Poslední aktualizace: 8.4.2022 , svátek má

Pohoří Piatra Craiului a Banát v Rumunsku

Piatra Craiului a české vesnice v Banátu, turistika a cestování v Rumunsku

11.10.2015 | Ondřej Rabiňák

Na přelomu července a srpna jsme se ve skupině osmi mladých vydali objevovat Rumunsko. Přešli jsme hory Piatra Craiului, podívali se k Černému moři, prohlédli si Bukurešť a navštívili Banát. Jeli jsme po trase Praha - Budapešť - Brašov - Constanta - Bukurešť - Banát - Temešvár a přes Budapešť zpět domu.

Cestování vlakem

Do Budapešti jsme jeli pohodlně se Student Agency (zpáteční jízdenka za 860 Kč, jedna cesta tedy 430 Kč), odjezd ráno v 7:30, dorazili jsme kvůli dopravní situaci kolem 16. hodiny. Přesun na nádraží Keleti trvá cca hodinu. V 19:10 nám jel přímý vlak do Brašova, kde byl první cíl naší cesty - hory Piatra Craiului.

Kupovat jízdenku na mezinárodní pokladně je nekonečně zdlouhavé a málem bychom to nestihli, kdyby mi slečna neporadila, že ji lze koupit u společnosti Wasteels, která sídlí na nádraží vpravo kousek od nástupišť (není tedy nutné chodit o poschodí níže, kde jsou pouze vnitrostátní pokladny).

Čtěte také: Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska

Po Rumunsku jsme jezdili s jízdenkou Interrail (3 dny bez omezení během 30 dní) za 1 590 Kč. Spojení lze hledat na stránkách www.infofer.ro, část je i na idosu. Proto v Budapešti jsme si koupili jízdenku zpáteční do Curtici, což je první zastávka za hranicemi Rumunska, za cenu 24,6 € + rezervace (z Rumunska 107 lei, tedy okolo 90 korun na osobu).

Cesta do hor

Specifikem rumunské železnice je nutnost mít na většinu vlaků místenku za 4 lei. Dalším specifikem je, že vás ochotně natáhnou, pokud ji nemáte nebo jim uplně nerozumíte. Po celém Rumunsku jsme se zvláště s mladšími domluvili bez problémů anglicky.

Vlak do Rumunska měl střední zpoždení, celkově 2 hodiny do Brašova. Byl poloprázdný, přes noc se v něm dalo natáhnout, k ránu ho začali plnit Rumuni, jinak velmi pěkné, čisté, nikdo nám nic během celého pobytu neukradl, naopak to bylo vcelku v pohodě.

V Brašově jsme si prohlédli centrum, které je od nádraží vzdáleno přes půl hodiny pěšky, lze využít i linku č. 4, která tam jede přímo. Lístek stojí 2 lei. Tip pro gurmány od místního pána - restaurace Sergiano u velkého parku v centru na rohu z kruhového objezdu, všichni místní znají a ukáží směr. Vaří místní speciality, jsou sice dražší, ale výborní. Jinak pivo Ursus je trochu nevýrazné pivo, Timisoaran mi chutnal více, ostatní jsem nezkoušel.

Piatra Craiului Piatra Craiului

Z Brašova jsme jeli dál do Zarnesti místní soukromou lokálkou, lístek za 4,5 lei. Cesta trvala hodinu. Odtud jsme se přiblížili k nástupu na Piatra Craiului dál údolím směrem na Plaiu Foli, poté kousek nahoru po modré směrem k monastiru, kde jsme přespali. Vodu nám bylo doporučeno pít pouze ze studánek, což jsme následovali a za celý pobyt jsme neměli problém s průjmem.

Ráno jsme nastoupili na Turnu, cesta trvala 6 hodin, bylo na ní spousta suti a špatně prostupné kleče, hodně vysála sil a rozhodně tuto variantu nedoporučuji. Hory jsou ze strany od hradu Bran o mnoho méně strmé a snáze přístupné, příště bych hledal cestu tudy.

Piatra Craiului, bivak na hřebeni Banát

Po hřebeni se pak šlo snadno, časy jsou ale počítané pro výletníky jdoucí nalehlo. My na těžko jsme šli pomaleji, místy o mnoho až mi to přišlo nesmyslné, jak málo by to mělo trvat. Cílem bylo dojít na La Om, poté pod hřeben dolů v k vodě, jak mi pověděl kamarád, že se to dá. Nedá, proto doporučuji naplánovat si hory na 2 dny a podle toho i hospodařit s vodou.

Další cesta vedla zpět do Zarnesti, kde je mimochodem příjemně teplý velký horský potok. Odtud jsme jeli zpět do Brašova a večer do Constanty.

V Constantě bylo velmi vlhko, spousta racků, teplé kašny, velký přístav a hezké moře. Spali jsme na hulváta v parku kousek nádraží, místním policistům se to sice moc nelíbilo, ale nevyhodili nás. Drželi jsme hlídky, nikdo podivný se ale neukázal. Dali jsme si tam pak den u moře a ve městečku, což je tak akorát. Tip pro gurmány - kebab v malém bistru na druhé straně ulice u námořní univerzity.

Ráno jsme se přesunuli vlakem v 5:30 do Bukurešti, 7 hodin po městě je skoro až moc. Pěkné jsou vilky mezi univerzitou a parlamentem, a pak samotné centrum. Dále jsme pokračovali směr Banát do Oršové (Orsova), kde měl v 7:00 ráno jet za 16 lei autobus do Moldoua Noua. Vacanza. Pršelo. Nejel. Během 30 minut ale zastavil podnikavý Rumun a za 30 lei nás tam hodil.

Banát Společné foto

Odtud jsme šli přes Tureckou díru do Gerníku a spali jsme na nádherné louce U Petra. Odtud jsme si pak další den dali výlet do Rovenska, kde je hezky. Tip pro gurmány - prvotřídní klobása v hospodě v Gerníku (9 lei), ostrá vínovice od pána naproti ní s modrými vraty (17 lei/0,5 l), slabá výtečná višňovice pro dámy u pána naproti pekařství (22 lei/0,5l), a pak v pekařství ráno čerstvé nugátové rohlíky(0,8 lei/ks) a chleba (1,6 lei/ks) s báječným domácím kozím sýrem (15 lei/kg). Lze platit i korunami a eury.

Na závěr jsme šli do Svaté Heleny a směřovali na autobus v 5:00 z Nové Moldavy (Moldoua Noua) do Temešváru (Timisoara, vlakové nádraží Timisoara Nord). Ze Svaté Heleny nás ale vzal pan Štefan Štěpnička (+40 723 824 896) za 40 lei, pohodově jsme se s ním domluvili a nemuseli nikam chvátat. Z Temešváru nám vycházelo spojení do Aradu (7,5 lei, nebyla nutná rezervace), odtud pak přímo do Budapešti a zpět do Prahy.

+ Banát a soutěsky Nery a Buhui, soutěsky banátského pohoří
+ Apuseni je vhodné pre každého; Rumunsko a turistika
+ Málo známé Godeanu, rumunské Karpaty
+ Codru - Moma, stojí za trek!?
+ Vilcan, hory polonin a krásných výhledů
+ Malý Retezat a Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
+ Rumunské hory I., Nakladatelství SKY 2002
+ Rumunské Karpaty, turistický průvodce
+ Výstup na Moldoveanul, nejvyšší vrchol pohoří Fagaraš a Rumunska
+ Horami Retezatu, rumunské hory

Hory Přechod Oravské vrchoviny: Oravsko-kysucký Karpattrek (4) aneb přes Roháče na Kubínskou…
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Hory Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty: Trek podél česko - slovenské hranice
Tribeč Malá Fatra, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Vtáčnik Martinova bouda Chata Výrovka Poľana Hričov Macocha Brekov Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Oravské Beskydy Cirrus Otakárek ovocný Slunce Zimní spacáky Helfštýn
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Příroda Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a noční motýli
4. Naše vrcholy Železná hůrka, jedna z nejmladších sopek v České republice
5. Chaty Rýchorská bouda, ubytování ve východních Krkonoších
6. Vesmír Mars, rudá planeta - vzdálenost, průměr, hmotnost, doba rotace a oběhu Marsu