Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má

Norsko: Sunnmorské Alpy, Bindalen a Skjastadalen

Treky a hory v Norsku

6.9.2007 | Ivo Petr

Sunnmorské Alpy patří bezesporu mezi nejkrásnější horské celky Norska a celá oblast představuje jakési "Norsko v malém". Na této skutečnosti se jistě podepsala také poněkud horší komunikační dostupnost, neboť stále se musíme přepravovat přes četné fjordy. Celé území se rozprostírá na ploše zhruba 60×60 kilometrů.

Norsko

Hluboko do srdce samotných hor zasahují Storfjorden a Voldafjorden. Všude kolem vod se tyčí k nebi majestátní štíty divokých tvarů. Zcela tady chybí spojovací hřebeny. Každý vrchol tak tvoří svět sám pro sebe s perfektními rozhledy.

Centrem tohoto horského kraje je Ørsta. Přístup umožňuje silnice č. 15 z Otty přes Lom do Eidu. Zde odbočíme po cestě č. 1 do Folkestadu (trajekt) nebo celý Valdafjord objedeme po lokální silnici 651. Celou dobu se pohybujeme v nádherné přírodě Sunnmore. Z Ørsty vedou do nitra hor dobře schůdná údolí Folstaddalen, Bindalen a Skjastadalen. Všechny okolní ostré vrcholy převyšují hladinu moře o 1 500 metrů!

Patrně nejpopulárnějším vrcholem Sunnmore je Slogen (1 564 m). Svou podobou do strany vystřeleného šípu je nejcharakterističtějším vrcholem tohoto pohoří. Výstup na něj (případně na vedlejší, o chlup vyšší Brekketind) patří mezi vysokohorskou klasiku. Celou akci je vhodné rozdělit do dvou, nebo ještě lépe do tří dnů.

Výchozím bodem je malé letovisko Oye (42 km od Ørsty, mezi Saebo a Lekneset – trajekt). Samotná obec rozhodně není žádná díra. Místní hotel Union je vyhledáván již od roku 1891 aristokratickou smetánkou z celé Evropy. Pobývali zde například královna Viktorie, nebo skladatel Edward Grieg.

První den vyrazíme na chatu Patchelhytta. Stojí ve výšce 790 metrů. Jde o jednoduché dřevěné stavení se 13 lůžky. Samotný výstup zabere asi dvě až tři hodiny, ale rozhodně není kam spěchat. Okolí nás naprosto pohltí svou krásou. Za chatou se neobyčejně působivě vypíná k obloze vrchol Snorskretind (1 639 m). Hlavním cílem je však elegantní a odmítavá pyramida Slogenu. Výstup na něj však nečiní žádných potíží.

Rozhled z vrcholu je jedinečný. Výstup je vhodné spojit s přechodem obce Urke u Norangsfjordu (asi 8 hodin celkem). Podobných ryze alpských scenérií je tady nepřeberné množství. Z Ørsty lze vysokohorským přechodem přes Romedallstinden navštívit jedinečné údolí Molldalen. Tady jsme obklopeni sevřenými a značně vysokými hřebeny, které jsou většinu roku vysněžené. Masívy Ramoen a Kolastinden snesou srovnání se skutečnými alpskými obry.

Sunnmore je také eldorádem horolezců. V oblasti je vytýčeno na 60 cest, především v masivech Molldalen, Kirkesteinen (stupeň VIII) nebo ve stěně Toskefloget. Na území Sunnmore nalezneme také jeden z nejpěknějších norských fjordů – Geiranger. Patří však také bohužel mezi jedno z nejnavštěvovanějších míst v zemi. Po pravdě řečeno – drtivá většina turistů se spokojí s výhledem na fjord z blízké vyhlídky na hoře Dalsniba, případně se projde dole po městečku Geiranger, či zvolí projížďku parníčkem ke známým vodopádům Sedm sester.

Pokud však vyhradíme okolí alespoň půlden, nabízí se celá řada krásných a přitom nenáročných výletů. Po levém břehu fjordu vede úzká silnice k samotě Hamlong. Zde končí viditelná cesta. Na další průběh stezky je vhodné se informovat u domorodců. Cesta je zčásti zarostlá křovím a vede lesem. Neúprosně však stoupá až do výše 500 metrů nad fjord.

Ze skalního útesu Prekostolen (Kazatelna) je úžasný výhled. Geiranger (čte se Jeiranger) znamená česky Plný zátočin. Pohled na fjord z naší vyhlídky nás o tom přesvědčuje. V nejužším místě se až 600 metrů vysoké kolmé stěny fjordu k sobě přibližují na necelý půlkilometr.

Hlavním bohatstvím fjordu jsou neskutečně krásné vodopády - Friarfossen, Gjerdefossen, ale především Syn Søstre (Sedm sester). Na celý výlet je potřeba počítat s pěti hodinami, raději však více. Zajímavých turistických cílů v okolí Geirangeru je však celá řada – obtížněji přístupná vyhlídková hrana Flydalsjuvet se soutěskou ( 5 hodin), samota Grindalseter s fantastickým rozhledem aj. Za Geirangerem začíná slavná silnice "Golden Route" – Zlatá cesta. Jen samotná cesta je skutečným zážitkem. Dělí se na dvě části – Ørnevegen (Orlí cesta a Trollstigvegen (Cesta Trollů). Sunnmore skutečně stojí za návštěvu.