Poslední aktualizace: 8.3.2024 , svátek má

Výstup na Kriváň (2 494 m) ve Vysokých Tatrách

Obtížnost a délka túry na Kriváň ve Vysokých Tatrách

1.5.2007 | Otakar Brandos

Kriváň (2 494 m) patří k těžším turistickým podnikům ve Vysokých Tatrách. Zdolání vrcholu Kriváně vyžaduje určitou fyzickou i technickou zdatnost, neboť část trasy na Kriváň je exponovaná. Přesto ani ta nejtěžší místa na Kriváni nejsou zajištěna fixními řetězy. A že by se místy ty řetězy věru hodily. Zejména za mokra či při sněhovém poprašku…

Stezka na Kriváň

První zaznamenaný výstup na Kriváň uskutečnil v roce 1772 A. Azirbess. Vrchol byl dlouhou dobu považován za nejvyšší ve Vysokých Tatrách, než byla barometricky určena jeho skutečná výška. V minulosti se v masívu Kriváně dolovalo stříbro a další kovy. Následující trasu doporučuji provést ve směru jak je popsáno, nikoliv ve směru opačném, protože si tak při výstupu ušetříme zhruba 400 výškových metrů.

Túru doporučuji zahájit na Štrbském plese, které slouží jako východisko pro řadu dalších túr. Pleso obejdeme z jižní strany a vydáme se po červeně značené magistrále směrem k severozápadu. Zhruba za hodinu dojdeme po vozové cestě k rozcestí u Jamského plesa.

K samotnému Jamskému plesu je to odsud ještě asi tři minuty. Na rozcestí odbočíme doprava na modře značený turistický chodník vedoucí na Kriváň. Cesta nejprve prochází lesem, který však brzy řídne a postupně přechází do pásma kosodřeviny. Zde se také otevřou první pohledy na Malý Kriváň a za ním se krčící vrchol samotného Kriváně.

III. doplněné a zcela přepracované vydání průvodce Vysoké Tatry je tentokráte doplněno o polskou část Tater, která je logickou a nedělitelnou Turistický průvodce
součástí tohoto horského celku. Protože celkový objem informací v knize obsažených podstatně narostl «

O něco výše již vidíme na opačné straně i hřeben Nízkých Tater a Podtatranskou kotlinu. Chodník obchází vrchol Jamy (1 572 m) a přivádí nás do oblasti zvané Predný Handel. Tady v minulosti probíhala důlní činnost. Na pravé straně je vidět Krátká veža, Ostrá veža, Krátka a Dolina Suchá voda. Tady se cesta prudce stáčí doprava, kousek klesá, aby pak mohla vzápětí opět stoupat na Podkrivánskou poľanu.

Odsud má již turistický chodník (dále již jen TCH) vysokohorský charakter. Obcházíme západní svahy Malého Kriváně a přicházíme po táhlém stoupání, z nějž se otevírají nádherné pohledy na Červené vrchy a Liptovské kopy, na rozcestí.

Od rozcestí v Krivánskem žlabu TCH prudce stoupá na Malý Kriváň. Je vydlážděn žulovými plotnami, místy je však dosti suťový, proto je nutno zachovávat opatrnost. Z Malého Kriváně nepatrně klesá do Daxnerova sedla a odsud již cesta vede přímo vzhůru na vrchol Kriváně. Ten poskytuje úžasné výhledy prakticky na celé Vysoké Tatry.

Kriváň od západu

Výstup je v některých krátkých úsecích silně exponován a během náledí je prakticky neschůdný. Ani tyto nejexponovanější úseky však nejsou zajištěny fixními řetězy. Proto je nutné dbát maximální opatrnosti. Zvláště za mokra a nebo námrazy.

Sestup po rozcestí v Krivánskem žlabu je stejný, tady ale odbočíme již doprava a po zeleně značeném TCH se vydáme na Tri studničky. Kousek pod rozcestím je možno přímo u chodníku nabrat pitnou vodu. V letních měsících kvete v celé této oblasti obrovské množství kytek. Po asi 15 minutách sestupu od rozcestí v Krivánskem žlabu se nám zpětně otevírá krásný pohled na Kriváň v podobě, jak je nejznámější.

Chodník pak vede v četných serpentinách hustými porosty kosodřeviny. Na některých místech je však chodník silně erodován, brázdy jsou až 3/4 metru hluboké! Na Grúniku je možno odbočit k místu, kde se v době SNP nacházely partyzánské bunkry. Odbočka je označena šipkou. Bunkry ale byly jen obyčejnými sruby ukrytými v lese.

Strmý sestup lesem, respektive co z něj zbylo po větrné smršti před několika lety, pak končí na rozcestí Tri studničky u pěkného altánku a velkého dřevěného rozcestníku. Vlevo dojdeme asi po 5 minutách k hlavní cestě a nebo můžeme pokračovat vpravo po červené magistrále na Podbanské.

Tuto túru doporučuji jen fyzicky zdatným turistům s jistotou v chůzi v exponovaném terénu a se základními znalostmi pohybu na skále.

Rozhledy z Kriváně
  • Obtížnost: středně těžká až těžká túra, fyzicky značně namáhavá
  • Délka túry: minimálně 7 hodin
  • Celkové převýšení: výstup 1 200 m, sestup 1 550 m
  • Základní trasa: Štrbské pleso – Jamské pleso – Krivánsky žľab – Malý Kriváň – Kriváň – Grúnik – Tri studničky

Kriváň, turistická mapa

náročná tůra (moriseiki, 12.08.2011, 14:20 )
Na Kriváni jsem byl naposledy předevčírem a stále to je hora vyľadující respekt. Nic se na ní nezměnilo.. Pokud vás v létě přepadne sněľení, tak můľe jít o ľivot, nebo» poslední části výstupu jsou po docela kluzkých kamenných plotnách na kterých můľe ujet noha i na suchu.. Kdo trpí závratěma, ten by výstup ani neměl pokouąet. Nechápu, jak někdo můľe psát, ľe je to lehká hora. Jsem trénovaný, běhám kopce, ale takový blábol bych nikdy nevypustil. Vystoupal jsem se zátěľí 10 kg a kdyľ to spojím i s náročným sestupem, tak jsem dole nohy docela cítil....:-)

Kriváň a Vysoké Tatry, turistika - může vás zajímat

Ještěd Bosony Chata Arnika Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Děvičky Higgsův boson Pohorky Cirrus Softshell

12.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (2) / Fotogalerie k článku

Po poměrně chladné noci (v duchu si gratuluji, že jsem již s sebou vzal zimní spacák) konečně …

Turistika · Víte kde v Nízkých Tatrách dávají lišky dobrou noc? Túra přes pomník Jana Švermy, Ďurkovou, Skalku na Žiarskou holi a Bosorky / Fotogalerie k článku

Nízké Tatry jsou druhým nejvyšším pohořím Slovenska. Jejich asi 80 kilometrů dlouhý hřeben …

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

2.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (2): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie č. 1 / Fotogalerie č. 2 k článku

Slunce se pomalu blíží k obzoru a na obloze maluje přenádhernou podívanou. Na strmých skalních svazích …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …