Poslední aktualizace: 16.10.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Veľký Grič a Malý Grič, horská túra na Vtáčniku

Výstup na Veľký Grič a Malý Grič, horská túra na Vtáčniku

Sopky nad Handlovou v pohorí Vtáčnik

20.4.2012 | Andrej König

Každý, kto kedy prechádzal cez Handlovú, nemohol nad mestom smerom na Žiar nad Hronom prehliadnuť impozantný andezitový vrch Veľký Grič, ktorý je výborným východiskovým bodom na prechod hrebeňom panenského sopečného pohoria Vtáčnik.

Pod Kňazovým vrchom

Mesto Handlová (420 m n. m.) leží ak už nie v srdci Slovenska, tak istotne sa dá povedať, že v srdci Európy, keďže geografický stred Európy sa nachádza neďaleko nad Kremnicou. Vzdušnou čiarou je vzdialený 10 km.

Územie mesta je situované v juhovýchodnej časti Hornonitrianskej kotliny. Centrálnu časť tvorí Handlovská kotlina, juhozápadnú treťohorné pohorie Vtáčnik s dominantami Veľký Grič (971 m n. m.), Malý Grič (876 m n. m.) a Kňazov vrch (694 m n. m.), na východe a juhovýchode je to treťohorné sopečné pohorie Kremnické vrchy s najvyšším vrchom Vysoká (935 m n. m.) a na severe susedí s pohorím Žiar.

Čtěte také: Vtáčnik, zapomenuté pohoří Slovenska

Už aj bez toho, aby človek čo len vkročil na vrcholy týchto dávno vyhasnutých sopiek, nikoho nenechajú chladným pohľady na masívnu vyše 200 m vysokú skalnú stenu Veľkého Griču, či na zaujímavý kužeľový skalnatý sopúch Malého Griču. Východná stena Veľkého Griču pritom ponúka atraktívnu, aj keď bohužiaľ málo známu možnosť výstupu na vrchol zabezpečeným chodníkom na štýl vysokotatranských chodníkov, ale k tomu sa dostanem ešte neskôr.

Kňazov vrch alebo Pfaffenberg

Celé okolie je svojou krásnou prírodou a možnosťou atraktívnych výstupov na vrchy s veľmi zaujímavými výhľadmi ako stvorené na relatívne nenáročné túry, ktoré príjemne prekvapia každého milovníka hôr.

V pozadí Veľký Grič Lezecké skalky Malého Griču

Nie je problém nájsť v centre Handlovej červenú turistickú značku, ktorá nás neomylne navedie na začiatok túry. Neskôr v okrajovej časti mesta sa z červenej značky oddeľuje zelená turistická značka. Aj keď lákavejšou možnosťou by sa zdala voľba ísť po červenej značke priamo na Veľký Grič, oveľa zaujímavejšou alternatívou je vydať sa po zelenej značke.

Po nej sa onedlho dostaneme na známe výletné miesto handlovčanov Jedna studnička, kde sa na romantickej lúke dá občerstviť pri studničke a zároveň sa pokochať výhľadom na najmenšiu sopku Kňazov vrch, medzi domácimi skôr známu ako Pfaffenberg.

Kto má chuť, môže odbočiť z chodníka a vystúpiť na tento vrch, na ktorom krásne vidno dávne sopečné vyvreliny, vychladnuté a časom geologickými procesmi bizardne poskrúcané do stĺpovitých formácií. Už z tohto kopca je výhľad na celé mesto aj okolie.

Jeseň sa blíží Hríbom sa tu darí

Chodník ďalej pokračuje s nie veľkým prevýšením zmiešanými lesmi na ďalšie miesto, domácim dobre známe, nazývané Tri studničky. Je to zároveň aj ďalšia možnosť ovlažiť sa čerstvou pramenitou vodou zo studničky.

Bohužiaľ aj tu môžeme dobre vidieť negatívne dopady dnešnej doby, keďže pôvodné najznámejšie výletné miesto je spustnuté, banská chata, voľakedy miesto osláv a rôznych podujatí, už dávno vyhorela, hočky a kolotoč pre deti zdevastovali vandali a dielo skazy dokonal zub času. Výhodou je zase väčší kľud a možnosť nerušene si opiecť na niektorom z ohnísk.

Malý Grič

Posilnenie padne vhod, lebo terén sa dramaticky mení a onedlho už stúpame stále po zelenej značke na ďalšiu dávnu sopku Malý Grič. Doteraz mierne stúpanie sa naozaj zmení na prudký výstup, ktorý dá zabrať. Posledných pár metrov pred samotným vrcholom sa už štveráme po skalách, tušiac blízkosť výhľadu. Vrchol Malého Griču tvorí skalnatý kužeľ, takže výhľady z neho sú ničím nerušené. Je tam osadená aj oceľová doska s vytepanou rozhľadovou ružicou, ktorá pomôže zorientovať sa v okolitých pohoriach a vrcholoch.

Kuželovitý sopúch Malého Griču Západ slnka nad hrebeňom Vtáčnika

Z vrcholovej skalnatej plošiny vidíme aj Veľký Grič, cieľ našej ďalšej cesty. Pri pohľade naň s jeho mohutnou skalnou stenou musí plesať srdce každého turistu. Malý Grič je vďačnou lokalitou aj pre horolezcov.

Mapa

Nie raz sa stalo, že nás pri kochaní sa výhľadmi a vyhrievaní sa na slniečku, prekvapili horolezci lezúci po skalných stenách priamo pod vrcholovou ružicou. Sám som tam neraz liezol tamojšie andezitové cesty, síce známe len z lokálneho hľadiska, ale o to zaujímavejšie pre tunajších lezcov. Dokonca tam vzniklo už aj pár zimných ciest, takže možnosti lezenia sú tam celoročné.

Na vrchole nie je problém stráviť dlhú dobu, no čas neúprosne napreduje, tak sa musíme pohnúť ďalej. Zostúpime tým istým chodníkom a pokračujeme ďalej po zelenej značke. Stúpanie opäť nie je veľké a tak v kľude môžeme nasávať krásy okolitých lesov. Pri tichom pochode nie je problém zbadať aj rôznu lesnú zver.

Mohutný košatý dub nás privíta pri vstupe na malú lúku na mieste zvanom Uhliská. Nesmieme zabúdať, že sa stále pohybujeme v banskej oblasti s dlhou históriou ťažby hnedého uhlia a z toho pramenia aj mnohé pomenovania. Na Uhliskách je turistický rozcestník.

Veľká Lehôtka a Cígeľ

Ďalej po zelenej značke sa môžeme dostať až do okresného mesta Prievidza a po žltej značke do dedinky Veľká Lehôtka. My sa vyberieme žlto značeným chodníkom, no presne opačným smerom na Veľký Grič. Cesta veselo ubieha po lesných cestách, ktoré lemujú prevažne bukové a zmiešané lesy. Prevýšenie stále nie je veľké, tak postupujeme bez väčšej námahy.

Celé okolie Handlovej je poddolované a sem tam sa vyskytnú zosuvy v podzemí, o čom svedčia zlovestné jamy popri ceste. Sú našťastie dobre viditeľné a aj označené, ale treba si radšej dávať pozor. Stále viac a viac stúpajúci terén dáva jasne tušiť blížiaci sa hlavný cieľ našej cesty, Veľký Grič.

Vyľadnená zimná lezecká cesta Mraziak na Veľkom Griči

Behom pochodu minieme ešte jeden turistický rozcestník, od ktorého sa dá po zelenej značke dostať do dedinky Cígeľ, no my sa len stále držíme žltej značky. Turistické značenie je po celej trase jasné, nikto by nemal stratiť chodník.

Veľký Grič

Zvýšený tep a zrýchlené dýchanie jasne dáva pocítiť rýchlejšie naberanie výškových metrov. Terén je stále strmší a o to aj zaujímavejší. Menšie skalky dávajú tušiť blízkosť vrcholu. Už čisto bukovými lesmi míňame ďalšie prepadliská a zastavujeme sa na prvej peknej vyhliadke, na skale s výhľadom na už navštívený Malý Grič.

Nezdržíme sa dlho, hlavný výhľad nás ešte len čaká. Nachádzame sa približne vo výške 880 m n. m. a zostáva nám už iba necelých 100 výškových metrov. O chvíľu sa už predierame mladou bučinou na bývalom rúbanisku, aby sme z nej vyšli na príjemný vrcholový terén a onedlho sme spočinuli pri vrcholovej knihe umiestnenej na rozcestníku.

Posledných pár metrov nás delí, kým vystúpime z príjemného chládku starých bukov a pred nami sa otvoria fantastické výhľady do Handlovskej kotliny a na viac, či menej vzdialené pohoria. Na skalnatej vyhliadke je opäť umiestnená kovová doska s rozhľadovou ružicou, čo zjednodušuje identifikovanie všetkých okolitých vrcholov.

Z vrcholu je polkruhový výhľad od Veľkej Fatry po Štiavnické vrchy, z priesekov aj na Strážovské vrchy a Malú Fatru. Možno vidieť vrcholy od Žiaru (845 m n. m.) na juhu až po Tlstú (1 414 m n. m.) vzdialenú 31 km. Z hrebienka medzi touto plošinkou a najvyšším bodom vidno panorámu od Krížnej (1 575 m n. m.) až po Vyšehrad (830 m n. m.). Pri mimoriadne dobrej viditeľnosti možno dovidieť až na 50 km vzdialenú Krivánsku skupinu Malej Fatry s Veľkou Chochuľou (1 753 m n. m.) v Nízkych Tatrách, alebo na Prednú Poľanu (1 368 m n. m.).

Výhľad na Handlovú z Veľkého Griču Andezitové vyvreniny na Kňazovom vrchu

Táto výhľadová skalnatá plošina končí 30 metrovou stenou spadajúcou do Šúchaly. Šúchala je mohutný žľab, tiež vďačné miesto na výstup, alebo zostup z vrcholu. K nej sa viaže jedna zaujímavosť, keď som raz pri potulkách týmto žľabom našiel starý vak aj s dokladmi, ktoré som odovzdal na polícii.

O pár dní ma kontaktovala kriminálka s tým, že tie doklady patria nezvestnému staršiemu pánovi, ktorý sa stratil na túre pred dvomi rokmi. Na mieste činu sme potom našli ešte nejaké ľudské kosti rozvláčené zverou. Aspoň spočinul v prírode, ktorú tak miloval.

Chrámový štít

Tak ako Malý Grič je zaujímavý pre lezcov, Veľký Grič ponúka ešte oveľa väčšie možnosti letného aj zimného lezenia, pričom táto andezitová vyvrelina silne pripomína tatranské lezenie. Stačí zísť z výhľadu cca 70 m nižšie kopírujúc protiľahlý skalný hrebeň, až prídeme na vrch Chrámového štítu, kde je umiestnená vrcholová kniha slúžiaca pre zapisovanie uskutočnených výlezov.

Oplatí sa sem zostúpiť, pretože až z tadeto vidieť mohutnosť východnej steny. Pri pohľade do 250 metrovej hĺbky sa naplno ukáže dramatickosť týchto skál. Množstvo lezeckých ciest nenechá chladným žiadneho horolezca. V zime sa v tunajších žľaboch dokonca vytvárajú zaujímavé leziteľné ľady, o dôvod viac pre horolezcov navštíviť túto oblasť.

Veľký Grič - vpravo vidno výraznú Šúchalu a steny Chrámového štítu Veľký Grič zahalený v oblakoch

Aby som sa nezabudol vrátiť k sľubovanému prekvapeniu, v neposlednom rade treba spomenúť ešte jednu veľmi atraktívnu možnosť výstupu na Veľký Grič jeho vyše 200 metrovou východnou stenou zabezpečeným chodníkom.

Už z Chrámového štítu je možné zostúpiť ním dole, ale najväčší zážitok poskytne pri výstupe. Pre najľahší prístup k tomuto chodníku je dobré prísť autobusom na Horný koniec Handlovej. Cez uličky tejto oddelenej časti mesta nás masív Veľkého Griču neomylne navedie na poľnú cestu za obcou a následne sa dostaneme cez lúky až k úpätiu hory.

Reťaze

Na konci poslednej lúky nie je ťažké nájsť v pravom rohu na strome nápis Reťaze a ďalej už stačí len sledovať biele šípky. Tie nás privedú k nástupu do zabezpečenej cesty. Tento prístup je zhodný aj s prístupom k lezeckým cestám, ktoré môžeme vidieť z chodníku pod skalami. Samotný zabezpečený chodník je celý zaistený reťazami. Slúži len zdatnejším turistom, alebo horolezcom a určite každého milo prekvapí svojim vysokohorským charakterom.

Prvých zhruba 100 m stúpa prudko kolmo hore východnou stenou v jej pravej časti, aby vzápätí traverzom zamieril vľavo smerom k Chrámovému štítu. S týmto chodníkom naozaj nemôžu súperiť ani niektoré zabezpečené chodníky z vysokohorských terénov. Z Chrámového štítu to už nie je ďaleko na hlavný výhľad, ako som už spomínal.

Pohľad do zahalených údolí zo svahov Veľkého Griču Lesy na vrchole Veľkého Griču

Z Veľkého Griču sa dá po červeno značenej Nitrianskej magistrále vydať na hrebeňovku Vtáčnika, no to až nabudúce. Náš turistický okruh bohatý na zážitky a nádherné výhľady ukončíme zostupom po červenej turistickej značke späť do Handlovej.

Zostup z vrcholu týmto chodníkom prekvapí svojou strmosťou a hlavne v zime to potom býva veľká zábava, keď niekedy nepoužijete zrovna nohy, ale iné časti tela. Pri chodníku sa nedá prehliadnuť ďalšia a zároveň posledná studnička s pramenitou vodou.

Rybník Konštantín

Keď zostúpime pod úpätie hory, z lesa sa vynorí romantický rybník Konštantín s príjemným posedením na jeho brehoch. Vznikol zaplavením lomu po povrchovej banskej činnosti a už dlhé roky poskytuje možnosti na oddych, ako aj na športové vyžitie, keďže v zime sa na ňom vytvára kvalitná ľadová plocha. Nachádza sa hneď vedľa chodníka, takže sa nedá minúť. Nenáročný zostup nás onedlho zavedie do ulíc mesta, kde aj ukončíme ďalší príjemne strávený deň v týchto nádherných končinách stredného Slovenska.

Veľký Grič, Kňazov vrch a Malý Grič Tesne pod Chrámovým štítom

Keďže tunajším ľudom záleží na zachovaní okolitých prírodných krás a súčasne majú v úcte technické pamiatky po banskej činnosti, rozhodlo sa nedávno o vybudovaní Turisticko-náučného banského chodníku Handlová. Spomínam ho aj preto, lebo z veľkej časti kopíruje náš dnešný okruh. Má dĺžku 9,5 km a prejdenie jeho stredne náročnej trasy trvá 4-6 hodín. Dá sa z neho náväzne vystúpiť aj na Malý a Veľký Grič. Turisti sa môžu pri prechode trinástimi stanovišťami a dvomi oddychovými zónami v lone prírody oboznámiť s históriou baníctva Handlovej a jej okolia a zároveň aj získať poznatky o faune a flóre tunajšej prírody.

Bývala sopečná krajina v bezprostrednom okolí Handlovej so svojimi skalnatými vrchmi, krásnou prírodou, ako aj s možnosťami lezenia a ostatnými atrakciami vrátane bansko-technických pamiatok v prírode, určite nenechá nikoho chladným po ich navštívení a bude sa sem chcieť ešte niekedy vrátiť.

Hory Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
Hory Přes Baraniarky a Kraviarske na Veľký Kriváň, Chleb, Hromové, Steny a Poludňový Grúň