Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Via ferrata Masaré a Rotwand, Rosengarten

Via ferrata Masaré a Rotwand, Rosengarten

Zajištěnou cestou po vrcholcích masivu Rosengarten

12.1.2017 | Aleš Neulinger

Dolomity jsou pravým rájem pro vyznavače adrenalinových zajištěných cest. Na své si přijdou jak úplní začátečníci, kteří si týden před dovolenou pořídili ferratový set, tak zkušení horalé, zvyklí na každodenní porci výškových metrů při zdolávání těch nejvíce exponovaných tras. Ferraty se dělí podle obtížnosti zhruba na pět kategorií od "A" po "E", kdy "áčkové" jsou jen lehké turistické chodníky, na kterých občas vypomůže ocelové lano. Toto je zde na webu popsáno v jiném příspěvku.

La Sforcella

Jinak se dají tyto cesty ještě rozdělit podle profilu. Některé vedou téměř kolmo stěnou vzhůru a jiné představují ocelové zajištění horizontálního skalního hřebene, s minimálním převýšením, ovšem ale s notnou dávkou odvahy při překonávání "vzdušných" míst. Jednou z nich je ferrata Masaré, kterou jsme si prodloužili o další ferratu Roda di Vael, vedoucí na stejnojmenný vrchol ve skupině Rosengarten.

Čtěte také: Marmolada - železem a ledem: Po ferratě na střechu Dolomitů…

Po ránu vyjíždíme z údolí Fassa do známého průsmyku Carezza, mezi dvě samostatná horská seskupení - Latemar a Rosengarten. Lanovkou si usnadňujeme začátek túry a vysedáme u chaty Rifugio Paolina ve výšce 2 125 m. Skalní blok obcházíme zprava a po půlhodině mírného stoupání stojíme u památníku Christomannos v podobě obrovského bronzového orla.

Cesta vede dále k chatě Roda di Vael (2 283 m), kam se dostáváme za necelou čtvrthodinu. Odtud půjdeme k začátku ferraty údolním doleva a budeme se muset dostat o nějakých čtyři sta metrů výše, téměř až na úzký skalní hřeben. Směr od chaty není značený, ale podle vyšlapané stezky víme, kam se máme vydat.

Přicházíme k začátku zajištěného horského chodníku a otevírají se nám pohledy dolů na průsmyk Karerpass a stejnojmenné jezero Karersee. Přímo před sebou vidíme horský masiv Latemar. Následuje nějaké to foto, navlékáme úvazky a jde se na věc. Cesta vede přes jednotlivé skalní věže a trochu mi dává vzpomenout na Tri kopy v Západních Tatrách.

Vylézáme na jakousi šikmou plošinu s nádhernými výhledy, den pokročil a tak toto volíme jako místo odpočinku. Po svačině pokračujeme dále, pro změnu opět směrem dolů. Na laně začíná být hodně "těsno", proti nám přicházejí turisté, kteří se na ferratu vydali od chaty v opačném směru. Vyhýbáme se, jak to jde, a sestupujeme skalní stěnou k jakémusi komínu, kde končí první část našeho putování. Odtud lze po žebříku sestoupit na stezku vedoucí zpět k Rifugio Roda di Vael.

Máme před sebou ještě téměř celé odpoledne a pokračujeme tedy v turistice dál po hřebeni. Po pravé straně se nad námi tyčí stěna s výrazným skalním oknem a dostáváme se k žlebu, za kterým již cesta vede rovnou k vrcholu Rotwand do výšky 2 806 m.

Toto exponované místo je docela dobře zajištěno, jenže v protisměru přichází skupina pomalejších turistů, a tak máme chvilku na oddych. Času je dost, přelézáme adrenalinové místo a chůzí pokračujeme dál. Po půlhodině jsme u cíle, přímo pod sebou máme jako na dlani údolí Fassa, na jehož konci se tyčí Sella, kousek vpravo Marmolada. Nahoře nechybí tradiční kříž a v hojném počtu se dostavil i představitel místního nenasytného ptactva - kavče žlutozobé.

Den pokročil a je třeba myslet na návrat. Scházíme po zajištěném chodníku do sedla a po celou dobu se nám naskýtá úžasný pohled na masiv La Sforcella. V sedle balíme feratové sety a v suti pokračujeme směrem dolů k chatě Paolina, odkud nám při cestě do průsmyku Karerpass opět vypomůže lanovka.

+ Rosengarten: Návrat po roku, Dolomity
+ Punta Fiames - via ferrata M. Strobel
+ Šesťdesiatka pod Ružovou záhradou
+ Il trenino del Renon - úzkorozchodná železnička nad Bolzanom
+ Putování po Jižním Tyrolsku aneb po stopách Ötziho (1)
+ Putování po Jižním Tyrolsku aneb po stopách Ötziho (2)
+ Putování po Jižním Tyrolsku aneb po stopách Ötziho (3)
+ Putování po Jižním Tyrolsku aneb po stopách Ötziho (4)
+ Co jsou to via ferraty?
+ Ferrata Diavolo, zajištěné cesty v Alpách
+ Ferraty u Lago di Garda, Itálie
+ Přechod Karnských Alp
+ Carnia Verde neznámá "Zelená země"
+ Po visutém žebříku na Jof di Montasio, jednodenní túra na nejvyšší kopec italské části Julských Alp
+ Na Mangart v Julských Alpách s dětmi
+ Výstup na Jalovec, krystal Julských Alp
+ Přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (1), přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (2), přechod Julských Alp
+ Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin, Slovinsko - Julské Alpy (2)
+ Kobilja glava u Tolminu, Slovinsko - Julské Alpy (3)
+ Bohinjské hory: Rjava skala, Orlove glave, Šija - Julské Alpy (4)
+ Z Lackenhofu okolo Ötscheru údolím Ötschergraben a zpět
+ Tour du Mont Blanc 2008
+ Hochfeiler (3 509 m), Zillertálské Alpy
+ Víkend v pohoří Schneealpe, Rakousko
+ HTL Steig – Gutensteinerské Alpy, oblast Hohe Wand
Deklinace Bukovec Chata Barborka Lichnice Tematín Prašivá Paprsek Hrad Sovinec Uran Oortův oblak Mlok skvrnitý Dachstein Brumov Leptony Velikonoce Mars Bouzov Únor, počasí Kamzík Proton Fotoaparáty Šerlich
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

1. Hrady Nový hrad (Furchtenberk), utajený hrad nad řekou Morava v Hanušovické vrchovině
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Mužské kameny, hora a skalní útvary v Krkonoších
4. Rozhledny Kopanina: Rozhledna v Českém ráji, Malá skála
5. Vesmír Mlhoviny, difúzní objekty hvězdné oblohy
6. Horské chaty Švýcárna: Turistická chata, levné ubytování na Švýcárně pod Pradědem, Jeseníky