Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má

Z Gossau na Dachstein, túra v rakouských Alpách

Túra z Gossau na vrchol Hoher Dachsteinu

7.11.2007 | Josef Franc

Dachsteinský masív, pokrytý z větší části ledovcem, se svým třítisícovým vrcholem vévodí rakouské Solné komoře, která je jako stvořena pro dovolenou či rekreaci všeho druhu. Jsou tu nádherná, čistá jezera, překrásná příroda, historická města, solné doly a další zajímavosti. Na vrchol Dachsteinu vede několik tras; velice hezká třídenní túra přes vrchol Hoher Dachstein i do skalního masivu Bischofsmütze (Biskupský klobouk) vychází z městečka Gossau, ze západní části Dachsteinského masivu.

Příjezd z České republiky je jednoduchý a cesta není moc drahá. Přes Dolní Dvořiště na Linz, který objedeme po obchvatu k dálnici E 55 a 60 na Salzburg. Z této dálnice sjedeme na výjezdu Regau, směr Gmunden, kolem jezera Traunsee, před Bad Ischl na Hallstatt, pžed nímž odbočíme vpravo na Gossau. Cesta od hranic sem měří 160 km, takže při natankování nádrže vystačí benzín i na návrat do ČR. Nejlépe je vyjet v noci, nad ránem jste už na parkovišti u horního jezera Vorderer Gossausee, které je zdarma a je vybaveno solidním sociálním zařízením.

Adamekhütte. Chata Adamekhütte je otevřená pouze sezónně, obvykle od konce května do konce září. Mimo tuto dobu je k dispozici pouze zimní prostor - winterraum s kapacitou pouhých 7 míst. Adamekhütte
K jeho otevření je ovšem potřebný AV klíč! V chatě jsou pokoje s 25 lůžky a pak společná noclehárna - matrazenlager s kapacitou «

Od parkoviště přicházíme k jezeru Vorderer Gossausee, sevřenému okolními skalními štíty, po pravé straně se táhne hřeben Gosaukamm s vrcholkem Bischofsmütze, v zadu se zvedá mohutný masiv Dachsteinu s ledovcem Grosser Gossaugletscher. Po levém břehu jezera vede značená cesta č. 614, která pomalu stoupá z nadmořské výšky 993 m do 1 154 m, k zadnímu jezeru Hintere Gossause, na jehož břehu stojí lovecká chata. Tady je možné odpočinout si, ochutnat výtečnou polévku s klobásou, nebo se jen usušit.

Po cestě č. 614 pak pokračujeme vpravo od chaty do skalní stěny. Pomalu překonáme skalní práh. Odtud je cesta namáhavější. Po kamenité pěšině vystoupáme k chatě Adamekhütte do výšky 2 196 m, kde bude náš základní tábor. Chata je postavena na místě s hezkými výhledy jak k vrcholu Dachsteinu, tak k Bischofsmütze. Ubytování není drahé a máme k dispozici vše, co horský turista potřebuje. Dnešní trasa měřila 14 km s převýšením 1 290 m.

Hory v okolí Dachsteinu

Ráno vyrážíme jen s nejnutnější výstrojí a stravou po cestě č. 601, přes ledovcovou morénu na skalní ostroh pod stěnu Hohe Schneebergwand, po pravé straně. Přes ni se pak dostáváme na ledovec Grosser Gosaugletscher, který se zvedá až pod severozápadní stěnu Dachsteinu. Další postup doporučuji s mačkami a teleskopickými holemi. Cesta nahoru je tak jednodušší a bezpečnější, až ke skalnímu výšvihu Obere Windlucke, kde mačky sundáme a po zajištěné cestě vystoupáme vlevo k vrcholu Hoher Dachsteinu.

Pohled ze shora stojí opravdu za to. Když vítr rozfouká mraky, máme opravdu široké výhledy na celou Solnou komoru. Na východě je vidět pohoří Totes Gebirge s vrcholem Gross Priel, na jihozápadě pak Hohe Tauern s Grossglocknerem. Sestupujeme stejnou cestou na ledovec k chatě Adamek hütte. Pak po pravé straně ledovce, kde jsou místy hluboké trhliny, je třeba jít opatrně.Dnešní túra měřila 6 km s převýšením 808 m. Nocujeme opět na chatě.

Zobrazit místo Dachstein, rakouské Alpy na větší mapě

Ráno se vydáme po cestě č. 601 ovšem odbočíme vpravo cestou Linzerweg, zdoláme skalní ostroh a vystoupáme do sedélka Rieisgangscharte s nádherným pohledem na gosauská jezera a skalní štíty Bischofsmütze. Odtud cesta poněkud prudčeji sestupuje přes soutěsku s občas padajícími kameny na horskou louku pod skalním hřbetem Bischoftsmütze. Z dálky je slyšet zvonce pasoucích se kraviček Milka. Je tu několik pramenů pitné vody, doporučuji nabrat, dál už voda nebude.

Pozvolným, leč nekončícím stoupáním se přibližujeme k monumentálnímu Biskupskému klobouku. Stoupáme po cestě č. 612 do sedla Steiglpass do výšky 2 012 m. Odtud již cesta klesá podél skalních štítů Gesaukamm až dolů k jezeru Vorder Gosausse, v němž je na závěr velice osvěžující koupel. U zdejšího hotýlku je také možné ochutnat hrnek pravého alpského mléka. Dnešní trasa měřila 16 km s převýšením 500 m nahoru a 1 900 m dolů. Pokud ještě zbývají síly a čas, doporučuji při zpáteční cestě odbočit autem do starobylého městečka Hallstatt na břehu stejnojmenného jezera. Podvečerní prohlídka stojí opravdu za to.

Použité mapy: Freytag&Berndt 1:50 000 Dachstein, Alpenvereinskarte č. 14 Dachsteingruppe 1:25 000