Poslední aktualizace: 11.11.2019 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Kalbling a horu Sparafeld v Gesäuse

Výstup na Kalbling a horu Sparafeld v Gesäuse

Horská turistika v Národním parku Gesäuse (3)

13.5.2011 | Josef Franc

Tato překrásná túra vede zprvu po stejné trase kolem "Kamenného psa" přes sedlo u Rotofen do doliny Sulzkar. U rozcestníku vedle soukromé chaty na louce Sulzkaralm se můžeme rozhodnout, zda pokračovat v sestupu po značené pěšině rovně přes levou část doliny, anebo zabočit doprava a pozvolna klesat neznačenou zpevněnou lesní cestou, z níž můžeme pozorovat pro změnu pravou část doliny s potokem Sulzkarbach.

Salaše na loukách Wagenbänkalm

Na první křižovatce lesních cest však nesmíme zapomenout zabočit doleva a dál sestupovat kolem luk. Po kilometru chůze se na cestu připojí červená značka a my dál klesáme kolem polany s hájovnou Grabenjäger k rozcestníku, u něhož volíme vlevo lesem klesající cestu č. 665.

Ta vchází do 3 kilometry dlouhé soutěsky Hartelsgraben, sevřené vysokými skalními stěnami, jejíž romantiku dokresluje několik větších či menších vodopádů po obou stranách cesty, spolu se zurčícím potokem Sulzkarbach. Po čtyřech hodinách chůze jsme opět dole na silnici v údolí řeky Enns a k parkovišti zbývají poslední tři kilometry.

Malebnými horskými loukami Wagenbänkalm

Pro ty, kteří by chtěli strávit v tomto malebném pohoří pár dnů bez nutnosti vynést si svoje zavazadla z údolí nahoru na zádech, se nabízí možnost využít jako svojí základny Jezírko ve svahu masivu Lahngang horské chaty Oberst Klinke Hütte. Ta leží ve výšce 1 486 metrů, nad dolinou Kaiserau v jihozápadní části pohoří a je dostupná mýtnou lesní silnicí (6 €), odbočující ze silniční spojky Admont - Trieben. Příjemné a útulné prostředí této chaty vytvářejí její nájemci, kteří jsou velice přátelští.

Snad nejhezčím ročním obdobím pro návštěvu tohoto malebného koutu přírody je začátek podzimu, jenž začíná pozvolna zbarvovat převládající modříny i borůvčí na horských loukách, kdy azurová obloha i teplé dny doslova vybízejí k horským toulkám. Od rozcestníku turistických cest v sedle Kalblinggatterl, ležícím kousek nad chatou, odkud se otvírají pohledy na dolinu Kaiserau sejdeme vpravo k lesu, kde se sbíhají dvě neznačené lesní pěšiny.

Zatímco dřevěná tabulka s nápisem Wagenbänkalm a šipkou ukazuje na pěšinu, vedoucí vlevo úbočím hřebene 1 hodinu k horským salaším, dolů z hřebene Lahngang sem schází druhá pěšina, po níž se z tohoto panoramatického výšlapu vrátíme.

Úzkou lesní stezkou, šněrující úbočím hřebene se za výhledů na jižní části vrcholů Kalbling, Sparafeld i Reichenstein dostaneme po 3,5 kilometrech na malebnou horskou louku Wagenbänkalm, která uchvátí každého milovníka přírodních krás.

Podzim na hřebeni Lahngang Podzim na hřebeni Lahngang

Staré dřevěné salaše, jejichž dřevo je vypreparováno sluncem, větrem i dešti jsou vkusně zasazeny do této náhorní louky, nad níž se ze severovýchodu v dálce tyčí bíle zářící vápencové vrcholky horského masivu Gesäuse. Ve dvorku u salaše, poskytující zejména v létě turistům drobné občerstvení, je vybudováno příjemné posezení, k dispozici je tu i suché WC.

Pokračujeme přes louku k okraji lesa ve svahu hřebene Lahngang, vystupujícího nad louku po pravé straně. U dřevěného odpočívadla vedle posedu nad loukami si můžeme shora udělat představu o této části krajiny NP Gesäuse a poté šplháme neznačenou pěšinou do svahu na hřeben. Po zdolání asi 200 výškových metrů jsme u vrcholového kříže hřebene, ve výšce 1 778 m n.m.

Panorama Sparafeld Salaše na loukách Wagenbänkalm

Je velice příjemné si tady na chvíli lehnout do trávy, relaxovat a kochat se širokými výhledy na okolní hory i hluboko pod námi ležící dolinu s městem Admont, za nímž se pak v dáli bělá ledovec s masivem Dachsteinu. Pěšinou vedoucí po hřebeni pak sejdeme zpět do sedla Kalblinggatterl; v podvečer se tu na podzim ozývá mohutné troubení jelenů, majících v lese pod hřebenem říji.

Za výhledy na Kalbling a Sparafeld

Vrcholek Kalblingu (2 196 m n.m), majestátně se tyčící nad lesem za chatou Oberst Klinke Hütte, tvoří její nepřehlédnutelnou malebnou kulisu. Jeho téměř kolmé jižní stěny působí spolu s úzkým vrcholkem, jak se alespoň z dálky jeví, dojmem těžké přístupnosti; opak je však pravdou.

Od rozcestníku nad chatou vede k vrcholu značená pěšina č. 655, která sice zdolává 700 výškových metrů k vrcholu, avšak pozvolna obchází vrchol ze severozápadní části, odkud je vrcholek lehce přístupný. Po půldruhé hodince se nejprve dostáváme k rozcestníku na louce mezi svahy Kalblingu a Sparafeld, odkud pak vedou k oběma vrcholům značené pěšiny.

Salaše na loukách Wagenbänkalm Ranní duha nad Gesäuse

Zatímco k vrcholovému kříži Kalblingu (2 196 m n.m) je to už jen pár metrů stoupání, stezka stoupající na opačnou stranu hřebenem k vrcholku Sparafeldu (2 248 m n.m) si vyžádá asi dvacet minut. Výhledy však stojí zato; kromě možnosti spatřit v celé kráse masiv nejvyššího vrcholu Hochtoru (2 370 m.n.m) se otvírají široké pohledy na Ennstalské Alpy, údolí Ennstal se stejnojmennou, tyrkysově zabarvenou řekou.

Národní park Gesäuse nepatří mezi velká pohoří Alp, avšak jeho rozmanitost a krása rozhodně stojí za návštěvu v kteroukoliv roční dobu.

Praktické informace

Příjezd

Z Čech na dálnici A1, E55 Linz - Salzburg, na exitu Knoten Voralpenkreuz sjedeme na A9, E57 směr Liezen, za tunelem před Liezenem odbočíme do údolí Ennstal směr Admont a po č. 146 až na parkoviště u železn. stanice Kummerbrücke z Moravy na Vídeň a dálnicí A2, E59 na Wiener Neustadt, kde sjedeme na rychlostní silnici S6 směr Semmering a pokračujeme přes Mürzzuschlag na Leoben. Zde přejedeme na silnici č. 115 vedoucí do městečka Hieflau, v němž odbočíme vlevo na silnici č. 146, která vede údolím Ennstal do Admontu. Parkoviště u mostu Kummerbrücke je při cestě.

Doporučená mapa

Alpenvereinskarte č. 16 Ennstaler Alpen, Gesäuse 1 : 25 000 Freytag &Berndt WK 062 Gesäuse, Ennstaler Alpen, Schoberpaß 1:50.000

Ubytování

Chata Hesshütte, ve správě OEAV, tel.0043 664 4308060 hesshuette@a1.net, www.hesshuette.at, otevřena od konce května do konce října. Kapacita 45 lůžek v pokojích, 85 míst ve společných noclehárnách, cena ubytování: člen Alpenvereinu pokoj 11 €, noclehárna 8 €, nečlen pokoj 24 €, noclehárna 18 €.

Cesta ke Kalblingu Panorama Riffl U vrcholového kříže na Kalblingu

Chata Oberst Klinke Hütte, ve správě OEAV, tel. 0043 3613 2601 oberst.klinkehuette@aon.at, www.klinkehuette.at, otevř. Od 1.5. - 31.10. 1.12. - 30.4. 30 postelí v pokojích, 115 míst v noclehárnách. Cena ubytování: pokoj se sprchou: člen OEAV- 23,5 €, nečlen 31,5 €, vícelůžkový pokoj: člen OEAV -18 €, nečlen 23 €, noclehárna: člen OEAV 13 € , nečlen 18 € , dostupná i autem po mýtné silničce (6€) z odbočky silnice Admont-Trieben.