Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na nejjižnější bod Saska a bývalé NDR

Túra na nejjižnější bod Saska a bývalé NDR

Návštěva hradů Starý Rybník a Vildštejn na úpatí pohoří Smrčiny

Do vesnice Starý Rybník, která je dnes místní částí nedalekého městečka Skalná, se dostaneme přímým autobusem z Chebu přes Františkovy Lázně. Početnost spojů nás přitom příjemně překvapí. Ve Starém Rybníku najdeme nepřístupný zámek, malebnou zříceninu hradu, kapličku a několik hrázděných domů chebského typu.

Nejjižnější bod Saska a bývalé NDR

Hrad Starý Rybník představuje pěknou ukázku malého bezvěžového hradu, vystavěného bohatými chebskými měšťany. Zřícenina gotického hradu leží na skalnatém hřbítku mezi Novým a Čistým rybníkem na okraji obce Starý Rybník.

První písemná zmínka o hradu je z roku 1364 jako majetek bohatého chebského měšťana Jana Rabeho z Mechelsgrünu a v rukách chebských boháčů zůstal až do roku 1507, kdy ho získal šlechtický rod pánů z Wirsperku. V držení střídajících se šlechtických rodů zůstal jako panské sídlo až do 18. století. V roce 1792 hrad zcela vyhořel po úderu blesku a již nebyl obnoven, protože jeho funkci převzal nový zámek, který si majitelé vystavěli na předhradí.

Čtěte také: Chebsko, za přírodou a památkami Chebské pánve

Z hradu se zachovaly hlavně zříceniny severního a jižního paláce a pěkná renesanční sloupová síň uvnitř severního paláce. V době naší návštěvy se hrad opravoval a má se postupně zpřístupnit veřejnosti. Přístup na šíji mezi rybníky je po silnici přes hráz Nového rybníka a za rybníkem se odbočí doprava na pěšinku vedoucí podél plotu až k uvedené šíji.

Z hradu Starý Rybník se vrátíme do centra obce a pokračujeme odtud chvíli po silnici směrem na obec Vojtanov, dokud nepřijdeme na cyklotrasu č. 23, po které odbočíme vpravo mimo silnici. Jdeme po cestě až na rozcestí s modrou značkou "Skalná - rozcestí", kde odbočíme vlevo a jdeme dále po modré značce ke státní hranici. Cesta vede pěkným údolím proti proudu potoka Sázek až na rozcestí "U Kyselky", které se nachází na hranici s německou spolkovou zemí Sasko (Sachsen) u soutoku dvou potůčků.

Hrad Starý Rybník přes Čistý rybník Renesanční sloupová síň na hradě Starý Rybník v době oprav

Na tomto místě odbočíme vlevo do údolí a pokračujeme po úzké vyšlapané pěšince v trávě proti proudu potoka Sázek, jehož tok zde tvoří státní hranici, a držíme se jeho levého břehu (německá strana). Po asi 500 metrech chůze podél nádherně meandrujícího potůčku v krásném a neporušeném přírodním prostředí přijdeme k hraničnímu mezníku s číslem 22/6. Právě jsme stanuli na nejjižnějším bodu Saska, Vogtlandu a celé bývalé NDR!

Vracíme se opět stejnou cestou nazpět až na rozcestí "U Kyselky". Z něj pokračujeme asi 300 metrů dále po německém území po dobré lesní cestě, která vede vlevo nad zaříznutým skalnatým tokem potoka ke kyselce Schönberger Säuerling.

Schönberger Säuerling je nejnasycenější a nejjižněji položenou přírodní kyselkou Saska. Minerální pramen byl znám a využíván již kolem roku 1700 a byl dokonce oblíben a vyhledáván saským kurfiřtem a polským králem Augustem II. Silným. Vybudování lázní a stáčírny vždy bránila těsná blízkost státních hranic a také velké prosazování a investice do saských lázní Bad Elster.

Hrad Starý Rybník přes Nový rybník Meandr potoka nedaleko nejjižnějšího bodu Saska a bývalé NDR

V této minerálce je rozpuštěno v jednom litru vody 3 400 mg minerálních látek a 2 500 mg oxidu uhličitého. Pramen kyselky teče poměrně slabě a je zastřešen dřevěným altánkem s lavičkami a s důležitými informacemi o kyselce. Chuť je opravdu výrazně perlivá, ale příjemná.

Od pramene se vracíme zase nazpět na modrou značku k rozcestí "U Kyselky" a dále nás dovede modrá značka až do centra městečka Skalná.

Skalná, do roku 1950 Vildštejn, je město v Chebské pánvi na úpatí Smrčin, protékané potokem Sázek. Město vzniklo pod hradem Vildštejn, který je připomínán již roku 1166. Největší dominantou města je mohutný barokní kostel sv. Jana Křtitele a dalšími významnými památkami jsou hřbitovní kostel sv. Šebestiána či hrázděné domy chebského typu.

Altánek s nejsilnější kyselkou Saska -  Schönberger Säuerling

Ve městě se nachází velmi zajímavé Geofyzikální muzeum se seismickou expozicí. Nejdůležitější, nejstarší a nejznámější památkou je však zachovalý románský hrad Vildštejn. Známým rodákem města Skalná je fotbalista Pavel Nedvěd, který začínal s fotbalem v místním klubu Tatran Skalná.

Hrad Vildštejn ve Skalné představuje v největší úplnosti dochovaný románský hrad. V době vzniku hradu nebylo území Chebska součástí českého státu, ale spadalo pod vládnoucí římskoněmeckou štaufskou dynastií. Hrad byl vybudován v románském slohu s prvky štaufské hradní architektury jako vodní hrad na kamenném ostrohu nad potokem Sázek mezi lety 1166 - 1225 a patří tedy k nejstarším českým hradům. I přes gotické a renesanční přestavby jsou románské prvky zachovány.

Prvním známým majitelem byl Gerold z rodu Nothaftů, uváděný k roku 1224, a až do I. světové války se zde vystřídalo velké množství měšťanských i šlechtických majitelů. Posledními majiteli do II. světové války byla továrnická rodina Geipelů. V roce 1950 byl hrad osídlen rumunskými reemigranty, kteří spálili všechny dřevěné části a objekt zdevastovali. Od roku 1951 se stal hrad majetkem státního statku a pro absenci údržby byl téměř zcela zničen.

Hrad Vildštejn ve Skalné postavený na pevné skále

V roce 1999 koupil hrad pan Miroslav Pumr a po dvou letech intenzivní obnovy byl hrad otevřen veřejnosti. Zakladatelé hradu, rod Nothaftů, jej za toto úsilí nechali povýšit do šlechtického stavu s právem užívat titul rytíř. Hradní budova je dnes zcela zrekonstruována a nachází se v ní muzeum hradu, středověká hodovna, královský sál, obřadní síň a muzeum hasičské techniky.

Z města Skalná se můžeme vrátit zpět do Chebu autobusem nebo vlakem ze železniční stanice Skalná, která leží na trati Luby u Chebu - Cheb. Informace o historii hradů byly čerpány převážně z publikace Ilustrovaná encyklopedie českých hradů od Tomáše Durdíka.

Pluto Velký Lopeník Bezručova chata Hrad Veveří Tematín Prašivá Švýcárna Hrad Sovinec Nova Oortův oblak Ježek Heukuppe Brumov Gluony Jaro Jupiter Bouzov Březen, počasí Opruzeniny Neutron Fotoaparáty Svatobor
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

1. Hrady Nový hrad (Furchtenberk), utajený hrad nad řekou Morava v Hanušovické vrchovině
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Mužské kameny, hora a skalní útvary v Krkonoších
4. Rozhledny Kopanina: Rozhledna v Českém ráji, Malá skála
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?
6. Horské chaty Severomoravská chata: Hanušovická vrchovina, levné ubytování na horách