Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Vrchol Popelná hora (1 091 m), turistika na Šumavě

Vrchol Popelná hora (1 091 m), turistika na Šumavě

Popelná hora, pěkná túra na Šumavě

26.11.2011 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Na samém severovýchodním okraji Kvildských plání se nachází rozložitý masiv Popelné hory (1 091 m n. m.). Jako jediná ze všech hor v této oblasti vystupuje výrazně nad své okolí. Je i nejsevernější tisícovkou Modravských a Kvildských plání. Má dva vrcholy, vzdálené od sebe skoro 1 km, mezi kterými je mělké sedýlko. Nižší vrchol je poměrně rozsáhlý a dosahuje výše 1 087 m n. m.

Pohled na Javorník

Severní vrchol je pouze a 4 m vyšší a v minulosti zde bylo pravěké hradiště. Dochovalo se tady i několik mohyl. Celá hora je porostlá smrkovým lesem, ale na sever od vyššího vrcholu se nachází poměrně velké kamenné moře. Nad ním je jedna z nejkrásnějších vyhlídek (1 075 m n. m.) ze Šumavy do vnitrozemí, směrem k východu. Ke svému jménu hora možná přišla v době, kdy se na jejích svazích pálilo dřevěné uhlí.

V okolí hory jsou rozlehlé pastviny. Najdeme na nich dlouhé řady kamení, které sem nanosili lidé z okolních políček. Její raritou je ale přírodní rezervace "Pod Popelní horou". Ta byla vyhlášena v roce 1985 a má rozlohu 6,10 ha. Roste zde ojedinělý porost jalovce obecného (Juniperus communis) a další vzácné chráněné druhy. Lze jmenovat běloprstku bělavou (Leucorhis albida), plavuníky - zploštělý (Diphasium complanatum) a Isslerův (Diphasicum issleri).

Čtěte také: Hadí vrch, Šumava

Velké porosty zaujímají i vřesy a borůvčí s příměsí brusinek. Z luk pod rezervací se otevírají mimořádné výhledy na Javornickou hornatinu s Královským kamenem (1 058 m n. m.) a nejvyšším Javorníkem (1 066 m n. m.) a na vísky v údolí pod nimi.

Popelná hora, turistická mapa

Naše dnešní cesta začíná na návsi v Nicově. Starý horský kostelík byl postaven v románském slohu a přes všechny úpravy, kterými v minulosti prošel, je stále kouzelný. Něco do sebe má i barokní budova fary a domy kolem. Kaplička a pomník padlým ve světové válce jsou nedílnou součástí každé šumavské obce. Na jihu před námi máme naši cílovou horu a až při sestupu do údolí nám mizí z očí.

Nicov Popelná hora od severu

Jdeme po modré kolem zemědělského, poněkud nevzhledného areálu a odtud stoupáme svahem Milovského vrchu (994 m n. m.). Na rozcestí se žlutou značku opouštíme a strmou cestou stoupáme k vrcholu. Procházíme pár metrů pod vrcholovou skálou a za lesem vcházíme na louky. Ty se již převlékly do barev podzimu a z okolních starých stromů už opadalo listí. Jen modříny si stále drží svoji krásu. Přicházíme k rezervaci a odtud stoupáme stezkou po zelené k vrcholu.

Smrky jsou stále nižší a hustší. Sem tam jsou malé paloučky porostlé vysokým borůvčím, jeřáby a břízkami. Jsme na vrcholu a odtud jdeme na vyhlídku. I když jsem tu stál již mnohokrát, přesto mě toto místo pokaždé dostane. Lesíky, pole, louky a lidská sídla se střídají do nekonečna. Vše končí pásem našedlých mračen, ze kterých v dálce stoupá bělostná pára temelínské "jaderky". K severu je hráz již zmíněné Javornické hornatiny a k jihovýchodu pásmo Šumavy s nejvyšším Boubínem (1 362 m n. m.).

Kamenná hráz pod Popelní horou Popelná hora, pohled k východu

V kamenném moři pod námi se lesknou pásky ledu a z koruny smrku nás pozoruje malý opeřenec. Krásné a tajuplné místo mně pokaždé v mysli vyvolá slova naší hymny. Je to skoro padesát let, co jsem tady poprvé stál. Popelná je pro mě záležitostí srdíčka.

Studenec, křížek

Neúprosný čas nás vrací z pohádky do skutečnosti. Sestupujeme stejnou cestou až k rezervaci a odtud jdeme do osady Krousov. Z několika domků je trvale obydlen jen jediný.

Bílý koník s bíločernou kočkou si říkají o pohlazení. V osadě na rozcestí se stáčíme po žluté k západu a za čtvrthodinku jsme ve Studenci. Několik chalup je rozloženo podél cesty, vlevo je kaplička a osada se chlubí i několika krásnými křížky. Do Nicova nám zbývá poslední kilometr. Procházíme lesem na cestu, po které jsme vycházeli a při pohledech na hory, jež nás obklopují ze všech stran docházíme na nicovskou náves.

Délka cesty je kolem 9 až 10 km. Celkové převýšení je přibližně 200 m. Popelná hora je na mapě KČT č. 65 Šumava - Povydří. Většinou se jde po rovině a stoupání jsou sice prudká, ale krátká. Hřebenem prochází zelená z Churáňova na Javorník, která se v osadě Krousov kříží se žlutou ze Stach k hotelům v Popelné. Dostupnost veřejnou dopravou je pouze ve všedních dnech. Nicov je při silnici z Vimperka do Kašperských Hor. A to je asi vše.

Popelná hora, kamenné moře Popelná hora, jalovce v přírodní rezervaci Javorník od osady Krousov Studenec, osada Treking.cz - diskuze
Hory Výstup na Lomnický štít turisticky, Vysoké Tatry
Země Ketil 2011, lezení velkých stěn v ledovém Grónsku I.
Hory Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska
2. Vysoké Tatry Přechod přes Rysy aneb po stopách turistů císaře pána
3. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
Terminátor Boreč Chata Barborka Bezděz Modrý Kameň Charbulák Paprsek Sovinec Merkur Kaltenštejn Okáč pýrový Dachstein Egerberk Volt Velikonoce Mars Bouzov Leden, počasí Kamzík Proton Fotoaparáty Kněhyně