Poslední aktualizace: 19.3.2024 , svátek má
Treking > Testy > KPZ - krabička poslední záchrany / obsah

KPZ - krabička poslední záchrany / obsah

KPZka neboli krabička poslední záchrany, co by měla KPZ obsahovat

15.11.2012 | Otakar Brandos

KPZ neboli krabička poslední záchrany je neodmyslitelnou součástí výbavy téměř každého turisty, skauta či zálesáka. Starou dobrou KPZku nejspíše prvně v našich zemích představil Jaroslav Foglar v jednom ze svých článků v roce 1935. KPZka tak již letos oslavila své 77. narozeniny…

Co turista, skaut či zálesák, to jiný názor, co by správná KPZka měla obsahovat. Neexistuje originální recept na to, co by správná KPZka (anglicky survival kit) měla obsahovat. Přesto níže uvádím pár tipů, co by takováto krabička, čistě dle mého soudu, neměla postrádat a co vám může v případě drobných i větších potíží pomoci. I v případě krabičky poslední záchrany ale nabádám ke střídmosti, aby se z užitečné KPZky nakonec nestala neužitečná KPZka neboli krabička plná zbytečností

Čtěte také: Turistické vybavení na vícedenní treky aneb co sbalit do batohu na hory

• rezervní finanční obnos
  • kopie dokladů (pas, řidičák aj.)
  • rezervní miniaturní baterka "klíčovka"
  • kapesní nůž s otvírákem a případně šroubovákem
  • lžíce, zapalovač nebo zápalky
  • malá buzola či GPS
  • sluneční brýle, ochranný krém
  • toaletní papír
  • obínadlo nebo obvaz
  • silná jehla a režná nit, svírací špendlík
  • náhradní tkaničky do bot a nebo ještě lépe kus odolného provazu
  • malá píšťalka
  • solnička, pár stroužků česneku
  • izolepa, nejlépe kobercovka
  • žďárák (nouzový bivakovací pytel)

I krabička poslední záchrany doznala za posledních osm desítek let řadu změn. K tomu napomohly nejen nové technologie a možnosti, ale také miniaturizace a elektronika. Dnes již březovou kůru či křesadlo bude používat opravdu málokdo, většina vystačí se sirkami a nebo zapalovačem. Ty nahradí i často doporučovanou lupu. Svíčku nahradíme miniaturní baterkou - klíčovkou, která vám určitě vydrží déle a při větru nezhasne.

Nové technologie vytlačují některé součástí KPZ

K čemu je vám krátký provázek? Na něm se v případě krize ani neoběsíte. Lépe je vzít s sebou třeba kus lavinové šňůry (alespoň pár metrů), kterou v případě potřeby využijete jako náhradní tkaničky do bot (máte přece v KPZce nůž, abyste kus odřezali). A nebo k ukotvení stanu, zavěšení jídla někam na strom v případě, že se budete pohybovat v místech, kde se dá předpokládat setkání s medvědem. Pevný provaz (lavinovou šňůrku) můžete využít i k řadě dalších účelů.

Také často doporučované rybářské náčiní - háček, vlasec a olůvka vám budou povětšinou zhola k ničemu. Jednak v horách nebudete mít čas na nějaké lovení a při potulkách v nížinách by vás asi porybní pěkně hnali… Jasně, že se to týká KPZky určené do našich končin. Pokud budete vyrážet někam na Sibiř, pak se háček s vlascem asi hodit bude. A při cestě do tropů pak krabička rovněž dozná jistých změn. Naši KPZ tedy berte jako tu, se kterou budete vyrážet někam do Karpat a nebo do Alp.

Jako předposlední ve výše uvedeném seznamu mám napsánu izolepu. K čemu to? No, pokud jste nikdy nemuseli řešit během treku "žraloka", tak se vám to může jevit jako naprostá zbytečnost, ale pokud jste již žraloka - botu zažili, pak mi jistě dáte za pravdu, že jako provizorní řešení k přilepení podrážky (před nejkratším sestupem do civilizace) je kobercovka k nezaplacení.

Občas je potřeba něco přišít… …a občas něco dosolit

S izolepou ale také můžete zalepit protržený sáček s čínskými nudlemi, vyspravit zlomenou lžíci, přilepíte lístek se vzkazem (jasně, že máte mobil, ale opravdu máte v horách vždy signál?) aj. Silnou jehlu s režnou nití využijete v případě, že urvete popruh batohu, poutko, zip na spacáku… Jak já jednou děkoval své KPZce na Kavkaze za tuto pomůcku… No a jako poslední uvádím žďárák. Ten se bude ale týkat spíše treků ve vyšších horách a určitě není pravidelnou součástí KPZ.

Někteří si možná nyní klepou na čelo. Solnička a česnek? Nač? No já to s sebou beru na mnohadenní treky. Sůl nosím v krabičce od filmu (byť dnes fotím vesměs digitálem). Sůl člověk s sebou obvykle nenosí, přesto by se občas hodila na dosolení jídel. A špetka soli do pramenité vody je potřebná k zabránění demineralizace. Někdy je prostě přepadne chuť na slané a to vím, že je nejvyšší čas na špetku soli. Stejně jako česnek. Pravidelně čtvrtý či pátý den treku mě přepadne strašná chuť na česnek…

Přesto že tady celou dobu píši o krabičce, nosím všechny výše uvedené "bebechy" obvykle v uzavíratelném igelitovém pytlíku, na trhu nabízené krabičky se mi zdají zbytečně těžké. Na nenáročném treku pár deka navíc nehraje roli, ale při náročných mnohadenních podnicích je již každé zbytečné deko navíc docela poznat.

Pokud se vám bude zdát, že jsem na něco naprosto zásadního zapomněl a nebo naopak do tohoto seznamu přidal něco naprosto zbytečného, pak budu rád za jakékoliv vaše doplnění dole v diskusi.

Hory Za hradby Rosengartenu, turistika v Dolomitoch
Hory Na Kubínskou holi za kvílení orkánu, okruh Oravskou Magurou
Hory Ze světa lesních samot, Modrava a Roklan
Slovenský ráj Barborka Sněžka Jeseníky, ubytování Červená Lhota Téryho chata Říp Roháče, ubytování Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Černé jezero Pieniny Šumava Malá Fatra Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok