Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má

Túra na Nadelhorn ve Walliských Alpách

Sami na Nadelhornu, Walliské Alpy

1.4.2014 | Tomáš Schůrek

Impozantní kotel tvořící duo Lenzspitze a Nadelhorn (4 327 m n. m.) mě zaujal již při výstupu na Lagginhorn, asi měsíc před touto akcí. Proto jednoho podzimního dne vyrážíme s partou do údolí Saastal ve Švýcarsku. Konkrétně pak do městečka Saas Fee, odkud náš výstup započneme.

Vrchol Nadelhornu 4 327 m n. m.

V blízkém okolí už máme slezeno pár kopců, a proto tentokrát volíme Nadelhorn. Tento vrchol se řadí ještě s dalšími třemi (Stecknadelhorn - Hobärghorn - Dirruhorn) do hřebínku zvaného Nadelgrat, přičemž sousední Lenzspitze již patří do skupiny Mischabel společně s Domem a Täschhornem. Oba hřebeny pak tvoří horskou kulisu oddělující dvě známá údolí. Na západě Mattertal a na východě Saastal.

Podmínky zatím nejsou úplně ideální. Je zataženo, hory jsou zahaleny v šedých mračnech a začíná poletovat sníh. Přesto vidina lepšího zítřku vítězí a my vyrážíme z městečka Saas Fee, k dnešnímu cíli. Je jim Mischabelhütte. Chata postavena na skalním hřebínku ve výšce 3 329 m n. m.

Čtěte také: Mont Blanc, výstup na nejvyšší evropský vrchol

Procházíme městečkem a po místní červené značce nejprve lesem, poté projdeme tunýlkem a po sjezdovce do řídkého modřínového lesíka, kterým stoupáme až k ledovcové říčce. Na druhou stranu se dostaneme po úzké lávce. Tady již začíná pořádné stoupání a pěšinka se klikatí strmě vzhůru.

Klikatící se stezka na Michabelhütte Žebřík na hřebeni Distelhornu

Už první kroky napověděly, že tenhle výstup rozhodně nebude zadarmo. O pár desítek metrů výše už stoupáme zasněženou krajinou. Sníh nadále poletuje a z cárů mlhy vykukují domečky v Saas Fee. Na posledním rozcestí přecházíme na modré značení, které nás dovede až k chatě.

Nejprve zleva pod skalním hřebínkem Distelhornu traverzujeme vzhůru, až se dostaneme pod samotný hřebínek. Tam nás čeká zajištění kramlemi, ocelovými lany a asi osmimetrovým žebříkem. Terén v těchto místech je již poměrně exponovaný, ale i přes čerstvý sníh necháváme mačky v batohu.

Chaty Mischabelhütte

Po skalním hřebenu s občasným přidržením ocelového lana docházíme k chatě, která na nás po cestě tu a tam vykoukla. Je jedna hodina odpoledne a ze Saas Fee jsme zvládli necelých 1 550 metrů za čtyři a půl hodiny.

Na Mischabelhütte dáváme zasloužené pivo a po zbytek dne ladíme zítřejší formu u "Člověče nezlob se". Počasí je nadále stejné a my si užíváme prázdné chatičky, která je jen a jen pro nás.

Východ Slunce v sedle Zwischbergenpass mezi vrcholy Weissmiesu a Portjengratu Ráno nad Mischabelhütte, vlevo Bernské Alpy, vpravo Fletschhorn Ulrichshorn 3 925 m n. m.

Předpověď nás nezklamala a ráno se probouzíme do jasné oblohy. Údolí Saastal je zahaleno mlhou a my si užíváme výhledy na okolní zasněžené vrcholky. Po typické alpské snídani (chléb s marmeládou) vyrážíme již v mačkách směr Nadelhorn. Nejprve horskou stezkou vzhůru k Schwarzhornu, cestou míjíme vodní tank, zásobující chatu vodou.

Ve výšce cca 3 620 metrů opouštíme skalní terén a nastupujem na ledovec Hohbalmgletscher. Tady se navazujem. Dále do sedla Windjoch nejdeme přímo, jak by to bylo jistě kratší, ale volíme mírný oblouk do kotle, kde je méně trhlin. I přes pár centimetrů nového sněhu, jsou trhlinky dobře viditelné.

Lenzspitze a Nadelhorn Duo Lenzspitze - Nadelhorn ze sedla Windjoch

Na ledovci Hohbalmgletscher hodně fotíme. Objektivy fotoaparátů nejvíce míří na severovýchodní stěnu Lenzpitze. Přecházíme ledovec a traverzujeme do sedla Windjoch (3 850 m n. m.), které odděluje Nadelhorn od Ulrichshornu.

Dáváme krátkou pauzičku na focení a něco k snědku a po severovýchodním hřebeni tlapeme dál. Hřeben je celkem vyfoukaný a tak si razíme cestu kupředu celkem snadno. Přelézáme nepatrné skalky a pomalu se dostáváme pod vrchol, kde na nás číhají první obtížnější pasáže.

V dáli Bernské Alpy Hobärghorn a Dirruhorn Na severovýchodním hřebeni Nadelhornu

Ledové plotny a strmost svahu nás nutí poslední metry odjistit o vyčnívající skalky. Záhy, asi v půl jedenácté, už si vychutnáváme pohledy od vrcholového kříže. Místa je tu poskromnu, takže se tu vlezou s bídou dva lidi.

Je to vždycky úžasný pocit stát takhle vysoko a vychutnávat si daleké výhledy. Dneska je to o to lepší, že je azurové počasí a celý Nadelhorn je jen pro nás. Výhledy na severní stěnu Domu jsou přímo úchvatné, na západě pak horizontu kralují Matterhorn a také bílá pyramida Weisshornu.

Pod vrcholem Nadelhornu Severní stěna Domu a Matterhorn Matterhorn a Weisshorn, dole údolí Mattertal

U vrcholového kříže se však zdržujeme jen chvíli, od západu pere mrazivý vítr a tak nám trochu tuhne úsměv. Schováváme se do závětří pár metrů pod vrškem. Volíme krátkou pauzu a po chvíli zahajujeme sestup. Ten nám bude zpříjemňovat pohled na protější kopce (Fletschhorn - Lagginhorn - Weissmies).

Sluníčko už nějakou dobu pěkně hřeje a my nasáváme horskou atmosféru. Užíváme si sestup (po stejné trase), který se ovšem ke konci začíná měnit v utrpení. Míjíme Mischabelhütte, jen letmo koukám na teploměr a ručička ukazuje rovných deset stupňů. Ještě ráno leželo u chaty pár centimetrů sněhu, avšak teď už po něm není ani památky.

Sestup po severovýchodním hřebeni, vlevo nahoře vrcholový kříž Nadelhornu Fletschhorn, Lagginhorn a Weissmies Kozorožci pod Mischabelhütte

Když docházíme dolů do Saas Fee, které bylo téměř po celou cestu z chaty na dohled, máme toho až po krk. Ještě na nás však čeká zlatá odměna a pak hurá na kutě. Zítra na nás čeká další výstup, ale o tom třeba někdy jindy…

Mapy

• Kompass 1:50 000 (117 Zermatt - Saas Fee)
  • Landeskarte der Schweiz 1:50 000, list 284 Mischabel

Klasifikace

• Obtížnost PD až PD+ , skála II. stupeň UIAA

Převýšení

• Saas Fee - Mischabelhütte: 1 531 m (výstup 4,5 hod., sestup 3,5 hod.)
  • Mischabelhütte - Nadelhorn: 998 m (výstup cca 4 hod., sestup 3 hod.)

+ Hrebeňovka na Mont Blanc, Savojské Alpy
+ Allalinhorn a Alphubel, alpské čtyřtisícovky
+ Breithorn, Walliské Alpy
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
+ Přechod Karnských Alp
+ Via ferraty u Lago di Garda
+ Zimní přechod pohoří Hochswab
+ Výstup na Gran Paradiso, Itálie

Hory Nezapomenutelný dvoudenní trek za humny Ostravy? Vandr údolími Setiny a řeky Moravice
Hory Treking s Tilakem 2014; vyhlašujeme jubilejní X. ročník autorské soutěže
Hory Srážky komet vysvětlují překvapivý objev oblaku plynu v okolí mladé hvězdy
Buchlovský kámen Nízké Tatry, ubytování Kamenná chata Bouzov Gutštejn Chata Borišov Dereše Vihorlat, ubytování Chřiby Pičulín Drahotuš Mauricius Praděd Polární záře Čičmany Olperer Čergov Lyskamm Kremnické vrchy Jeskyně Šipka Mačky Vikštejn

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku