Poslední aktualizace: 18.10.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Trek, přechod krasových planin Slovenského krasu

Trek, přechod krasových planin Slovenského krasu

Slovenský kras se vším všudy (1). Silická, Plešivecká, Zádielská, Hačavská, jakož i Jasovská planina

20.12.2013 | Tomáš Fries

Národní park Slovenský kras se nachází na jihovýchodě země a jeho planiny se táhnou při hranici s Maďarskem od městečka Plešivec kolem Rožňavy až téměř do Košic. Sestává se z více či méně oddělených náhorních rovin či pahorkatin, a jak už sám název napovídá, je krasového původu s charakterickými vápencovými kameny ("škrapy"), nesouvislým zalesněním, jalovcovými keři, závrty a jeskyněmi. Přese všechna tato lákadla je to až na pár výjimek málo navštěvovaná oblast s mnoha nádhernými a Bohem zapomenutými místy.

Výhled na Volovské vrchy

Tento trek jsme absolvovali v počtu deseti lidí v srpnu roku 2010 bez stanů, předpokládalo se spaní "pod širákem", popř. využití různých salášků, chat a útulen, o kterých jsme věděli z předchozího treku v roce 2004 nebo je vyčetli z mapy. Samozřejmě stany putování zjednoduší.

Slovenský kras představuje s výjimkou výstupů na jednotlivé planiny málo kopcovitý terén, a tak jsou pochodové dávky velmi milosrdné, zvládnou to i starší a méně zdatní. Jídlo sebou stačí na tři dny, zásoby můžete doplnit v Silici na další dva dny, pak v Plešivci opět na dva dny a nakonec v Rožňavě na zbytek treku.

Čtěte také: Přechod Slovenského krasu s bejbatama aneb po stopách diviakov

K dalším možnostem stravování několik poznámek: V Silici a v Kečovu jsou pouze krčmy bez vaření, u jeskyně Domica funguje dokonce pouze "jeskynní" bufet. Starší mapy avizují restauraci u Gombasecké jeskyně - ta je však zavřená. Plešivec a Rožňava jsou města s více možnostmi stravování. Další "jídelny": Ferdi-Rancs v bývalém JRD u obce Dlhá Ves, penzion "Jozefína" v Krásnohorské Dlhé Lúce, motorest "Koliba Soroška" na Jablonovském sedle, chata "Bystrina" v Zádielské dolině, restaurace v místní části Drienovské kúpeľe.

Doporučený itinerář

Pátek: Odjezd z Prahy hl. n. ve 22:29 h rychlíkem "Šírava" do Košic

Sobota: Příjezd do Košic v 7:45 h, přesun na autobusové nádraží (cca 3 min) a odjezd autobusem v 8:45 h do Rožňavy (příj. 10:00 h). Pak už pěšky po modré značce do obce Jovice (0:50 h), rozloučení s civilizací v místní krčmě a stále po modré na Lukáčovu bučinu (2:50 h) a do obce Silica (4:50 h). Zde opět možnost občerstvit se v krčmě a dále pokračovat po červené značce Bukový vŕšok (5:05 h), a pak po žluté Silická ľadnica (5:20 h), Závozná (6:05 h), Gombasecká jaskyňa (6:20 h), nocleh - je tam veřejné tábořiště

Neděle: První ranní prohlídka jeskyně, pak se vrátit po žluté značce na Závoznou (0:30 h), dále po zelené Lukáčova bučina (3:00 h), Pod Dievčenskou skalou (3:30 h), Skrídlový košiar (3:45 h), Zajačia brána (4:45 h), přejít na červenou Rakyta (5:15 h), možnost noclehu u poľovnícke chaty, kryté venkovní posezení, veranda a studna

Studna Rakyta

Pondělí: Dále po červené značce Silica (1:30 h), nákup a občerstvení, Bukový vŕšok (1:45 h), Silická Brezová (2:30 h), Pod Dlhým brálom (2:45 h), Kečovo (3:30 h), jaskyňa Domica (4:00 h), v pondělí mají zavřeno, nocleh někde v okolí

Úterý: První ranní prohlídka jeskyně (trvá zhruba hodinu), pak bez báglů kolečko po naučné stezce Domické škrapy, poté už v plné polní cca 2 km po silnici směr Plešivec na zastávku Dlhá Ves, Ferdi-Rancs, oběd v závodní kuchyni bývalého JRD, co si teď říká "ranč", odjezd autobusem ve 12:43 h do Plešivce (příj. 13:04 h), nákup - zejména balenou vodu (!), ve 14:10 h odjezd autobusem do obce Slavec (příj. 14:20 h), odtud pak po žluté značce Plešiveckou planinou, na rozcestí Farkašova samota (2:15 h) odbočit k vlastní samotě, nocleh, velké kryté posezení s krbem, ale voda pouze dešťová v barelech

Středa: Vrátit se na žlutou značku a pokračovat na Veľký vrch (1:00 h), pak po zelené Gerlašská skala (1:30 h) a nakonec po modré Veľký vrch - horáreň (3:15 h), poľovnická chata Ďulová (3:45 h), nocleh - je tam nedávno vybudovaná útulna, s vodou je to horší

Čtvrtek: Stále po modré značce Plešivec (1:15 h), odjezd autobusem v 9:25 h do Rožňavy (příj. 10:05 h)

Varianta 1: Pokračovat autobusem v 10:45 h do obce Krásnohorská Dlhá Lúka (příj. 11:00 h), prohlídka Krásnohorské jaskyně (pozor, trvá cca 2,5 hodiny, je dobré si ji předem objednat na tel. č. 00421 905 412 048 - penzion "Jozefína"), pak návrat autobusem ve 14:20 h zpět do Rožňavy (příj. 14:35 h)

Varianta 2: Pokračovat autobusem v 10:35 h do obce Krásnohorské Podhradie (příj. 10:43 h), prohlídka hradu Krásná Hôrka, pak návrat autobusem ve 14:01 h do Rožňavy (příj. 14:10 h)

A dále již společně odjezd autobusem ve 14:55 h směr Jablonov nad Bodvou, vystoupit na Jablonovském sedle (příj. 15:13 h), občerstvení v motorestu Koliba Soroška (špičkové halušky a jiné místní speciality!), pak pokračovat po červené značce Mútna studňa (2:30 h), nocleh u poľovnícke chaty Hubertus a osvěžující koupel v korytech kravského napajedla

Pátek: Dále po červené značce Lúčanské jazierko (1:00 h), Zádielská dolina - horáreň (3:30 h), pak po zelené značce Na Skale (4:00 h) (nezapomenutelný výhled skrz Zádielskou dolinu na vápenku), Bezvody (5:00 h), Hačavské sedlo (5:15 h) a nakonec po modré značce Krížna Poľana (6:00 h), nocleh někde v horách a lesích

Mútna studňa

Sobota: Stále po modré značce do sedla Železná brána (0:30 h), kde se nabízejí dvě možnosti:

Varianta 1: Přejít na zelenou značku Horný les (1:30 h), Ladislavova Vyvieračka (2:05 h), dále po žluté značce Drieňovské kúpele (2:35 h), Drienovec (3:05 h)

Varianta 2: Přejít na žlutou značku Vyvieračka Miglinc (1:00 h), dále po modré značce Drieňovské kúpele (2:30 h), Drienovec (3:00 h)

Pak obě varianty společně - odjezd do Košic (autobus odj. 12:49 h a 16:34 h, vlak odj. 19:24 h) a dále domů buď rychlíkem "Slovakia" (odj. 21:06 h, příj. do Prahy 6:44 h) nebo rychlíkem "Šírava" (odj. 22:15 h, příj. do Prahy 7:36 h).

Pátek - Vyrážíme

V pátek se pouze vyjíždí, a tak jen několik poznámek k dopravě. Na Slovensko je nejlepší cestovat přes noc lehátkovým či lůžkovým vlakem. V Košicích je trochu rezerva na případné zpoždění rychlíku, autobusové nádraží je hned u toho vlakového.

Z Rožňavy do obce Jovice už doprava (rozumně) nenavazuje, ale vyplatí se tam dojít i pěšky - volba tohoto výchozího bodu vám umožní projít celou Silickou planinu, aniž byste museli dvakrát po stejné cestě. Jízdní řády se bohužel každý rok mění, a tak se nakonec budete muset obrátit na portál www.idos.cz, který obsahuje i spoje na Slovensku.

Sobota - Z Jovic přes Silicu ke Gombasecké jaskyni

Pěší část treku jste zahájili vlastně už na cestě z Rožňavy do obce Jovice. Směrem k severu se otevřel výhled na hrad Krásná Hôrka a na jihu se rýsuje masiv Silické planiny s vysílačem na kopci Dievčenská skala. V krčmě se můžete rozloučit s civilizací (i když ne na dlouho) a po modré značce přes pás políček a poté lesem vystoupat úbočím Silické planiny.

Na hřebeni se cesta protáhne mezi dvěma skalkami a terén se příjemně narovná jen s mírným stoupáním a klesáním tak, jak to bývá u náhorních planin zvykem. Brzy přijdete na křižovatku se zelenou značkou s názvem Lukáčova bučina. Tudy budete procházet ještě zítra právě po té zelené.

Modrá značka pokračuje dále lesem protkaným širšími cestami i pěšinami, které se dost často střídají, a tak je nutné věnovat dostatek pozornosti značení. Z lesa vyjdete do takové té typické krasové krajiny - osamělé stromy a keře, jalovce, trčící vápencové kameny a závrty. Můžete narazit i na stádo krav, v této části krasu se kupodivu ještě pase.

Příjemné putování krasovou krajinou vydrží až do obce Silica, kde je možné se občerstvit v místní krčmě a doplnit vodu. Dále pokračujete po červené značce na rozcestí Bukový vŕšok, kde změníte značku na žlutou a dojdete k Silické ľadnici. Je to malá jeskyně se zajímavou atrakcí - ledovým krápníkem, který nerozmrzá ani v létě.

Další cesta vede příjemným jehličnatým lesem, minete samotu Závozná a přijde sešup ke Gombasecké jeskyni. Úzká pěšina je kamenitá, po deštích bývá mokrá a pěkně kluzká. Místo samé kromě vstupu do jeskyně je vedené jako "verejné táborisko" s jakousi recepcí a restaurací s velkým krytým venkovním posezením. Restaurace je ovšem zavřená, a tak je možné využít jen její terasu. Z jeskyně vyvěrá vydatný potok, takže o vodu také nouze není, a to včetně koupele.

Neděle - Severním okrajem Silické planiny ke studni Rakyta

Ráno můžete absolvovat návštěvu Gombasecké jeskyně, kterou doporučuji - mají tam raritu - tenké duté krápníky zvané "brčka". Pak se vrátíte k samotě Závozná (klidně po silnici, která tam také vede, pokud nechcete znovu absolvovat ten příkrý a kluzký chodník) a pokračujete po zelené značce směr Lukáčova bučina.

Cesta vede lesnatým okrajem Silické planiny, značení není příliš dobře udržované, a tak každý dřevorubecký zásah zkomplikuje váš postup. Budete střídat pěšiny i vozové cesty, projdete znovu rozcestím Lukáčova bučina až vyjdete z lesa do známé krasové krajiny.

Silická planina - Horný vrch

Rozcestník pod Dievčenskou skalou nabízí odbočku na vrchol s vysílačem a výhledem na Plešiveckou planinu a hřeben Volovských vrchů. Projdete lesem a objeví se Dlholúcky salaš (mimochodem pustý a bez střechy), za kterým je nedlouhý pás luk a cesta znovu zaleze do lesa.

Asi po hodince dojdete na rozcestí Zajačia brána, kde zaměníte zelenou značku za červenou a vydáte se opět směr Silica. Cesta se po pár stech metrech vyhoupne z lesa do otevřené krajiny a pokračuje po loukách, mezi keři a kolem osamělých stromů a závrtů až k cíli dnešního dne, poľovnícke chatě Rakyta (někdy psáno Rakata).

Ta nabízí velké venkovní kryté posezení s kamenným krbem a poměrně velkou verandu s betonovou podlahou a střechou z drátěného skla. Bohužel sklo je plné prasklin, takže střechou protéká. Dá se to vylepšit překrytím velkou folií, pokud ji ovšem máte sebou. Za stromy na louce se nachází velká studna s dřevěnou nástavbou připomínající africkou domorodou chýši. Ale to není vše.

Na neznačené odbočce zhruba severním směrem se po asi 100 m objeví další chata s krytou verandou, tak pro pět spáčů. Račte si vybrat. A ještě jedna poznámka ke studni. Je to opravdu klasická kamenná studna, ale na nějaký okov nebo něco podobného zapomeňte. Pokud nemáte sebou pár metrů provazu a vhodnou nádobu na nabrání, tak se nenapijete.

Pondělí - Přes Silici k jeskyni Domica

Ráno pokračujete dále po červené značce typickou krajinou Silické planiny s rozlehlými travnatými úseky, velmi řídkou nebo vůbec žádnou vegetací a možná potkáte i baču se stádem ovcí. Mírně zvlněným terénem se závrty dojdete do obce Silica a po doplnění zásob v místním obchodě, popř. lehkém občerstvení v krčmě nad ním, pokračujete na Bukový vŕšok a stále po červené směr jeskyně Domica.

Přes louky a pole se vyhoupnete na malé návrší porostlé lesíkem a za ním pozvolna sestoupíte podél sloupů elektrického vedení do obce Silická Brezová. Značka vede jen okrajem obce a zase mizí v polích a lukách. Jestli odoláte lákadlu navštívit krčmu i v této vesnici, je na vás.

Dále pokračujete směr Kečovo. Cesta opět zamíří do kopce a brzy budete v lese. Minete rozcestí pod Dlhým bralom a znovu vyjdete z lesa na louky, kde se kdysi pásávaly krávy a bývalo tu i velké napajedlo. Kdeže ty loňské sněhy jsou… Nic takového tam už není a navíc je třeba dávat pozor na značení.

+ Slovenský kras - krajina jeskyní a propastí - turistika a turistické trasy, jeskyně
+ Treking planinami Slovenského krasu
+ Jasovská jeskyně, nejstarší zpřístupněná jeskyně Slovenska
+ Hučiaca vyvieračka, objev desetiletí; Slovenský kras
+ Kros - Kras cez Slovenský kras na bicykli
+ Bicyklom na Gerlach, severnými planinami Slovenského krasu

30.12.2013, 10:03 Noro | Slovensky kras

Hory Od Praděda po Sněžník (2), trek z Jeseníků na Králický Sněžník
Hory Etruské neboli Emiliánské Apeniny (Apenin), túra na Monte Cimone
Hory Bajura GV, test pevné obuvi pro vysokohorskou turistiku a těžký treking
Mechové jezírko Téryho chata Nízké Tatry, ubytování Kamenitý Tematín Pieniny Chata pod Chlebom Kriváň Jeseníky, ubytování Lovoš Čertovy skály Maroko Praděd Měsíc Soos Breithorn Kvarky Gran Paradiso Chalupská slať Mohelenská step Horská nemoc Panská skála

Sněžnice - typy, konstrukce a použití sněžnic

Pro ty jež se v zimě rádi vydají po svých (ať už z jakéhokoliv důvodu rozhodli nepoužívat lyže - neumí nebo nechtějí lyžovat)…

Akutní horská nemoc, biomedicínské zvláštnosti pohybu ve velkých nadmořských výškách

O horské nemoci slyšel určitě každý, kdo se věnuje horské turistice, trekingu či horolezectví. Někteří ji možná zažili na vlastní kůži, ale kolik z nás ví, jak tato "nemoc" vzniká a jaké jsou její příčiny?…

1. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
2. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku
3. Slovenské hory Roklinou Suchá Belá, Slovenský ráj a turistické trasy
4. Slovenské hory Putování Slovenským rudohořím, přes Sihlianskou planinu, Klenovské a Balocké vrchy