Poslední aktualizace: 20.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Mont Chaberton v Hautes-Alpes

Túra na Mont Chaberton v Hautes-Alpes

Klasický výšlap na strážce francouzsko-italských hranic

31.10.2016 | Aleš Neulinger

Departement Hautes-Alpes je v létě méně navštěvovaná alpská oblast, jejímž centrem je francouzské město Briancon. Tento kraj ožívá hlavně v zimní lyžařské sezóně, potažmo v červenci, pokud sem Christian Prudhomme přivede některou horskou etapu Tour de France. Legendární průsmyky Col ďIzoard a Col du Galibier leží v bezprostřední blízkosti. V srpnu je zde ale turistů poskrovnu, což nám samozřejmě nesmírně vyhovuje…

Túra na Mont Chaberton

Výstup začínáme přímo na Brianconem, v průsmyku Col de Montgenevre (1 854 m), kam Tour občas také zavítá. Počasí přeje, tento region garantuje 300 slunečných dnů v roce. Procházíme pod lanovkou a šlapeme širokou lesní pěšinou, kterou v této nadmořské výšce ještě lemují smrky a modříny. Dostáváme se do širokého údolí a stezka pokračuje doprava - do kamenného koryta, které na jaře zřejmě odvádí vodu z tajícího sněhu z místních masivů.

Čtěte také: Toulky po Écrins, trek po GR 54 neboli Tour de l´Oisans (2)

Po dvou hodinách přicházíme do jakéhosi sedla, odkud je vidět na východní stranu - do Itálie a také na náš dnešní cíl - Mont Chaberton (3 131 m n. m.). Horský chodník zatáčí opět doprava a my stoupáme v celkem nudných serpentinách k vrcholu. V době války sem vedla horská silnička a jezdilo se terénními vozidly. Obdivuji odvahu tehdejších šoférů, svah je hodně prudký, cesta úzká a plná štěrku.

Túra na Mont Chaberton Túra na Mont Chaberton

Pod vrcholem míjíme zbytky vojenských kasáren, v době druhé světové války zde byla posádka 340 vojáků a za pár minut jsme nahoře. Špička hory Chaberton byla v roce 1940 snížena asi o šest metrů z důvodu stavby osmi věží, na kterých byla umístěna děla, střežící průsmyk Montgenevre. Hora je neskutečně "placatá" a opevněný vrchol byl díky své nadmořské výšce pojmenován "Pevnost v oblacích".

S válečnými pozůstatky se setkáváme na každém kroku - rezavé plechovky, klubka starého ostnatého drátu a osm dominantních cihlových věží. Vzduch je čistý a výhledy po okolí až kýčovité. Na severu vidíme Mont Blanc, na západě Mont Pelvoux a na jihu nepřehlédnutelný Pic de Rochebrune. Času na návrat máme dost, takže si pobyt na tomto plochém vrcholu vychutnáváme do odpoledních hodin.

Túra na Mont Chaberton Túra na Mont Chaberton Túra na Mont Chaberton

Sestupujeme stejnou cestou jako nahoru a procházíme okolo zátarasů z ostnatého drátu - dalších svědků druhé světové války. Míjíme cyklistu, tlačícího na vrchol horské kolo a přicházíme dolů do malebného zeleného údolí, kde ještě necháváme odpočinout kolenům, zatíženým vydatným klesáním. Odtud je už jen kousek na parkoviště, nasedáme do našeho spolehlivého přibližovadla a míříme na ubytko do Puy S. Vincente.

Túra na Mont Chaberton Túra na Mont Chaberton Túra na Mont Chaberton Treking.cz - diskuze

+ GR 54 - Tour de l´Oisans, treking v Dauphinských Alpách
+ Po stopách 1. svetovej vojny - via ferraty na Sas de Stria a Lagazuoi Pizo
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Západní Dolomity, výstup na Piz Boe a túra okolo hor Marmolada a Plattkofel
+ Co jsou to via ferraty?
+ Ferrata Diavolo, zajištěné cesty v Alpách
+ Ferraty u Lago di Garda, Itálie
+ Putování po Jižním Tyrolsku aneb po stopách Ötziho (1)
+ Přechod Karnských Alp
+ Carnia Verde neznámá "Zelená země"
+ Po visutém žebříku na Jof di Montasio, jednodenní túra na nejvyšší kopec italské části Julských Alp
+ Na Mangart v Julských Alpách s dětmi
+ Výstup na Jalovec, krystal Julských Alp
+ Přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (1), přechod Julských Alp
+ Julské Alpy (2), přechod Julských Alp
+ Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin, Slovinsko - Julské Alpy (2)
+ Kobilja glava u Tolminu, Slovinsko - Julské Alpy (3)
+ Bohinjské hory: Rjava skala, Orlove glave, Šija - Julské Alpy (4)
+ Julské Alpy, výstup na Triglav, Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 4
+ HTL Steig – Gutensteinerské Alpy, oblast Hohe Wand
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

Proton Šídlo pestré Chata Slaměnka Na Turoldu Smraďoch Marcelka Chata Šerlich Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Osmitisícovky Loket Planeta Saturn Brouci Kuiperův pás Pohorky Říp
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Přírodní zajímavosti Velká kotlina, ledovcový kar a nejvýznamnější botanická lokalita v ČR
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Propasti Hranická propast, nejhlubší propast v ČR
5. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
6. Horské chaty Téryho chata: Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů