Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má

Hory Radičiná a Kečky, Šípska Fatra

Super toulačka pro vlky samotáře Šípskou Fatrou

28.8.2009 | Otakar Brandos

Kečky a Radičiná. Že jste o těchto vrcholech Velké Fatry nikdy neslyšeli? Nevadí, alespoň bude následující tip na pěknou toulačku po Bohem zapomenutých vrcholcích zajímavým tipem pro ty z vás, kteří jste již absolvovali hřebenovku Velké Fatry a nyní se poohlížíte po trasách, kde potkat jiného turistu je téměř vzácností.

Velký Choč a Komjatná - Studničná

Takovýmito tipy mohou být právě vrcholy Radičiná a Kečky v Šípské Fatře, jednom z podcelků Velké Fatry. Nesouvislý hřeben poměrně izolovaných a strmých vápencových vrcholů odděluje Liptov od Oravy. Zalesněné vrchy jsou domovem mnoha druhů vzácných rostlin i živočichů. Včetně těch největších šelem obývajících Karpaty. Vydejme se k sice nepříliš vysokým vrcholům, zato vrcholům na pomezí Velké Fatry a Chočských vrchů skýtajícím neobvyklé rozhledy.

Vzhůru na Kečky (1 139 m)

Turistický průvodce Velkou Fatrou popisující jedno z nejkrásnějších, největších a nejromantičtějších pohoří nejen Slovenska, ale Západních Karpat vůbec. Pohoří, kde je ještě i dnes živé salašnictví a pastevectví, Bližší informace...
které dodává tomuto koutu Slovenska jen těžko opakovatelný ráz. Publikace je doplněna digitálně «

Naši pouť navrhuji začít z obce Komjatná, do které se dostaneme linkovým autobusem z Ružomberku a nebo vlastním autem. V samotné obci Komjatná (v části Studničná) se uprostřed obce nachází krásné skalní věže zvané Sedem kostolov, o kterých se více dočtete v pěkném článku Jožo Cypricha.

Od skal pokračujeme k jižnímu okraji obce (trochu špatně značeno) a kolem malého šlepru pokračujeme do lesa. Po kamenité lesní cestě se téměř po spádnici dostáváme k uzavřené lesácké chatě s velkým zastřešeným posezením, pod kterým by se dalo v čase nepohody ukrýt.

Kousek nad chatou se objevují větší louky s velkými porosty malin a konečně i nádherné výhledy. Je vidět k severu a severozápadu až na Kysuce. Obzoru ale dominuje Kubínská hoľa se svými sjezdovkami. Docházíme pod Sedlo pod Radičinou (1 040 m), kde není další cesta příliš zřejmá.

Budeme-li mířit k vrcholu Kečky, budeme kolem pravého okraje lesa s velkým mysliveckým posedem pokračovat až k lesní cestě vpravo. Ta nás způsobem cikcak přivede k sestupu na další pěkné louky pod vrcholem Kečky. Odsud již budeme strmě stoupat až na samotný vrchol. Chodník vedoucí téměř stále po spádnici se místy ztrácí, je znát, že tudy mnoho turistů neprojde. Na konci stoupání se vydáme vlevo po ostřejším zalesněným hřbítku, jenž nás spolehlivě přivede k vrcholu Kečky (1 139 m).

Vrchol Radičiná (1 127 m) a Dubovské lúky

Hlavní hřeben Velké Fatry se táhne zhruba v severojižním směru. Na východě hraničí Velká Fatra s Nízkými Tatrami a Starohorskými vrchy, na severovýchodě s Chočskými vrchy a Liptovskou kotlinou, na severu s Oravskou vrchovinou a Malou Fatrou. Na západě je Velká Fatra výraznou zlomovou linií oddělena od Turčianske kotliny a konečně na jihu sousedí Velká Fatra s Kremnickými vrchy a Starohorskými vrchy. Ovšem toto vymezení je poněkud složitější. K Velké Fatře «

Kečky jsou zalesněným vrcholem a tudíž bez výhledů. Ty se otevírají z paseky v závěru stoupání na vrchol, avšak i ty jsou zastíněny stromy a k východu masívem vrcholu Radičiná (1 127 m). Na vrcholu Kečky je vrcholová a směrová tabulka. Pokud jsme se již dostatečně nasytili lesního ticha a božského klidu, vrátíme se po žluté turistické značce nazpět do sedla pod Kečkou a po široké lesní cestě stoupající na další louky pokračujeme k vrcholu Radičiná.

Za loukami následuje sestup k dalším loukám, které se dodnes kosí. Otevírají se odsud skrz stromy omezené průhledy k Malé Fatře.

Je tady posezení s ohništěm a malý přístřešek. A také směrová tabulka k vrcholu Radičiná. To je oficiální značená trasa. K vrcholu se ale můžete dostat i na začátku sestupu z horních luk. Doprava uhýbá lesní cesta, která se pochvíli ztrácí. Po pár metrech ale přijdete na vršek Radičiné s pěkným turistickým přístřeškem, posezením s ohništěm a hlavně vyhlídkovou plošinou s velkým křížem. Za stavbu plošiny asi patří dík místním turistům. Díky jejich práci jsme odměněni pěknými pohledy k Velkému Choči, výhledům do dalších směrů brání vzrostlé stromy.

Z vrcholu se vrátíme nazpět na rozcestí a strmým, opravdu strmým chodníkem začneme sestupovat na Dubovské louky. Tyto louky se dodnes kosí. To dokazuje Seník na Dubovských loukách množství seníků napěchovaných senem. Navíc se dosud otevírají fantastické pohledy na Velký Choč na severovýchodě a k Malinu Brdu na Velké Fatře na jihu.

Je tady rovněž několik starých neužívaných seníků, které by šlo v případě nouze využít k bivaku. Z Dubovských luk pak již sestupujeme přímo do Ružomberku. Stále po červené turistické značce směr Ružomberok - Rybárpole. No a pokud jsme do Komjatné dojeli vlastním autem, musíme se vrátit po cestě, kterou jsme se na Dubovské louky dostali. Takže nás čeká hóóódně strmé stoupání na Radičinou a pak sešup do Komjatné. Ale alespoň si cestu zopákneme a pokocháme se dalšími skvělými výhledy.

Hrad Sloup Malá Fatra, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Panská skála Vodnář Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka bodláková Neutronová hvězda Karimatky Viklany