Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Turistická obuv, jak si vybrat kvalitní turistické pohorky

Turistická obuv, jak si vybrat kvalitní turistické pohorky

Turistická obuv: Aby se vám dobře šlapalo…, jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv

9.1.2007 | Jan Hotmar

Neobejdete se bez dobrých bot. Samozřejmě i další vybavení musí mít vyrovnanou úroveň. Špatné pláštěnky si bez deště nikdo nevšimne, ale špatné trekové boty se přihlásí vždy. Jenže jak si vybrat ty správné trekové boty? To je otázka, kterou si klade každý kdo stojí před rozhodnutím jaké boty si koupit. Bohužel neexistuje jednoduchá odpověď, protože každý má své specifické potřeby a možnosti. Podívejme se tedy alespoň na základní aspekty, které je třeba vzít v úvahu.

Pohorky

Nejdůležitějším pravidlem je nákup neuspěchat. Není totiž nic horšího než když boty kupujeme den před odjezdem do hor. Ve spěchu člověk snadno zapomene na některé detaily a mávne rukou nad věcmi co chtěl původně vyzkoušet a to je jistá cesta k velkému zklamání.

Vždyť k čemu vám jsou nové pohorky, když zrovna vaše mačky na ně nelze připnout? A pokud na to člověk přijde až v terénu je na problém zaděláno. Proto je zde i tento článek.

Není to žádná modla jediného správného výběru bot, ale spíš námět k zamyšlení, protože jedině při použití zdravého rozumu si můžete dobře vybrat. Při výběru bot je třeba zvážit způsob použití a určit kategorii bot. A protože nic není zadarmo a člověk je tvor chovající se racionálně a ekonomicky je třeba se zamyslet také nad cenou a využitím takovýchto bot.

Způsob použití

Možná by někdo namítal jestli by se nemělo začínat od kategorie bot? Lepší je si dříve ujasnit co se od bot požaduje. V úvahu je třeba vzít i fyziologické předpoklady. Jemná dívenka užije jiné boty než dvoumetrový silák. Rozdíl není jen ve fyzické konstituci, ale také ve stylu chůze či v tom jestli potřebuje pevnější oporu kotníku atd. Co tedy od bot budeme požadovat? Je zde opět několik požadavků, které jak už o bývá jdou proti sobě.

Ideální boty by měly poskytovat oporu, ale přitom neomezovat žádoucí pohyb. Být nepromokavé a přitom velmi dobře prodyšné a samozřejmě by měly být co nejlehčí. Hezká myšlenka, ale teď zpátky na zem. Takovéto boty prostě neexistují. To jakou oporu a stabilitu od bot budeme vyžadovat závisí na terénu kam míříme.

Platí zásada, že čím náročnější terén a čím těžší náklad neseme tím lépe využijeme pevnější boty. Pevnější boty lépe přenáší síly působící na nohy a také nohy lépe chrání. Pro pohodlnou chůzi však naopak bota musí pracovat s nohou. Výsledkem je tedy vždy kompromis. Od velmi pevných lezeckých bot do technického terénu přes středně pevné pohorky, které jsou vhodné na dlouhé pochody i v náročném terénu až po velmi komfortní měkčí boty do méně náročného terénu.

Pohorky

Oporu a stabilitu bot je třeba při nákupu vyzkoušet. Nejdůležitější je torzní stabilita boty a rozložení síly do podrážky. Ani u těch nejlehčích bot do horského terénu nesmí dojít k tomu, že podrážka nerozvede sílu do plochy, protože by pak byl každý špičatý kámen cítit v chodidle. Také nesmí dojít k tomu, že špičku boty otočíte vůči patě v podélné ose. Takovéto boty mají malou torzní stabilitu.

U renomovaných firem lze vysledovat velkou pozornost, kterou věnují vyztužení a stabilizaci podrážek. Výsledkem tohoto vývoje pak jsou velmi pohodlné a přesto stabilní boty, které mají vytuženou podrážku se stabilizátorem. Díky kvalitní podrážce se také hodně prosazují nízké outdoorové boty. Díky své stabilitě a komfortu nízkých bot jsou ideální na různé druhy outdoorových aktivit. Jejich úspěch tedy rozhodně není náhodný.

Ovšem ani v oblasti trekovek a pohorek nezůstal vývoj stát. Snahou výrobců je co nejstabilnější bota při co nejnižší hmotnosti. Tomu odpovídá i hlavní směr ve výrobě bot s lepenou podrážkou s anatomicky uzpůsobenými výztuhami. Boty pak jsou lehké, velmi pohodlné a přesto stabilní s oporou kotníku. U některých modelů je přímo použita podpůrná kostra stabilizující botu jako je např. Motion Control firmy Raichle. Klasické pohory norského stylu s šitou podrážkou se sice stále vyrábějí, ale je jich čím dál méně.

Kategorie bot

Pokud si ujasníme stabilitu a oporu se dá již začít uvažovat nad kategorií bot, které by tyto představy splnily. Když tuto představu doplníme o předpokládaný terén a použití začíná se nám rýsovat nejen kategorie, ale i typ bot. Vybírat můžeme od nízkých outdoroových bot po zimní horolezecké boty. Každé mají své použití a přednosti a žádné z nich nejsou univerzální.

Při výběru je dobré dát na výrobce podle jeho zařazení nejčastěji do kategorií A až D. I na první pohled stejné boty zařazené do rozdílných kategorií se liší právě technickými a materiálovými detaily, které nelze jen pohledem odhalit.

Dlouhou dobu vývoj směřoval ke zvyšující se specializaci v rámci jednotlivých kategorií. Jenže málokdo používá boty jen na přesně vymezené akce. Ostatně i proto se také s úspěchem rozvíjí kategorie multifunkční obuvi. Do vyšších kategorií se díváme pokud naše ambice směřují do náročnějších terénů, k lezení, k použití maček apod.

Trendem i v kategorii lehčích bot je používání vysokých gumových obsázek pro ochranu před oděrem. To umožňuje zjednodušit svršek boty a boty tak mohou být lehčí. Pokud však bude bota vystavena opotřebení z více stan než při běžné chůzi (např. při lezení) musí být i nadále celkově z pevných materiálů.

Trekové polobotky

Při výběru kategorie hraje svou roli i budoucí použití. Žádné boty netiž nezvládají s přehledem více kategorií. Často se doporučuje pokud váháte boty raději předimenzovat. Ale toto pravidlo je vhodné uplatnit pouze do kategorie horských trekovek určených k chůzi. V okamžiku kdy už jsou boty určeny i k lezení či použití maček začínají do konstrukce boty promlouvat i jiné aspekty než do konstrukce turistických bot pro chůzi. V tomto případě platí, že méně je někdy více.

V případě sandálů či plastikových skeletů je člověku jasné, že to speciálnější není lepší, ale ten samý případ v kategorii trekovek a pohorek už řeší málokdo. Proto vybírejte s rozvahou zda opravdu potřebuje ty nejlepší boty do extrému a pak s nimi budete trávit 99% času chůzí po horském chodníku 14 dní dovolené v roce. Často mnohem lépe poslouží střídmě vybrané boty, které tuto situaci zvládnou s vyšším komfortem a nižší hmotností.

Využití a cena

Když přemýšlíme nad botami nelze opomenout jednu zásadní kategorii – cenu. Zkuste se nad cenou zamyslet z více pohledů. Hodně problematické je stanovení horní hranice ceny. Mnohem lepší je ujasnit si požadavky, na základě kterých se vybere kategorie a až v ní pak vybírat podle ceny. Potom je možné porovnávat co je nedostatkem a co předností konkrétního modelu a srovnat to s cenou. Zde k rozhodování je třeba posoudit i využití bot.

Čím vyšší kategorie bot tím víc si uvažte zda kupujete správně. Musíte se pak smířit s tím, že mnohdy špičkový model bot budete používat méně než běžné boty, protože na většinu akcí budou až moc předimenzované.

K ceně máme dvě zprávy. Dobrou a špatnou. Ta špatná je ta, že boty jsou poměrně drahá záležitost a sehnat kvalitní boty levně je prostě pouze iluze. Ta dobrá zpráva je ta, že u bot cena je poměrně dobře odstupňovaná podle kategorií, složitosti provedení a kvality bot.

Nákup a výběr

Pokud si již vybereme kategorii i model bot tak nás čeká další nelehký úkol a to vybrat si ten správný konkrétní pár. O tom, že to není zcela jednoduché svědčí řada inzerátů – prodám téměř nepoužívané boty zn. špatně vybraná velikost.

Zkouška velikosti

I když si vyberete ty nejlepší boty tak pokud nebudou správné velikosti tak jsou k ničemu. Tady je opravdu každá rada drahá. Nikdo jiný než Vy sami totiž nemůže vědět jak se v dané botě cítíte. Pokud máte pochybnosti vyzkoušejte více velikostí i jiných modelů ať můžete porovnat i tvar a šířku jednotlivých bot. Zkoušejte dané boty po co nejdelší dobu. Jen po důkladném zkoušení se dá předejít problémům při akci.

Jednou z možností jak si pomoci s výběrem je domácí test, kdy si boty po nákupu doma obujete a strávíte v nich třeba půl dne. Potom, pokud vám boty opravdu nesedí, je stále můžete jít zkusit vyměnit za jinou velikost. Pokud byste tohle zjistili až po první akci v terénu, tak bohužel nic už nemůžete napravit, protože použité a ochozené boty vyměnit nelze. Zkoušet je třeba vždy velikost a také šířku boty a to u obou bot. Velikost zkoušíme s ponožkami, které budete používat.

Není na škodu si používané ponožky přinést a vyzkoušet si boty i bez a s ponožkou navíc. To vás upozorní na možné místa kde by vás bota mohla tlačit. Důležitá je délka, ale i šířka. V délce vyzkoušejte vždy i větší a menší variantu, abyste mohli posoudit. Ideální je, pokud je obchod dobře zásoben a má boty v celé řadě včetně polovičních velikostí.

Duplexy

Podívejte se také na konstrukci boty, která vám může mnoho napovědět. Boty s vysokou gumovou obsázkou a ochranným lemem se téměř nevytáhnou v žádném směru. Boty s nízkým lemem se pak lépe vytvarují do šířky. Boty, které nemají skoro žádný ochranný lem a jsou jen přilepeny k podrážce se mnohem lépe přizpůsobí do šířky, ale jsou určeny do méně náročného terénu a jsou i náchylnější k poškození.

Pokud máte atypicky tvarovanou nohu, tak se vám vyplatí navštívit obchodníky v zahraničí, kde je v obchodě mnohem větší výběr z celých řad od různých výrobců, kteří mnohdy vyrábí tu samou velikost ještě navíc i v dosti rozdílných šířkách

Jak se boty zkouší?

Boty rozšněrujte a obujte se správnou ponožkou. V tuto chvíli nesmí být boty těsné. Při posunutí nohy tak, aby se prsty dotýkaly špičky bez deformace, by za patou mělo být místo. Potom boty utáhněte a zašněrujte obzvláště kolem nártu a kotníku. Potom se několikrát projděte. Vyzkoušejte jak bota sedí a potom vyzkoušejte chůzi do svahu, z kopce i v traverzu. Většina odborných obchodů již má malou rampu na zkoušení bot a proto je vhodné boty kupovat právě tam.

Při simulaci výstupu do strmého kopce by se v botě neměla hýbat pata a při sestupu by se prsty neměly stlačovat ve špičce boty. Při pokleku by také neměl jazyk uhýbat někam do strany a nemělo by nic tlačit. Důležité je vyzkoušet pohodlí zda někde něco netlačí v šířce boty. Vyzkoušejte chůzi s nakloněnými kotníky v traverzu a chůzi po hraně boty a při lezeckých ambicích také pevnost boty, postavením na hranu a kopnutím do pevné překážky. Při kopnutí vás nesmí tlačit prsty, nebo pak při zakopávání maček budete silně trpět. Nezapomínejte na to, že po celodenním pochodu se vždy a každému noha o trošku zvětší.

Údržba bot

Pokud si boty vyberete, pořídíte a používáte tak je nutné jim věnovat trochu péče. Odvděčte se svým botám za dobrou službu pravidelnou údržbou. Nejlépe hned po každé akci. Údržba se skládá ze dvou částí, z čištění a impregnace. Boty čistíme neagresivně vodou a kartáčem a nebo pouze kartáčem na sucho. Vnitřek boty je vhodné po každém použití důkladně vytřít vlhkým hadrem. Jednou za čas je pak potřeba důkladně vymýt i celý vnitřek boty.

Větší pozornost je třeba věnovat botám s koženou podšívkou, kterou je kromě umytí nutné i ošetřovat. Při značném zašpinění lze použít slabý roztok mýdla, ale nejlépe je použít čistící prostředky určené přímo na turistickou obuv. Nepoužívejte k mytí čistící prostředky s detergenty, protože poškozují impregnační úpravy materiálů.

Po umytí boty necháme vyschnout při běžné teplotě. Rychlé sušení u zdroje tepla botám rozhodně nikdy neprospívá. Poté co vyschnou je naimpregnujeme a ošetříme svršek, který může být zhotoven z kůže (usně), syntetických materiálů či z kombinace těchto materiálů. Přípravek tedy zvolíme podle toho zda se jedná o celokožené boty nebo o boty kombinované (kůže/textil).

Přípravky jsou dále děleny podle toho, na jak upravenou useň jsou určeny. Na svršek z broušené usně je vhodný jiný přípravek, než na hladkou useň. Impregnací zvyšujeme vodoodpudivou úpravu usně, která je pak mnohem odolnější vůči vodě, což se projeví menší nasákavostí a také mnohem rychlejší vysycháním.

Nejjednodušším řešením je použít k ošetření stejný typ přípravku jaký použil výrobce. Pro silikonizovanou useň je ideální použít prostředek na bázi silikonu, pro voskovanou, na bázi vosku a olejovanou, na bázi oleje. Pokud nemáte jistotu, je ideální použít impregnační prostředek přímo doporučený od výrobce. Poptejte se již při samotné koupi bot.

Nejčastěji používané jsou impregnační prostředky na bázi silikonu, fluorkarbonu, vosků, polymerů a olejů. Některé prostředky na bázi vosků a polymerů jsou ve formě impregnačního roztoku na bázi vody, které je vhodné nanášet na vlhkou useň. Prostředky na bázi oleje lze použít pouze na olejované usně. Při použití na jinak upravený typ usně dochází k jejímu znehodnocení.

Impregnační prostředky na bázi včelího vosku, mají své specifické vlastnosti, proto je vhodné při nanášení vosku useň mírně zahřát, aby vosk dobře pronikl hluboko do struktury usně. Nevýhodou je změna vzhledu, ztmavnutí. Naopak velkou výhodou je však to, že kůže je chráněna i mechanicky a uchovává si své vlastnosti po dlouhou dobu.

Impregnační prostředky na bázi silikonu či fluorkarbonu, useň vodoodpudivě upraví, ale nijak ji mechanicky neošetří a proto je třeba používat i tzv. kondicionéry na kůži, které zlepšují mechanické vlastnosti takto impregnované usně.

27.05.2015, 22:09 LubosHa | Koupě
28.03.2015, 19:26 BotaXXX | Boty na dlouhé cesty
29.06.2015, 10:56 Želenka | ...
14.12.2012, 17:55 Kuba | Užitečné informace
27.09.2013, 10:23 Lucka | To určitě
15.08.2010, 12:20 Jakub | Výměna bot
22.05.2013, 19:49 Honza | Re
25.03.2016, 22:31 jan | intersport není sport

+ Jak si vybrat turistickou obuv; kategorie bot
+ Test turistických bot Titan od Asola
+ Mačky, neboli stoupací železa; technický článek
Slovenský ráj Barborka Sněžka Krkonoše, ubytování Karlštejn Žiarska chata Říp Beskydy, ubytování Praděd Hranická propast Vrbické pleso Batohy Lysá hora Měsíc Turistické boty Pieniny Loket Malá Fatra Helfštýn Chalupská slať Štrbské pleso Chopok