Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Nesmeky na hory, jak na výběr nesmeků na pohory

Nesmeky na hory, jak na výběr nesmeků na pohory

K čemu nesmeky slouží a jak vybírat?

14.2.2010 | Kamil Balaj, foto převzato z nesmeky.cz

Jistě to dobře znáte a v letošní zimě si na to i často vzpomenete. Chcete někam vyrazit a ejhle. Na chodnících a cestách je "sklínka", aby se člověk bál udělat krok. Při turistických výletech se vám to může taky stát velmi často. Pokud používáte teleskopické hůlky, máte to jednodušší, ale vyhráno přeci jen není.

Nesmeky, repro

A právě k tomu, abychom při našich výletech neklouzali a lidově řečeno si "pořádně nenatloukli" slouží malý, lehký a skladný pomocník, který můžeme nosit třeba v kapse nebo kapsičce batohu - nesmeky.

Jedná se o pomůcku - menší hroty (popř. řetězy), které si pomocí různých způsobů upevnění nasadíme jak na a běžnou tak na turistickou obuv.

Na začátek je třeba říct, že nesmeky nerovná se mačky (nezaměňovat!!!) neboli populární stoupací železa, která jsou přece jenom "jiná káva".

Čtěte také: Mačky neboli stoupací železa

Nesmeky se dají používat v podstatě jen na rovném nebo mírně zvlněném terénu, kde spolehlivě plní svoji funkci. Do prudších svahů a příliš exponovaného terénu, kde je Rámové mačky třeba stát celou vahou na ledové krustě nebo prorazit led ostrými dlouhými hroty a v podstatě na nich viset, nesmeky používat nelze a byl by to opravdu hazard se životem v nejlepším případě ohrožení zdraví.

Jaké jsou nesmeky

Podle možnosti použití jsou nesmeky:

• Univerzální - velikost regulujeme popruhy nebo pásky
  • Různě velké - nelze jedny použit na všechny velikosti bot (zpravidla tři velikosti)

Mohou existovat jen na část boty (tzv. krátké, pouze popruh), ale převážně se vyrábějí na botu celou ( můžeme se setkat s názvem dlouhé).

Podle použitých materiálů se nesmeky dělí na:

• Řetízkové - uklouznutí brání řetízky upevněné pomocí nastavitelných popruhů pod podrážku boty
  • Páskové (s hroty) - uklouznutí brání ocelové hroty připevněné k botě jedním (krátké) nebo více spojenými, nastavitelnými popruhy (dlouhé)
  • Gumové (s hroty) - uklouznutí brání kovové hroty osazené v gumových "návlecích", sedících na botě podle velikosti

Způsoby použití

Jelikož nesmeky jsou také schválenou pracovní pomůckou, jejich použití je velmi široké (zdravotníci, poštovní doručovatelé, záchranáři, hasiči, policisté atd.). Dokonce se dá v nesmecích i běhat nebo pořádat závody v aerobiku na ledě.

Kde nesmeky koupit

Ceny se pohybují zhruba od 200 do 600 Kč plus nějaké to poštovné. Pokud si chcete nabídku prohlédnout a dozvědět se více informací o jednotlivých typech nesmeků:

Hory Výstup na Velký Milič netradičně z Maďarska
Hory Góry Kamienne, toulky u našich severních sousedů
Hory Outdoorové vybavení na vícedenní treky aneb co si s sebou vzít na hory