Poslední aktualizace: 19.5.2021 , svátek má
Treking > Aktuality > Medvědi na Slovensku - jaké jsou počty medvědů

Medvědi na Slovensku - jaké jsou počty medvědů

Turista opravdu není na medvědím jídelníčku…

7.10.2013 | Otakar Brandos, foto Jožo Cyprich

Medvědi vyvolali na Slovensku hotovou paniku. Lidé se bojí vycházet do lesů a hor, aby nebyli touto "krvelačnou" šelmou napadeni a sežrání… To nemám jen z titulků bulvárního Sme.sk, Korzáru.sk aj., ale i z ústního podání a dokonce emailů.

Pozor, medvěd!!!

Osobně si myslím, že paniku nevyvolali medvědi, ale právě onen výše zmíněný bulvár. Rozhodně nezpochybňuji skutečnost, že medvěd hnědý (Ursus arctos) je mohutná, silná a v krajním případě i nebezpečná šelma, která může člověka těžce zranit a nebo dokonce usmrtit, avšak již rozhodně nemohu souhlasit s tím, že by turista, houbař či sběrač borůvek byl pravidelnou součástí medvědího jídelníčku…

K tématu medvědů jsem se letos již vracet nechtěl, avšak mail kolegy J. C. z Dubnice (cituji níže) a diskusní příspěvek a několik dalších rozhovorů mě přiměly změnit původní "mediální plán".

Čtěte také: Medvěd napadl a zranil houbaře na Malé Fatře

Cituji z emailu: "Včera som v doline Slatinského potoka (Beluša-Mojtín) hľadal nejakú náhradu za Homôlku (aj keď už rátate so Súľovom), a popri tom som chcel vyliezť na Rohatú skalu. Všade však množstvo výstrah o pohybe medveďov (potvrdili mi to aj miestni). Vraj nie je problém ho stretnúť aj na asfaltovej ceste. Keďže som bol sám, od výstupu na vrchol som upustil, prešiel som však úsek asi 5 km po ceste. Posielam pár dokumentujúcich foto."

Pozor, medvěd!!!

Počty medvědů na Slovensku, které se uvádějí v tisku, se opravdu značně liší. Můžeme se setkat se stavy v rozmezí od 400 až 500 kusů až po 1 400 a výjimečně i nad 2 000 kusů. K tomu snad jen tolik. Početní stavy medvědů se odhadují opravdu obtížně. Dosavadní sčítací metody jsou zatíženy velkou statistickou chybou, neboť medvěd patří k poměrně pilně migrujícím zvířatům. Proto může být konkrétní jedinec započítán do stavu i několikrát v různých sčítacích obvodech.

Na Slovensku v současné době probíhá odběr, izolace a vyhodnocování DNA z medvědího trusu. Náročná práce v laboratořích by měla dát poměrně přesnou odpověď na to, kolik medvědů na Slovensku skutečně žije. Tato odpověď by měla být k dispozici v průběhu roku 2015. Do té doby se můžeme o reálných stavech medvědů pouze přít.

Např. Miroslav Saniga z Ústavu ekológie lesa SAV uvádí v posledním vydání časopisu (september 2013) stavy medvědů na Slovensku ve výši 400 - 500 jedinců. To je jen zlomek stavů, které uvádějí zastánci lovu medvěda, kteří se pochopitelně snaží stavy medvědů nadsazovat. Podobně jako ortodoxní zastánci naprosté ochrany medvědů, kteří se (a opět zcela pochopitelně) snaží stavy této šelmy podhodnocovat.

Ano, v posledních letech došlo na Slovensku k řadě útoků medvěda na člověka. Přestože k jednotlivým případům je poměrně málo věrohodných a seriózních informací troufám si tvrdit, že v žádném případě nešlo o přirozenou agresi medvěda, ale o neopatrnost člověka.

V medvědích teritoriích a zejména při procházení houštin či nepřehledných úseků je potřeba na sebe vhodně upozornit. I pře případném setkání "zoči voči" medvěd útočí jen výjimečně a spíše se snaží od člověka vzdálit. I při případném ataku medvěd z 95 % útok jen naznačuje a pouze v 5 % případech dojde ke skutečnému napadení (a případně zranění) člověka.

Medvěd je sice řazen mezi masožravce, avšak jeho jídelníček z 80 - 90 % (podle místních podmínek a roční doby) obsahuje rostlinnou složku. Spíše výjimečně můžete medvěda spatřit, jak hoduje na uloveném zvířeti (většinou spíše na nalezené mršině). Mnohem častěji jej uvidíte hodovat na ostružinách, malinách, borůvkách či bukvicích. A opravdu nebyl zaznamenám jediný případ, kdy medvěd záměrně lovil a hodoval na turistech. Ti do jeho jídelníčku opravdu nepatří.

Panika tak rozhodně není na místě. Ano, obzvláště nyní před zimou, kdy medvěd doplňuje tukové zásoby před zimním spánkem, je mnohem větší šance jej spatřit (jenž se krmí i za bílého dne) v lesích či v blízkosti horských stezek, avšak riziko útoku je i nyní poměrně malé. Chce to ovšem zachovávat zásady bezpečného pohybu v medvědích teritoriích a v případě setkání dbát základních zásad chování se v takovýchto situacích. Avšak obávat se toho, že vás medvěd spucuje a proto "raději" zůstávat doma není tak zcela na místě.

+ Jak se chovat při setkání s medvědem
+ S medvědy v zádech, anebo pořádný prásk v Tatrách
+ Můj život s karpatskými medvědy, co dělat při setkání s medvědem
+ Jak být v bezpečí na územích obývaných medvědy
+ Koločavský medvěd opět řádil, Češi přečkali noc na stromě
+ Medvěd hnědý, největší volně žijící šelma v Karpatech

Slatinská dolina (Vlado Z, 11.10.2013, 23:31 )
V Slatinskej doline medvede sú už zo desať rokov, ale nie v nejak veľkom počte, žiadne problémy s nimi doteraz neboli. Báť sa koli ním ít sám na Rohatín mi nidky ani na um neprišlo, ale bohužiaľ som ich doteraz nestretol. Poľovníci vravia o jednej medvedici s mláďaťom a nejakom túlavom mladom macovi, ktorý si hľadá revír. Jasné, že ráno o šiestej ho Mojtinári videli pri ceste a robia z toho "veľkú udalosť", ale že by tam bežne stopoval, keďže nefungujú hotely a odpadky, které by mohol, ako v Tatrách vyjedať, to určite nie.
V článku (-JOCY-, 08.10.2013, 14:02 )
vypadol názov časopisu, z ktorého je údaj od M. Sanigu. Ide o časopis Lesník, vydávaný pre zamestnancov š. p. Lesy SR. Sú v ňom aj ďalšie príspevky o medveďoch: http://www.lesy.sk/files/lesnik/2013/lesnik_09_13-web.pdf
Medvěd - nejlepší strašák na lidi , co se neumí v horách chovat (Roman a Jana W, 08.10.2013, 09:04 )
S medvědem jsme se na Slovensku už několikrát bezproblémově potkali.O tomto víkendu jsme se toulali v Malé Fatře v oblasti Suchého, Malého Kriváně a okolních hlubokých dolinách, kde se mají medvědi vyskytovat hojně. Všude byl ale samý řev od houbařů a jejich děcek a tak se ani nedivíme, že by měl nějaký ten medvěd chuť někoho kousnout někam... Medvěd je v horách doma a ne člověk a měl by proto tak také myslet! Samozřejmě jsme bohužel medvědy neviděli.
Premnoženie aprírodných živočíchov (JanoP, 07.10.2013, 21:31 )
Pokiaľ takéto a podobné tabuľky ako aj diskusie povedú k tomu, že do hôr a na hory bude chodiť o čosi menej dvojnohých živočíchov, ktoré buď už stratili alebo nikdy nezískali určité elementárne návyky a schopnosti primerane, citlivo a ohľaduplne pobývať a sa pohybovať v prírode, potom ich treba považovať za účelné.
Medvěd je velmi nebezpečná šelma (Milan, 07.10.2013, 18:45 )
zvlášť pokud se pohybuje na nedostatečně velkém teritoriu, nebo v oblasti kde se vyskytuje více medvědů. Varování před medvědy nidky nepodceňujte!
To jste, prosím, (-OB-, 07.10.2013, 19:37 )
četl kde? Nepletete si medvěda hnědého (Ursus arctos) s ledním medvědem (Ursus maritimus)? V případě ledního medvěda by ta nebezpečnost platila, musí zabít a slupnout vše, na co narazí, aby nepošel hlady. Prakticky 100 % jeho jídelníčku představuje maso. Avšak medvěd hnědý si v našich podmínkách bohatě vystačí s bobulemi :-))
re: To jste prosím (gupa, 12.10.2013, 23:56 )
Třeba toto, člověk se roztahuje a medvěd hnědý ztrácí svá teritoria se zdroji potravy a útočí nejen kvůli ochraně potomků, což dělá samice, nejen kvůli agresi kterou si prostě přinese jako mládě v genech od předků, ale i agrese, která je vyprovokována strachem a hladem. ... Co? Ještě chcete do lesa? Já od pana Mačičky viděl přednášku pro včelaře, pěkně potrhaný těla od medvěda zdokumentoval. Já bych takový medvědmil nebyl. Také si hodně lidí myslí, že nedostane od včely žihadlo a když dojde na věc, normální včelař a doktor musí kroutit hlavou jak může být člověk blbý a nechá se dobodat.

Hory Medvěd napadl a zranil houbaře na Malé Fatře, útok medvěda v oblasti Šútovského vodopádu
Hory Divočinou Volovských vrchů na Pipitku a za medvědy, Rudohorský Karpattrek (3)
Hory Netradiční Brenta: přechod Cimy Tosy; nejvyšší vrcholy evropských pohoří
Studniční hora České středohoří Beskydy, ubytování Kamenitý Kumburk Kvarky Chata Borišov Štefánička Roháče, ubytování Sněžka Hranická propast Maroko Praděd Slunce Hričov Bradlo Vihorlat Morské oko Lužické hory Hukvaldy Fáze Měsíce Ostaš a Hejda

Ve Finsku již dávno platí "hiking without littering", tak proč by to nemohlo jít i u nás!

O kladném vztahu Skandinávců ke své krajině jistě nikdo z nás nepochybuje, čistá severská příroda je dokladem citlivého přístupu ke krajině. Přístupu, který se neobjevil nějak samovolně, ale je produktem vývoje…

Vybavení na treky a turistiku; co sbalit do batohu na hory na vícedenní túru?

Tatry

Pro úspěšné a pohodové absolvování vícedenních treků je vedle psychické odolnosti a fyzické kondice důležité i vhodné…

1. Rumunské Karpaty Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
2. České hory Túra na Lovoš a do Oparenského údolí, turistika a vrcholy v Českém středohoří
3. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
4. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
5. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby