 10 vstupů za 400 Kč. Jedno promítání tak vyjde na pouhých 40 Kč. Permanentka je přenosná, pokud se tedy chystáte vyrazit na festival ve dvojici nebo ve skupině lze si dohromady koupit permanentku a vychutnávat si tak outdoorovou podívanou za nízké vstupné.

Vstupenky do dalších festivalových měst zakoupíte vždy na místě v daném městě - viz program .

23.9.2020 / Radomír Hruška
Trek · Severními úbočími Nízkých Tater: trek pro opravdové tuláky (1)

Koronavirová krize a nekonečné změny destinace se nám podepisují na plánování už od jara. Mnohokrát se tak mění obsazení (od původně dvojice aut po finální trojici nejschopnějších - tedy já, Petr a Barča) i …

23.9.2020 / Lea Vargovčíková
Trek · Kalottireitti - k nejvyšší hoře Finska Halti: Cesta Severní Kalotou (2)

Každopádně dosažením vodopádu Pihtsusköngäs, přezdívaného též Finská Niagara, se mi prudce zlepšila nálada. Konečně jsem měla možnost něco fotografovat, použít šedý neutrální filtr, a taky se trošku …

15.9.2020 / Dorek Čermák
Trek · Českomoravská vrchovina, projekt 13/2 - Kraj Vysočina: 4denní trek z Kostelce do Kostelce / Fotogalerie k článku

Než se rozepíšu o tomto krásném a kouzelném kraji, ve kterém jsem se v roce 1947 narodil, tak pro představu uvedu pár informací. Když řeknu "jedu na Vysočinu", tak většina lidí má představu, že je to oblast kolem Nového …

14.9.2020 / Otakar Brandos
Trek · Dva dny Keprnickou hornatinou s širákem na Šeráku: Červená hora, Rudohorské vodopády, Keprník a Vozka (2) / Fotogalerie k článku

Budíme se do slunečného, ale velice chladného rána. Teplota je jen pár stupňů nad nulou. Snažím se Míšu vyhnat ze spacáku. Ven se jí vůbec, ale vůbec nechce. Až po delším přemlouvání a příslibu, že se na hřebeni na …

14.9.2020 / ESO2015
Vesmír · V atmosféře Venuše byly nalezeny možné stopy života: objev fosfanu v oblacích planety

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev vzácné molekuly - fosfanu - v oblacích planety Venuše. Na Zemi tento plyn vzniká ve větším množství pouze průmyslově nebo činností mikroorganismů žijících v prostředí bez …

8.9.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Slovensko v roce 2020 (1): Nízké Tatry, Stolické vrchy, Muránska planina, Veporské vrchy, Poľana

Někdy člověk míní a okolnosti mění, tzv. doba koronavirová nás přinutila upravit cestovní plány. Kvůli omezením na hranicích jsme "odpískali" červnovou návštěvu Polska a místo toho vyrazili v červenci na týden na Slovens …

2.9.2020 / Lea Vargovčíková
Trek · Grónsko - za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou: Arctic Circle Trail (1)

Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku …

1.9.2020 / Otakar Brandos
Trek · Dva dny Keprnickou hornatinou s širákem na Šeráku: Červená hora, Rudohorské vodopády, Keprník a Vozka (1) / Fotogalerie k článku

Poslední srpnový týden počasí turistice příliš nepřálo, ale dvoudenní skulinku se slunečným počasím jsme přece jen chytli. Jizerské hory nebo Slovensko neměly na tak krátkou dobu valného smyslu, takže nakonec míříme s …

18.8.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Lysá hora a Masarykovo údolí, 20kilometrový okruh přes Čupel a Zimný v Moravskoslezských Beskydech / Fotogalerie k článku

Neuběhlo ani 14 dnů a stojím opět na úpatí Lysé hory, nejvyšší hory Moravskoslezských Beskyd. Část túry bude sice opakováním z minula, druhá půle ale povede novou trasou. Přes Masarykovo údolí. Hezký okruh od …

17.8.2020 / Otakar Brandos
Blog · Klima v holocénu (starším, středním, mladším): klimaalarmistické předpovědi se zřejmě mýlí aneb neplatná skleníková hypotéza

Klima v holocénu, tedy v období po skončení poslední doby ledové do současnosti, nebylo zdaleka tak neměnné a vyrovnané a s menšími amplitudami výkyvů, než jak se klimaalarmisté snaží vykládat. I v tomto teplém období …

12.8.2020 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Trojmezí na Hrčavě, tip na výlet na česko - slovensko - polském pomezí

Trojmezí na Hrčavě je oblíbeným turistickým cílem. Svědčí o tom skutečnost, že v okolí trojmezí u Hrčavy vyrostla řada nových objektů. Ať již na české straně a nebo na straně polské. Stavěno bylo především díky dota …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky