Poslední aktualizace: 28.9.2020 , svátek má

Trek z Tamghase do údolí Uttar Gangy v Nepálu

Krajina ticha (1). Trek z Tamghase přes Dhorpatan do Rukumkotu

24.3.2015 | Tomáš Novák, foto Renata Malá a autor, vtrampu.cz

Pojem slova "Nepál", nemusí nutně znamenat nejvyšší hory světa, řetězový zástup horolezců, či trekařů a povolení k pobytu v Himalájích. Lze nalézt klidného místa, kde jste obklopeni tichou přírodou.

Žena vyrábějící z listí mističky

I když už slunce osvěcuje malou náhorní plošinu, do kamenného přístřešku ležícího na severní straně hřebenu se paprsky dlouho nepodívají. Je brzo ráno, na teploměru je -15 °C a prokřehlýma rukama se snažím rozdělat oheň. Chvilkami nevím, zda praskají větvičky, nebo mé prsty. Benzínový vařič se rozhodl pro dnešek nefungovat a nemotorně promrzlými prsty ho nyní nevyčistím.

S cestovatelskou kamarádkou Renčou, balíme všechny věci do krosen a sestupujeme na Dhorpatanskou planinu, kde na nás čeká sluneční očista. Nastavuji slunci obličej, ruce i nehybné prsty u nohou a nabírám teplo. V tom se z lesa po našich stopách vynoří člověk oděný pouze do krátkého hadru tvořícího sukni a chodidla mu částečně zakrývají jen žabky.

Čtěte také: Annapurna trek, treking v Himalájích

Až teď se mi udělalo horko způsobené studem při pohledu na mé vybavení. Sotva 60kilový muž s úsměvem na tváři si na zádech nese železnou traverzu a přátelsky zvolá protažený nepálský pozdrav "namastééé". Nepálský lid totiž vystihují tři slova: "dobrosrdečnost, úsměv a hrdost."

Volně a svobodně

Při našem sedmiměsíčním putování po Asii nám bylo s Renčou jasné, že nemůžeme vynechat Nepál. Nepál a s ním spojené pohoří Himaláj je pro mě od mládí záležitostí, jako pro muslimy Káaba v Mekce.

Představa, že si budeme muset najmout průvodce a zakoupit permit pro vstup do nitra velehor, v nichž nám bude diktováno, kde si můžeme koupit vodu a na kterém místě spát, mne zneklidňovala.

Švýcarští podnikatelé dali chrámu Rathigat novou fasádu

O to příjemnější bylo setkání v Lahore (Pakistánské příhraniční město s Indií) s německým spisovatelem a cestovatelem Gilbertem Kolonkem, který v Nepálu pobýval několikrát a zná tam zajímavá místa bez turistů a příkazů. Doporučil nám 10 - 12denní trek z Tamghase přes Dhorpatan, až do Rukumkotu což je neplacená a relativně neznámá krajina, kde nás čekala volnost a svoboda.

Tansen - poslední nákup

Celý navržený trek začíná ve městě Tansen, kam se dá dostat autobusem z indického hraničního přechodu Sunauli. Tansen je krásné město ležící ve výšce 1 320 m n. m. a je možné se zde vcelku luxusně a levně ubytovat (kolem 40 Kč / osoba), samozřejmě bez teplé vody. Dají se tady dokoupit i zásoby jídla a teplé oblečení, které se v Nepálu v půlce ledna hodí.

Je zde i možnost udělat si jednodenní pochod k chrámu Rathigat, který leží u soutoku tří řek a musí se k němu klesnout o 800 metrů. Jde se kolem jeskyní, skal, plantáží, obydlí Nepálců a celkově krásnou krajinou. Trasa je dobře značená a vede okružní cestou, kterou lze ujít za sedm hodin.

I když nevíme, poradíme

Z Tansenu vyrážíme po dvou dnech autobusem k městu Tamghas, kde končí cesta a je třeba se vydat po vlastních. Do vesničky Ratada je to dvě a půl hodiny, avšak dnes už je pozdě, tak hledáme v džungli místo k přespání.

Na hinduistickém festivalu v Ridi

Dalšího dne vyrážíme přes Ratadu dále k městečku Burtibang, které je vzdáleno tři dny pochodu. Můžeme tam načerpat potřebnou energii a další zásoby. Trasy nejsou značeny, ale jsou dobře schůdné a místní domorodci nám rádi poradí.

Nepálci jsou někdy bohužel až zbytečně hodní a než aby nám neporadili, i když neznají odpověď, raději si ji vymyslí. To se potom odráží ve skutečnosti, že máme několik různých informací ohledně odjezdů autobusů, nebo několik verzí cest, z nichž sice každá vede na jinou stranu, ale přesto všechny zaručeně míří do našeho cílového místa.

Trasa je jako sinusový graf. Každý den zdoláváme 1 500 metrů převýšení a mě třetí den na pochodu dostává chřipka. Na konci jsem unavený, jak kdybych celý den kácel sekvoje švýcarským nožíkem. Stmívá se zde po páté hodině, takže jen co najdeme místo k přespání, zasytím se instantní polévkou a se západem slunce usínám.

Následujícího dne se dostáváme do Burtibangu, najdeme si hotýlek, kde jsou na nás tak hodní, že nám ohřívají vodu do kýble na umytí. Příští dva dny trávíme zde, abychom si odpočinuli a vyléčili dobitá těla.

Burtibang je nádherný konec vyspělé civilizace ležící v údolí. Ze základních potřeb tu najdete signál, mobily, autobusy, jeepy, lehký výběr jídla a dokonce i internet. Na druhou stranu jsme rádi, že tyto věci v následujícím týdnu nebudeme potřebovat.

Vzhůru k Dhorpatanu

Vítá nás krásné sluneční ráno a my vyrážíme opět do terénu. Šotolinová cesta postupně přechází do horské cestičky pouze pro muly a lidi. Zprvu na nás Nepálci nevěřícně zírají, avšak když se na ně usmějeme a prohodíme jejich pozdrav "namasté", oplatí nám úsměv několikanásobně a jejich dlouhé "namastééé" se rozléhá horami ještě několik sekund poté.

Výhled po ránu na vesničku Ratada

Doba, za kterou bychom měli dojít do vesničky Dhorpatan, se opět mění s každou odpovědí místního obyvatele. Dle jednoho tam budeme za 3 hodiny, druhý říká za 7, jiný za den a další si myslí, že už tam máme být.

Pokračujeme stezkou ve skále kolem potoku a dojdeme do sedla. Dhorpatanská planina se rozprostírá pod námi. Stmívá se ale moc rychle, proto obsazujeme kamennou útulnu a rozděláváme v ní oheň. Po pár minutách jsme nuceni si vybrat, jestli raději mrznout, nebo se dusit dýmem.

Kamenná útulna v sedle nad Dhorpatanskou planinou

Uhasíme plameny a zabalení v dece a schovaní ve spacáku si leháme na smrkové větve a karimatky. Ráno je děsná zima, ze které zbaběle prcháme na slunce, které již nahřívá vesnici Dhorpatan.

Údolím Uttar Gangy

Vesnička Dhorpatan leží nad hranicí třech tisíc metrů a v okolí se prohání po rozmrzající půdě několik koní. Čítá pár příbytků, které jsou obleženy štíty hor zvedajících se do výšky až pět tisíc metrů nad mořem. U jednoho domu, jenž je ze všech stran ověšený tibetskými vlajkami, zastavujeme a jeho majitelka nás zve na jídlo a slaný tibetský čaj s jačím máslem. Poté se ptá, zda chceme přespat v jedné komůrce. Neodmítáme.

Večer sedíme s pánem domu, Jhempa Thile, rodákem z Tibetu. Jhempa a jeho kamarád Jeevan Kumaar Pon nám vysvětlují cestu, kudy se máme zítra vydat. Taky prozrazují, že se tady staví malé vnitrostátní letiště, které bude spojovat Dorpatan s Kathmandu.

+ Karakoram, ledovec Baltoro - reportáž z treku pod osmitisícovky K2 a Broad Peak
+ Trek k pramenům posvátné Gangy a ledovci Gomukh, indický Himaláj
+ Treking v Indii, Gharwalský Himaláj
+ Trek v okolí Darjeelingu, Indie
+ Na dohled Everestu
+ Šiša Pangma, Tibet
+ Trek kolem jezera Manasaróvar, Tibet
+ Mount Everest je nižší!?

Hory Höhenweg Sengsengebirge (1), rakouská hřebenovka Sengsengebirge
Hory Východ Slunce z Velkého Choče, zimní túra na nejvyšší horu Chočských vrchů
Hory Východ Slunce z Lysé hory, noční výstup na nejvyšší horu Beskyd
Hory Za výhledy na hřeben Kaitersbergu, turistika v Bavorském lese
Čertovo jezero Malá Fatra, ubytování Majláthova chata Hrad Helfštýn Krušné hory Téryho chata Luční bouda Kvarky Bouzov Balcarka Bzovík Maroko Punkevní jeskyně Polárka Vartovka Wildspitze Volovské vrchy Cumulonimbus Bratislavský hrad Měsíc Pohorky Keprník
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…