Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 2.12.2015 , , svátek má
Treking > Treky, turistika > Grosser Priel

Grosser Priel

Říjnový výstup na nejvyšší horu Totes Gebirge

9.11.2015 | Jiří Hubka

Při rozhodování kam vyrazit v poslední říjnové dny do hor, tak padla volba na Grosser Priel v Totes Gebirge. Sháníme nezbytné informace o ubytování a počasí. Vzhledem k naší volbě dobýt vrchol severní cestou, rezervujeme ubytování v horské chatě Welser Hütte. Chata v té době již měla být uzavřena, ale vzhledem k pěknému počasí měli otevřeno.

Foto z túry na Grosser Priel

Po brzkém vstávání a odjezdu z Prahy směřujeme přes hranice do rakouského městečka Habernau. V plánu bylo nechat auto u chaty Almtaler Haus. Vzhledem k uzavřené cestě jsme nechali auto na parkovišti o několik kilometru dál.

Rychle se zabalíme a vyrážíme údolím k chatě. V podzimním lese potkáváme několik zmijí, které se ztrácejí ve spadaném listí. Na konci údolí se dostáváme pod masivy hor a v dálce zahlídneme dnešní cíl naší cesty - Welser Hütte. Při pohledu na stěnu si říkáme kudy asi vede cesta. Odpověď na naši otázku dostaneme při stoupání serpentinami lesem a pak suťoviskem.

Čtěte také: Za výhledy na hřeben Sturzhahn a klettersteig Gamsblick na Traweng tak…

Na konci výstupu zakopneme o chatu. Shazujeme batohy, objednáváme zasloužená piva a z houpací lavičky pozorujeme údolí, kterým jsme sem přišli.

Pomalu se nám zatahuje a slunce se schovává za hřebeny hor. Pro nás to znamená rychle si udělat večeři před chatou. Po rychlém ale vydatném jídle z našich batohů, si dáváme ještě další pivo a studujeme další část výstupu. Od jedné skupinky se dozvídáme potřebné informace o stavu cesty. Nakonec dopíjíme a jdeme spát za vydatného bubnování deště do střechy.

Ráno vstáváme brzo. Rychlá snídaně a vyrážíme na cestu. Cesta vede nadále suťoviskem až na rozcestník mezi Grosser Prielem a Schermbergem. Mezitím se nádherně vyjasnilo a sluníčko svítilo "ostošest".

Odbočujeme k Prielu, vystoupáme posledních několik desítek výškových metrů, přeběhneme závěrečný hřebínek až k červenému kříži, který zdobí vrchol Grosser Prielu - nejvyšší hory Totes Gebirge. Rychle oblékáme bundy, protože vítr je tu opravdu studený. Dáváme malou svačinu, vrcholové foto a pomalu se vracíme zpět cestou, kterou jsme sem přišli.

Docházíme k chatě, kde si vyzvedáváme zbytek našich věcí. Ochutnáme ještě místní polévku a vychutnáváme nádherný výhled na slunci. Brzo si však uvědomíme, že nás čeká ještě sestup. Za občasného uklouznutí či stržení malé kamenné laviny, sejdeme do údolí. Odtud již pohodovou chůzí docházíme k Almtaler Haus.

Malá svačinka a opět vyrážíme. Po cestě nás dojíždí auto s rodinkou a holky se rozhodnou je stopnou. Po krátké domluvě házíme batohy do kufru a sami se naskládáme do auta. Za chvíli nám zastaví u parkoviště, kde nás vyloží u našeho auta. Rychle naložíme, zadáme do navigace trasu a vyrážíme směr Praha.

+ Co jsou to via ferraty?
+ Totes Gebirge na sněžnicích a lyžích
+ Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?
+ Aby se vám dobře šlapalo…, jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
+ HTL Steig – Gutensteinerské Alpy, oblast Hohe Wand
+ Tour du Mont Blanc 2008
+ Hochfeiler (3 509 m), Zillertálské Alpy
+ Víkend v pohoří Schneealpe, Rakousko
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
+ Engadinské třítisícovky
+ Ferraty u Lago di Garda, Itálie

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Javorie, Štiavnické vrchy, Vtáčnik a Kremnické vrchy: Trek ve Slovenském středohoří (1)
Hory Expedice Kilimandžáro, výstup na nejvyšší horu Afriky (1)
Hory Ostravice - Lysá hora - Smrk - Ostravice, turistika v Beskydech
Hory Česnekový důl v zimě, netradiční túra v Jeseníkách
Lietava Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Domica Helfenburk Martinova bouda Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Turistická mapa Orion Frýdštejn Ortler Pluto Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany

Poslední diskusní příspěvky

České hory jako smetiště?
 26.02.2017 10 příspěvků
 19.02.2017 4 příspěvky
Slezské Beskydy, hřebenovka v zimě
 19.02.2017 1 příspěvek
Malá Fatra v zimě a s bivakem
 18.02.2017 4 příspěvky
Roháč obecný (Lucanus cervus)
 17.02.2017 11 příspěvků
 09.02.2017 2 příspěvky
Mont Blanc, výstup na horu
 09.02.2017 39 příspěvků
Ahoj,jsem holka z chalupy na opavsku, ráda šlapu p
 06.02.2017 2 příspěvky
Západ Slunce z Lysé hory
 05.02.2017 6 příspěvků
Jsem docela sama a touto cestou bych ráda našla fa
 03.02.2017 1 příspěvek
 27.01.2017 4 příspěvky
Rodeo 4×4 v rumunských Karpatech
 26.01.2017 6 příspěvků
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Tipy na výlet Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu
7. Skály Pravčická brána: Největší skalní brána Evropy, Jetřichovické stěny
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme