Poslední aktualizace: 13.12.2022 , svátek má

Lavina v Kulichovej dolině pohřbila 16 lesních dělníků

Největší lavinové neštěstí v Nízkých Tatrách

8.3.2021 | Otakar Brandos

Je 8. března. Ráno okolo 9.30. Ve výškách 1 750 až 1 800 metrů nad mořem na svazích Žiarské hole (1 841 m) se do pohybu dává přes 1 650 000 kubických metrů prachového sněhu s úhrnnou hmotností nejméně 380 000 tun. Plocha odtrhu činí neuvěřitelných 24 hektarů. Je to druhá z mohutných lavin, které se toho dne dávají do pohybu v této odlehlé části Nízkých Tater.

Čelo laviny z prachového sněhu, který horám nadělila týdenní vánice, postupně nabírá na rychlosti. Brzy lavina letí do doliny rychlostí přes 150 km v hodině. Před ní nese zkázu tlaková vlna razící si cestu rychlostí snad až 250 km v hodině. Lavině se před ústím Kulichové doliny, jedné z větví Vajskovské doliny, do co cesty staví úzké (30 až 50 metrů) a několikrát zakřivené zalesněné údolí, které sílu laviny znásobuje.

V úzkém hrdle dochází doslova k explozi laviny. Tlaková vlna a následně masy sněhu lámou vzrostlé stromy jako třísky, mnohde je ze země vytrhávají i s kořeny. Ani ty nejvzrostlejší stromy neměly nejmenší šanci odolat této brutální síle. Tlaková vlna zničila 25 hektarů 90letého lesa.

Je 8. března 1956 okolo 9.30 dopoledne. V cestě řítící se mase sněhu stojí malý domek lesních dělníků, kteří toho podmračeného dne čekají na výplatu. Celkem 19 lidí. Nemají ani nejmenší tušení, že se na ně řítí smrtící zkáza. Šestnácti z nich právě dohořívá svíčka, kterou po pouhé minutě v jednom okamžiku sfoukává tlaková vlna řítící se laviny. Následována je masou sněhu dovršujícího zkázu. Lavina se zastavuje až o kus níže, po více než čtyřech kilometrech a po pouhých 100 vteřinách pádu…

V mohutné lavině nalezlo smrt 16 lidí. 9 lesních dělníků z obce Pohorelá a 7 z obce Telgárt včetně dvou kuchařek. Po lesní chatě nezůstalo ani stopy. Do pátrání po zasypaných se ještě toho dne zapojili vojáci z posádek v Brezne, Banské Bystrici a Martině, hasiči a dobrovolníci. Do 11. března se podařilo vyprostit 9 z 16 obětí, které byly 12. března 1956 pohřbeny do společného hrobu na hřbitově v obci Pohorelá.

Poslední z obětí nalezl až po šesti týdnech od pádu laviny pes hajného pod podemletým břehem potoka. Tentýž pes téhož hajného, který pod sněhem bezprostředně po neštěstí vyčenichal poslední dva lidi, kteří tuto obří lavinu přežili.

Lesní kalamita byla odklizena až po roce a půl, kdy roztály i poslední zbytky sněhu z této obří laviny, která představovala největší lavinové neštěstí v Nízkých Tatrách. Katastrofu přežili jen tři lidé. Dva s vážnými zraněními a jeden, kterého tlaková vlna vymrštila snad 20 metrů do koruny nějakého smrku, "jen" s povrchovými oděrkami. Právě ten, který nehodu popisoval jako obrovský výbuch, sešel pro pomoc do níže stojící hájovny.

Autor článku čerpal informace z knihy M. Vrby V lavinách a vánicích (Altituda, 2003), z CD a ze stránek obce Pohorelá. Dnes je tomu přesně 65 let, kdy na jižních svazích Nízkých Tater vyhasly životy 16 lidí. I vy jim můžete věnovat tichou vzpomínku.

01.05.2021, 11:17 Vlk Karpatský | Lavina

4.3.2021 / Michal Harnušek
Turistika · Ötzi, ledový muž z Ötztalských Alp. Nález starší než první egyptské pyramidy

Vyrazili jsme v sedm hodin ráno. Od chaty Martin Busch na vrchol Similaun (3 606 m) to trvá 3,5 hodiny. Stoupáme. Ubývá horských potoků, trávy i polodivokých ovcí. Nad kótou 3 000 metrů se plahočíme už jen sutí, skálami …

3.3.2021 / Zdeněk Kolář
Trek · Po stopách zlatokopů přes Chilkootský průsmyk, zlatá horečka na soutoku řek Yukon a Klondike

"Tak kampak se chystáte?" překvapil jsem českou otázkou dva chlapíky vyplňující lejstra pro udělení povolení k přechodu Chilkootského průsmyku. "No nazdar, vodkuď ste?" Jako obvykle v podobných případech v Americe …

1.3.2021 / Lumír Kothera
Lyžování · Z prvních lyžařských túr po Krkonoších: první přejezd Krkonoš na lyžích

Zimní cesty do Krkonoš a zimní turistika začaly o něco později než letní. Sníh, vánice, mráz, nutnost zdolávat značné vzdálenosti po cestách jen tu a tam prošlápnutých, zchladily romantické choutky i těch nejodvážnějších …

25.2.2021 / Otakar Brandos
Příroda · Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius), středně velký zástupce čeledi datlovití (Picidae)

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius) je typickým obyvatelem lužních lesů se starými a souvislými dubovými a nebo smíšenými porosty. U nás se s tímto druhem tak můžeme nejčastěji setkat například v CHKO Poodří, …

25.2.2021 / Radek Dlouhý
Trek · Z "Pomezek" do Liberce aneb Přechod Krkonoš a Jizerských hor; hřebenové přechody českých hor

Stejně jako loni, kdy se nám vydařil přechod Lužických hor a Ještědského hřbetu, jsme se s manželkou rozhodli strávit týden z naší dovolené v českých horách. Už tenkrát, když jsme ukončili naše putování v Liberci, jsme …

20.2.2021 / Jiří Pazderský
VHT · Grossvenediger (3 674 m n. m.), za bílým králem Východních Alp

Gossvenediger je jednou z nejmohutnějších ledovcových hor Východních Alp a nejvyšším vrcholem ve skupině Venedigergruppe, západní části Vysokých Taur v Rakousku. Od skupiny Grossglocneru ji odděluje silnice Mittersill …

17.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina na Kodratové kopě: dva polští skialpinisté nalezli smrt v Tatrách na Červených vrších

Pouhé dva dny před lavinou v Obřím dole v Krkonoších se podobná nehoda s podobným koncem odehrála i u našich východních sousedů. Dne 13. února zahynuli v lavině na Kodratové kopě (Červené vrchy) v Západní …

16.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina v Obřím dole zabila skialpinistu. Pýcha je dnes vydávána za zdravé sebevědomí

Včera krátce po poledni strhli dva skialpinisté lavinu v krkonošském Obřím dole. Šířka odtrhu laviny činila asi jen 60 metrů a délka 400 až 500 metrů s výškou masy sněhu jen 0,5 až 1,5 metru. Přesto desková lavina …

13.2.2021 / Bedřich Michálek
Trek · Napříč venezuelskými Andami, trek nejvyššími partiemi Sierry Nevady de Mérida

Venezuela je především nížinným státem, přesto však nabízí milovníkům horské přírody a turistiky dvě nádherné a civilizací dosud málo poznamenané oblasti. Na jihovýchodě země rozlehlou Guayánskou vysočinu s tajemnými …

11.2.2021 / Otakar Brandos
Vesmír · Hranice Sluneční soustavy: Kuiperův pás, heliopauza, Oortův oblak aneb kam až sahají hranice našeho systému?

Od úsvitu lidských dějin byla jakousi pomyslnou hranicí Sluneční soustavy planeta Saturn. Jako bloudící hvězdu ji mohli pozorovat lidé již dávno před dobou dalekohledů. To ovšem téměř nic netušili o Sluneční soustavě …

11.2.2021 / Petr Krčmář
Cestování · Severovýchodní Polsko: jezero Wigry, Rospuda, Suwalski park, Czarna Hancza

Po 1 000 kilometrech jízdy se konečně rozvalujeme v kempu Necko na okraji Augustówa, kousek od jezera. Hned ráno se snažíme půjčit lodě na další den. Jejich pronájem v kempu je ale drahý a tak to …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky