Poslední aktualizace: 13.1.2016 , svátek má
Treking > Aktuality > Kasprov vrch, plán prodat lanovku Slovákům

Kasprov vrch, plán prodat lanovku Slovákům

Goralé se bouří proti prodeji lanovky na Kasprov vrch

4.10.2011 | Otakar Brandos

Nejen Malopolským vojvodstvím, ale prakticky celým Polskem v posledních týdnech a měsících zmítá vlna emocí. Nejen Goralé, ale i obyčejní turisté a milovníci polských Tater se bouří proti plánovanému prodeji lanovky na Kasprov vrch (Kasprowy Wierch), ke kterému by již mohlo dojít na přelomu roku 2011/2012. Státní firma PKP, vlastník PKL (Polskie Koleje Linowe) chce zcela nepochopitelně prodat nově zrekonstruovanou lanovku (rekonstrukce za asi 70 mil. zlotých) na Kasprov vrch!

Moderní kabina zrekonstruované lanovky

Goralé, kteří v minulosti darovali své pozemky pod lanovkou státu se nyní bouří a žádají stát o jejich navrácení. Tím se snaží o soudní zákaz možnosti prodeje lanovky, která podle mluvčího PKL, Andrzeje Laszczyka, nyní ročně vydělává přes 10 mil. zlotých a na niž, jako na unikátní technické dílo, jsou Poláci velice hrdi. První lanovka dopravila lidi na Kasprov vrch již 15.3.1936.

Během války lanovka utrpěla, po válce byla komunisty znárodněna, 6.6.1997 vyjel lanovkou na Kasprov vrch papež Jan Pavel II. Před dvěmi lety prošla lanovka rozsáhlou rekonstrukcí a modernizací, byla vybavena velkou moderní kabinou, která pojme 60 cestujících. Doba jízdy na vrchol i s přestupem ve stanici Myslenickie Turnie trvá 12 minut. Nyní o lanovce jedná nejen regionální vláda s Romanem Ciepielou, vícemaršálkem Malopolska, ale dokonce samotná vláda Polska. Lanovka na Kasprow vrch plní stránky i celostátních deníků, jako je například Rzeczpospolita.

Vrchol se blíží

Zájemcem o koupi je firma Tatry Mountain Resorts, a.s. Ta na Slovensku provozuje například lyžařská střediska a hotely v Nízkých Tatrách (Jasná, Tri studničky, Ski Záhradky aj.) a ve Vysokých Tatrách (Tatranská Lomnica, Starý Smokovec aj.) nebo známou Tatralandii. Informace o firmě TMR, a.s naleznete na http://www.tmr.sk/ a info z obchodního rejstříku na http://orsr.sk.

Ano, jsem zaujatý, fandím polským Goralům a věřím, že se jim podaří lanovku na Kasprov vrch ubránit. Pokud by se TMR podařilo proniknout do polských Tater, byla by to pro běžného turistu s velkou pravděpodobností katastrofa, respektive katastrofa pro jeho peněženku.

Slovenská část Tater je ve srovnání s polskou částí Tater výrazně dražší, asi těžko byste například ve Starém Smokovci sehnali ubytování za 120 Kč tak, jako například dnes v Zakopaném (TMR totiž chce v této oblasti dále investovat…) Na tom jsem se shodnul s několika českými turisty (i jedním slovenským), se kterými jsem se v polských Tatrách při své poslední cestě setkal (a které zdravím, narazí-li někdy na tento článek).

Ano, přiznávám, jsem zaujatý a fandím Goralům, nemám nejmenší chuť platit od příštího roku na Kasprov vrch 100 zlotých místo současných 30 ve vedlejší sezóně (pro šťouraly poznámka, že jsem se z polských Tater vrátil tuto sobotu 1.10.). Tu cenu odvozuji od nabídky koupě lanovky za 35 mil. EUR. Při současném zisku lanovky by se tato investice vrátila kupci za nějakých 15 let… Přitom nynější investoři chtějí své peníze zpět obvykle hned a nebo nejpozději za let pět.

Použité zdroje

Pozdrav od Českých turistů v Polských Tatrách (Aleą a Petra, 06.10.2011, 21:18 )
Ahoj...na článek jsme narazili a zdravíme z klidu domova :-) To co se chystá nás rozhodně hodně zneklidňuje. Doufáme, ľe vąe zůstane při starém a chapadla ( Slovenské ?) podnikatelsé chobotnice neurvou lanovku ( a asi nejen tu) ve svůj prospěch...Jsme rádi za setkání, náą pobyt v Polských Tatrách se hodně vydařil. Viděli jsme spoustu nových krásných míst a dovezli opravdu velkou hromadu fotek této osobité a malebné krajiny. Bylo to parádní uzavření turistické sezony před podzimními plískanicemi. " Souseda " zdraví Aleą a Petra...

+ Kasprowy Wierch versus Lomnický štít
+ Táboření a bivakování v přírodě a na horách legálně?
+ Nové turistické útulny na hřebenech slovenských hor již asi nikdy nebudou
+ Těžaři si za podpory Stráského opět brousí zuby na šumavské dřevo
+ Proč nejezdím TEŽ aneb dobrou chuť přeje Štrbské Pleso
+ Quo vadis slovenská přírodo?
+ Taková normální "špecifiká"
+ "Turista" na lavičce
+ Teror na Luční boudě; z redakční pošty, aneb co nešlo nezveřejnit
Hory Svanetie - trek pod Ušbou v bývalé kavkazské divočině
Hory Kjungej Alatau, čtyřdenní trek na Ťan Šanu v NP Čong Kemin
Hory Rila, Pirin a malý bulharský bonus, II. část
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?